Logistik, Transport

Behöver lite hjälp:Timmerbilschaffisar

155 inlägg 76010 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sv: Behöver lite hjälp:Timmerbilschaffisar

trojka  
#391931
Niking skrev:
trojka skrev:
Beavern skrev:Kan inte släppa detta. Trojka ska bli eller redan är sjuksyster. Hur fn kan man då pissa på outbildade för att de har låg lön? Är det någon grupp som är lågutbildade och bränner ut sig på jobbet så är det väl sjukvårdspersonal?
Alla behövs i vårt samhälle för att det ska snurra. Det som är ett skitjobb för mig kan vara drömjobb för någon annan. Att styra in sina barn på någon bana för att man som förälder vill det känns lite fel. Barn ska få ha vilka drömmar de vill. Oavsett om det är att bli lastbilschaffis, hockeyproffs eller jurist. Då mår vi nog bäst i slutänden.


läser till jägmästare, inte sjuksköterska-


Asch so, du solten einen jägermeister gewesen. :lol:
/Niklas

pratar inte tyska....

Användarvisningsbild

Re: Behöver lite hjälp:Timmerbilschaffisar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#391932 Så var det med den utbildningen....

Avatar Fallback

Re: Behöver lite hjälp:Timmerbilschaffisar

Beavern  
#391933 [emoji23][emoji23]

Användarvisningsbild

Re: Behöver lite hjälp:Timmerbilschaffisar

T Landström  
#391938 Titlar hit och titlar dit...oavsett hur fin den är så sitter alla ner och skiter ;)

Min titel är byggnadsträarbetare...men påväg att bli arbetsledare/ansvarig för byggservice i Säffle/Åmål på företaget jag jobbar... Hade inte fått det jobbet utan att ha jobbat som snickare i 15 år och studerat 2 år på högskolan...
Det bästa är nog om har både den praktiska och teoretiska kunskapen för det yrket man väljer!

Avatar Fallback

Re: Behöver lite hjälp:Timmerbilschaffisar

trojka  
#391940 iuti varje sosse finns en liten önskan att bli något bättre!

Användarvisningsbild

Re: Behöver lite hjälp:Timmerbilschaffisar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#391946
trojka skrev:iuti varje sosse finns en liten önskan att bli något bättre!


Tror inte du hittar så många sossar här.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Behöver lite hjälp:Timmerbilschaffisar

tallen100  
#391952
trojka skrev:
Erre skrev:
trojka skrev:en lastbilschaufför är liksom ingenting ungefär som en städare!

Inte? Så detta är inte att se ner på folk pga deras yrke eller?

Jo det är säkert jobbigt att lägga ner energi i 4 år på högskolan för att därefter ha det relativt lungt.
Speciellt jämfört med dom som lägger ner hård kroppslig energi varje arbetsdag i deras liv för att göra det dom arbeter med.

Återigen.
Folk får göra precis vad dom vill så länge dom är nöjda.
Men helst utan att vissa ska se ner på dom.

Nu slutar jag i denna tråd igen. :smile:
Har framfört vad jag tycker i frågan.


vad jag menar med det är att man inte får en yrketitel, jämför med tex läkare, ingenjör, sjuksköterska arbetsterapeut och liknande.

Jaja du menar att det är ingen som lyfter på hatten för en lastbilschaufför, men jag tror tyvärr för din del att folk kommer dua dej trots din "fina" titel :mrgreen: :lol: .

Användarvisningsbild

Re: Behöver lite hjälp:Timmerbilschaffisar

Sunilorblede  
#391969 Du har nog valt fel utbildning om du vill ha en titel som kommer användas och ge beundran senare. Jägmästare är ingen yrkestitel utan en examen. Finns väl få jobb där jägmästarexamen är ett officiellt krav. Då någon frågar vad du gör och du svarar att du är jägmästare så blir det massa frågetecken och du får sen säga att du är produktionsledare på ett skogsbolag eller var du nu hamnar. "Jaha så du är en skogsmulle"

Användarvisningsbild

Re: Behöver lite hjälp:Timmerbilschaffisar

JensSkoog  
#391973
sundelius skrev:Tycker det här inlägget säger allt och låt nu denna urspårning av tråden upphöra


Om en tråd spårar av, så spårar den av, och då är det som att prova
vända rinnande vatten så det rinner uppöver :lol:

Har läst hela tråden, och vill säga till @henkperz : Kör i väg, och gör det du brinner för, men sök bra och kunniga råd på vägen när det kommer till ekonomien. Har kompisar som sitter med bankskuldar efter att det inte gick som dom tänkte, och det är tråkigt :cry:

Senn gillade jag hemskt vad TobbeE_87 skrev :-BD
Själv har jag rent för mycket utbildning, och jobbade som lärare i skolan, lågstadiet, mellanstadiet, och högskola och fyra år som rektor, innan jag ändte upp i lågstadiet med en rektor som gillade tanken om att få ungarna ut i natur och skog, og där blev jag i 25 år. Mina mycket bra betyg i ett par teoriämnen, dammade ner i skuffen, och jag fick göra vad jag gillar mest :grin: Och allt vad jag lärd hemma på torpet och på kurs i Bondelaget om skog, lantbruk och motorsåg var god hjälp. Var goda år, men så kom det en ny rektor och papperskvarnen tog över, så jag tog pension från 64 - en lyckans dag :wink:

En sak gör mig fortfarande glad, och det är att när jag träffer gamla "kunder", ungar
eller föräldrar, så får jag ofta frågan om det inte var så att jag var vaktmästare på skolan :lol:
Vad jag ochså gillar när jag ser tilbaka på jobbet, är att jag fick genomslag för att städare
och vaktmäster skulle äta tilsammans med lärarne, och själv har jag alltid omtalad dom som
kollegar. Vi hade ju samma arbetsplats. Det gjorde mycket för att alla mådde bra på
jobbet, skulle jag mena!

Har nog några bokstävar i min diagnos, enligt rektoren som använde mig där jag passade bäst (hon hade väl någon själv ochså), men det som är viktigt är att jag fick göra vad jag gillade och trivdes med. Känner rent för många som sitter i jobb dom inte gillar, och som går där och reknar tiden till pension. Många av dom vill se tillbaka och tänka: "Varför f.. gjorde jag inte något annat". Glad jag inte är där :lol:

Användarvisningsbild

Re: Behöver lite hjälp:Timmerbilschaffisar

hlb  
#391983 Jens. Du blir bara mer och mer beundransvärd. Klona, klona!

Användarvisningsbild

Re: Behöver lite hjälp:Timmerbilschaffisar

JensSkoog  
#391990 Tackar, "hlb" :grin:

Avatar Fallback

Re: Behöver lite hjälp:Timmerbilschaffisar

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#393319
trojka skrev:
har aldrig påstått att någon är sämre på grund av vilket yrke man har. Sen får man ju inte mer än vad man jobbar för.

Lägger man ner energi på att klara en utbildning så har man ju förtjänat ett bättre jobb. men även om man inte klarar en högre utbildning så är man ju inte värd mindre.

Och mycket riktigt så behövs de som vill arbeta med lågkvalificerade jobb, men som jag sagt från början så är det värt att sträva högre än så speciellt om man är ung!

Vill man jobba i skogen, utbilda dig till skogsmästare så har du fler valmöjligheter senare i livet än om du bara läser skog på gymnasiet.(riktat speciellt till unga här på forumet)


Vet inte varför man förtjänar ett bättre jobb bara för att man har en utbildning? På mitt jobb har vi många med fina titlar och mångårig utbildning men som är totalt inkompetent när dom ska utföra sitt jobb. Att dom förtjänar sitt jobb bara för att dom har en högre utbildning köper jag inte. Dom förtjänar inte sitt jobb alls. Det måste finnas andra jobb som är enklare som kommer att passa dom bättre eftersom kunskapen dom skulle ha fått i den högre utbildningen lyser med sin frånvaro.

Tyvärr så försöker föräldrar att påverka sina barn till att bli det som dom själv inte blev. Detta gäller både inom arbetslivet och idrotten. Är man ung så lyssnar man kanske på sina föräldrar och låter dom styra ens framtid även om det är något som dom inte gillar. Här anser jag att barnuppfostran har gått fel. Lär barnet att tänka själv, fatta egna beslut och göra sina misstag, dom kommer att lära sig av det. Föräldrar som tvingar på sitt barn utbildning som dom är ointresserade av är dåliga föräldrar.

Det är aldrig försent att utbilda sig. Låt dom unga göra som dom vill. Vill dom bli städare på Jula eller hjärnkirurg låt dom bli det men låt dom bestämma själv. Vill dom utbilda sig till något annat kan dom göra det senare i livet. Det är kanske först när dom är över 30 som man hittar sitt favorityrke.

Avatar Fallback

Re: Behöver lite hjälp:Timmerbilschaffisar

henkperz  
#393358 Oj oj! Spårat ur har det gjort :lol: Men jag säger som Ingemar stenmark sa: Det går inte att förklara för den som inte begriper!

Tycker man att yrkeschaufförer inte gör mer än en städare så kan man ju: Föda upp och slakta sin egen mat,göra sitt eget papper, ta hand om sina egna sopor, åka land och rike runt för att hämta sina nya telefoner,datorer mm.mm för ingen jävel kommer att frakta det åt dig så att du kan åka till affären och allt står så fint på hyllorna!
Är en lön på 35,000-40,000kr/mån är dåligt för att jobba med det man trivs med?

PS Tror alla som läser detta förstår vem det är riktat emot.

/ Stolt yrkeschaufför som hjälper det svenska samhället lite på traven att transportera råvaror inom Sveriges största industri: SKOGEN

   TS
Avatar Fallback

Re: Behöver lite hjälp:Timmerbilschaffisar

haggloader  
#393372
henkperz skrev:...
Är en lön på 35,000-40,000kr/mån är dåligt för att jobba med det man trivs med?

:surp:
Har du den där lönen som timmerchaufför eller arbetar du 60-70 timmar i veckan?

Avatar Fallback

Re: Behöver lite hjälp:Timmerbilschaffisar

tallen100  
#393379
haggloader skrev:
henkperz skrev:...
Är en lön på 35,000-40,000kr/mån är dåligt för att jobba med det man trivs med?

:surp:
Har du den där lönen som timmerchaufför eller arbetar du 60-70 timmar i veckan?

Låter som en hel del övertid, vilket inte är så ovanligt på timmerbilarna :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).