Logistik, Transport

Behöver lite hjälp:Timmerbilschaffisar

155 inlägg 76007 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Behöver lite hjälp:Timmerbilschaffisar

henkperz  
#393425 Jobbar runt 55 timmar i veckan

   TS
Avatar Fallback

Re: Behöver lite hjälp:Timmerbilschaffisar

jannee  
#393466 Grundlönen för en chaufför ligger runt 23 - 24 000kr/mån.
En billots har något högre.
Vanligt folk - arbetare har ÖVERTIDSERSÄTTNING när de jobbar efter 16 eller före 06.
Chaufförer har ett DÅLIGT ob tillägg från 18.00 till 6.00
En chaufförslön går att ÖVERLEVA på - men EJ att leva på, av den orsaken jobbar mer eller mindre alla chaufförer övertid - mertid.
henkperz jobbar säkert "några" fler timmar än 55/vecka
När jag själv var ung räknade vi full vecka = 80 timmar 😈

Avatar Fallback

Re: Behöver lite hjälp:Timmerbilschaffisar

Beavern  
#393496 Vad är ett dåligt ob? Maskinförare har ca 35-36 är det bra eller dåligt? Vad har andra brancher?

Avatar Fallback

Re: Behöver lite hjälp:Timmerbilschaffisar

jannee  
#393516 Timlönen är runt 142 kr/tim
Premiekomp 5 kr/tim - efter 4 års vana - eller godkänd utbildning = upp till åkaren
Lotstillägg x kr/tim
OB 30 kr/tim
Helg OB 60 kr/tim
Betänk nu att när OB systemet infördes, någon gång på 50 talet var OB 50 % på grundlönen - Helg OB 100%.
Här i södra Sverige är det inte många som får något övertidstillägg när de jobbar mer än 173 tim/månad - finns för mycket polacker :mrgreen:
Nattkörningar, spetsbyten eller vändningar sköts mestadels av pensionärer eller polacker. Transporter med skogsråvara har hitintills varit ganska förskonad från utländska chaufförer - men de är på G.

Avatar Fallback

Re: Behöver lite hjälp:Timmerbilschaffisar

henkperz  
#393638 Det är ju upp till åkaren vad chaufförerna har för lön med..

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).