Logistik, Transport

Behöver lite hjälp:Timmerbilschaffisar

155 inlägg 75882 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Behöver lite hjälp:Timmerbilschaffisar

henkperz  
#261803 Tja! Tar studenten i sommar och ska givetvis börja köra timmerbil! Har tagit riktpris på bil och även skakat fram möjliga körningar!

Nu till mina frågor "främst till er som kör timmerbil"
Kran: Jonsered 1080 eller epsilon?
Avställare: Laxo eller Björna? eller fast?

Bygge: Har funderat på bergs fegen, med exte bankar och spännare.

Vagn: Parator eller kilafors har varit på tapeten, är någon bättre än den andra?

Har ni bra eller dåliga erfarenheter av vissa märken?
Tar väldigt gärna emot tips och trix!

Mvh/Den förhoppningsvis blivande skogsåkaren



   TS
Användarvisningsbild

Re: Behöver lite hjälp:Timmerbilschaffisar

LinusGullberg  
#262433 Vad har du tänkt för bil? Begagnat eller nytt? Ska de va sverige eller norge körning? Vid begagnatköp hade jag nog hellre tittat närmare på bil och skick/miltal än vad de sitter för avställare, rent generellt så klarar du dig ganska bra utan avställare också, beroende på vad du kommer ha för körning. kasta av vagn och ställa ifrån sig kranen går ganska fort ändå, så länge du inte jagar minuter. känner du dig säker och har stor yta så ställer du ifrån dig kran med vagn på.
Timbtech är riktigt bra bankar och dom ökar stadigt, så de är inget fel på dom. Epsilon kranarna verkar fungera bra, annars är loglift välbeprövade. Hade även tittat närmare på am trailer och istrail släp.

Avatar Fallback

Re: Behöver lite hjälp:Timmerbilschaffisar

haggloader  
#262442 Jag skulle absolut råda dig att arbeta som anställd i några år först och se om du fortfarande trivs med arbetet.

Avatar Fallback

Re: Behöver lite hjälp:Timmerbilschaffisar

henkperz  
#262453 Har kollat på nytt ekipage! Scania R580 streamline,manuell låda,4,70 hjulbas,tandem m.m. Tänkte köra i Sverigen, har pratat med Westan och det verkar vara gott om körning :grin: Anställd har jag ingen lust att vara! Am trailer såg väldigt fin ut,tack för tipset :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Behöver lite hjälp:Timmerbilschaffisar

#Pontus#  
#263265 nu kör ju jag skogsmaskin och är verkeligen ingen expert men

kul att du vill starta eget ! men se till att du få bra pris på din körning ! , inte köra billigare än någon annan de retar bara å förstör för andra ! ring runt till olika åkare i området om tips å råd och hur mycket du ska ta betalt för de du gör !

men säjjer lite som en annan sa att de kan ju vara idé att köra som anställd ett tag dels för att få lite erfarenhet av yrket och framförallt bygga upp ett eget kapital så du har lite att börja med ! =)

och en sak att tänka på är att när du köper bil så måste du gå in med en kontant insats själv / handpenning, tror den ligger på ca 20% utav priset, så de är pengar som du måste ha inan du börjar sen tillkommer när du startar aktiebolag en avgift på 50 000:- , inte så insatt i åkar branchen men du måste åxå ha ett trafiktillstånd och då måste du ha minnst 100 000:- i kapital och reserver eller hur de nu va, så det är inte gratis att starta direkt

men börja med att ta ut offerter på saker du behöver sen räkna ut efter de, kanske är smartare att köpa begagnad bil till att börja med ?

jag hadde gjort så här , leta reda på körning , räkna ihop en budget , gå till banken och hoppas! kan vara så att dom gillar din idé och ger dig väldigt bra lån med nästan ingen kontantinsats men kan åxå bli så att de blir lån om du går in med 50% kontant annars blir det inget!


mvh / en anställd som en dag vill starta eget !

Avatar Fallback

Re: Behöver lite hjälp:Timmerbilschaffisar

henkperz  
#263355 Pontus! Kontaninsatsen är 20% dvs 850000kr,trafiktillståndet får man efter en kur som heter "eget på väg" kostar 14-15000kr plus ett kapital på 85000kr innan man får köpa första bilen! Och 50,000 för ett AB.

Totalt måste jag altså ha 850,000+15000+85000+50000=1 miljon

Må ju jobba nått år om jag ska få ihop dom summorna :lol: Om jag jobbar i 2 år så är ju den lönen en liten del av de pengar jag behöver, knappt märkbart+ att jag skjuter upp min dröm! Så jag kommer absolut inte jobba som anställd! :lol:

Har man inte råd med nytt har man inte heller råd med begangat! Betalar gärna ränta istället för reparationer och ståtid!

Nu har jag ju faktiskt kommit så långt att jag funderar vad jag ska ha för utrustning på bilen.. Inte hur man startar ett åkeri! :roll:

   TS
Avatar Fallback

Re: Behöver lite hjälp:Timmerbilschaffisar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263356
henkperz skrev:Har man inte råd med nytt har man inte heller råd med begangat! Betalar gärna ränta istället för reparationer och ståtid!


Jag undrar det, ja. Fördelen med begagnat är att de fasta kostnaderna kan vara lägre, vilket innebär att man borde kunna klara sig med mindre beläggning än om man kör stort och nytt. Jag tycker du skall fundera och räkna lite på det, innan du avfärdar det hela med en klatschig slogan. ;)

Men du kan förstås komma fram till att en ny bil är det mest ekonomiska för dig. Bara du tänker över det noggrant.

Avatar Fallback

Re: Behöver lite hjälp:Timmerbilschaffisar

henkperz  
#263358 Jag undrar det, ja. Fördelen med begagnat är att de fasta kostnaderna kan vara lägre, vilket innebär att man borde kunna klara sig med mindre beläggning än om man kör stort och nytt. Jag tycker du skall fundera och räkna lite på det, innan du avfärdar det hela med en klatschig slogan. ;)

Men du kan förstås komma fram till att en ny bil är det mest ekonomiska för dig. Bara du tänker över det noggrant.[/quote]

Jo visst kan dom fasta kostnaderna vara lägre, men även högre! En ny bil har du gratis första service,garantier,du får bilen precis som du vill ha den+ att du får lån! Vilket är MYCKET svårt att få till en begangad bil! :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Behöver lite hjälp:Timmerbilschaffisar

#Pontus#  
#263500 de låter ju kanon ! att inte alla startar företag då om de ska vara så enkelt å lönsamt =)

men ja självklart , har du redan fått klartecken från banken på lån till ny bil å allt därikring och har skrivit kontrakt på körning i ett par år framöver så äre väll inge å fundera på ! köp bägge kranarna när du liks håller på då får du ju prova bägge å se vilken du gillar mäst ! den andra kan du ju ha i reserv =) banken betalar ju! :lol:

Avatar Fallback

Re: Behöver lite hjälp:Timmerbilschaffisar

henkperz  
#263595
#Pontus# skrev:de låter ju kanon ! att inte alla startar företag då om de ska vara så enkelt å lönsamt =)

men ja självklart , har du redan fått klartecken från banken på lån till ny bil å allt därikring och har skrivit kontrakt på körning i ett par år framöver så äre väll inge å fundera på ! köp bägge kranarna när du liks håller på då får du ju prova bägge å se vilken du gillar mäst ! den andra kan du ju ha i reserv =) banken betalar ju! :lol:


Allt jag menar är att jag vill ha tips om olika märken på bankar,vagnar och kranar. Inte om företagsekonomi! Då jag är ganska insatt i detta. Just nu är det ganska lätt att starta företag bara man vill

   TS
Avatar Fallback

Re: Behöver lite hjälp:Timmerbilschaffisar

Husqy346  
#263599 [quoJust nu är det ganska lätt att starta företag bara man vill[/quote]
Och desto svårare att få det och överleva 7 av tio nya unga nystartare kör inte inom 3 år .

Avatar Fallback

Re: Behöver lite hjälp:Timmerbilschaffisar

henkperz  
#263600
Husqy346 skrev:[quoJust nu är det ganska lätt att starta företag bara man vill

Och desto svårare att få det och överleva 7 av tio nya unga nystartare kör inte inom 3 år .[/quote]

Du kan få länka den informationen till mig

   TS
Avatar Fallback

Re: Behöver lite hjälp:Timmerbilschaffisar

Husqy346  
#263606 Tyvär har jag ingen länk att hänvisa till men det är så många erfarna inom branscher säjer .
jag startade själv eget för 4 år sedan och skulle jag hitta ett bra heltidsjobb på a skatt så skulle jag ta detdirekt och köra firman på hobbybasis .
Man måste Fakturera skjukt mycket på en månad för att kunna påstå att rörelsen går bra! . De dyra hobbiesarna jag hade var bara att sälja bort.
Se även till att ha ett bra hus för utan extrema inkomster så kan man heller inte renovera sedan.

Avatar Fallback

Re: Behöver lite hjälp:Timmerbilschaffisar

henkperz  
#263680
Husqy346 skrev:Tyvär har jag ingen länk att hänvisa till men det är så många erfarna inom branscher säjer .
jag startade själv eget för 4 år sedan och skulle jag hitta ett bra heltidsjobb på a skatt så skulle jag ta detdirekt och köra firman på hobbybasis .
Man måste Fakturera skjukt mycket på en månad för att kunna påstå att rörelsen går bra! . De dyra hobbiesarna jag hade var bara att sälja bort.
Se även till att ha ett bra hus för utan extrema inkomster så kan man heller inte renovera sedan.


Jag har ett företag redan, och det är väl klart att man måste fakturera för att få inkomst.. Det är väl det som är meningen!? Men har man körning på heltid på en timmerbil så kan man ta ut en hyffsad lön iallafall.

Får man fråga vad du driver för firma?

   TS
Avatar Fallback

Re: Behöver lite hjälp:Timmerbilschaffisar

Husqy346  
#263694 Hej i första inlägget som du skrev som du öppnade med så står det att du tar studenten i sommar . nu har du redan företag!!! Men du var då alltså en äldre studerande än på gymnasienivå då .
Nåja mitt egna företag är en enskild firma . Det som är anmält till skatteverket är Vedförsäljning , en del maskinkörning inom lantbruksnäring , sedan tar jag jobb inom bemmaningsbransch samt inom en ekonomisk förening.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).