Logistik, Transport

VOLVO FMX TIMMERBIL

10 inlägg 12341 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

VOLVO FMX TIMMERBIL

donky-kong  
#260304 Hej Skogsåkare!

Jag har en fundering kring VOLVO FMX som timmerbil. Har aldrig sett någon sådan på svenska vägar. (Inte heller Youtube eller Google har särskilt många att visa).

Vad jag sett är Timmerbilar ofta en VOLVO FH eller motsvarande.
Borde dock inte FMX vara en god konkurrent på kortare sträckor, eller vid sämre terräng?

Jag förstår att komfort och långa vägtransporter lockar köpare till FH serien (eller motsvarande storlek från annat märke).

Dock vore det väl skönt med driven framaxel & hög markfrigång på tjälskadade skogsbilsvägar?

Vad gör att FMX inte används som timmerbil?
Har det med motorstyrka att göra?
Det finns Globertrotterhytt även till FMX.

Kan tillägga att jag inte är åkare, eller har någon erfarenhet av timmerbilar.



   TS
Användarvisningsbild

Re: VOLVO FMX TIMMERBIL

loppan  
#260336 De väger för mycket med framhjulsdrift=mindre lass=mindre pengar.
Dyr i inköp med.
FMX är en snabb dumper som skall gå på timme ej ton.

Avatar Fallback

Re: VOLVO FMX TIMMERBIL

Ferguson system  
#260340 Det er en mulighet å velge bort tandem boggi for å spare vekt, og ta framhjulsdrift i stede. Og vil man fortsatt ha tandem så er robsondrive en løsning hvis man vil spare vekt. Volvo kan også levere hydrodrive nå, i hvertfall på fh. Om dette gjelder fmx vet jeg ikke. Fmx får tommelen opp fra meg.

Användarvisningsbild

Re: VOLVO FMX TIMMERBIL

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260464 FMX ska nog användas på arbetsplatser typ anläggningar och gruvor osv, den är inte
tänkt att gå tiotusentals mil efter landsväg, och hytten känns lite b jmfr mot FH.

Avatar Fallback

Re: VOLVO FMX TIMMERBIL

donky-kong  
#260498
Slurfi skrev:FMX ska nog användas på arbetsplatser typ anläggningar och gruvor osv, den är inte
tänkt att gå tiotusentals mil efter landsväg, och hytten känns lite b jmfr mot FH.


Hm, fast åkerierna här i trakten kör med tridem FMX som lastväxlare. De flyttar maskiner och kör schakt. Mestadels landsväg med andra ord.

Komforten kan jag förstå, men komforten i FMX måste väl ändå vara tillräcklig?

loppan skrev:De väger för mycket med framhjulsdrift=mindre lass=mindre pengar.
Dyr i inköp med.
FMX är en snabb dumper som skall gå på timme ej ton.


Helt sant, mindre lass = mindre skogsdollar. Hypotes:

Sett ur ett totalkostnads sammanhang, borde inte de mindre lassen kunna kompenseras med sämre skogsbilsvägar? (svor jag i kyrkan nu?)

Låt säga att en ny väg till ett avverkningsområde kostar 100000:-
Om då vägen kunde "FMX--anpassas" (alltså lägre standard) för halva kostnaden eller mindre, skulle inte detta kunna kompensera det något mindre lasset?

Tittar man på svenska timmerbilar ser de ganska lika ut. En bil med boggie, kran längst bak, släp med ledad framaxel och 2 eller tre stuvar virke på släpet.

Borde det inte finnas en marknad för andra typer av timmerbilar, exempelvis FMX? ;)

Vet att vissa skogsbolag gör avdrag för "klass C -väg", vad jag kan förstå pga. att deras timmerbilar har problem där. En FMX borde göra klass C -vägen till ett lätt avslutat kapittel.

Och med en timmerbil som har bättre terrängegenskaper, så borde skotaren kunna lägga timmret på platser mer "far off".

Slutligen, största motorvalet i en FMX är 540 HK (13 liters motor). Är denna för klen för en timmerbil? Antaglien inte, ty för ca 15 år sedan var väl största 16-litersmotorn (FH16) på 550 hk?

   TS
Avatar Fallback

Re: VOLVO FMX TIMMERBIL

Blivande snickare  
#260513 Vet inte riktigt vart du vill komma med tråden men jag gör ett försök! :smile:
Vet bara en som kör med FMX som timmerbil men vet inte vad han tycker om den, har 500 hästar om jag inte minns fel.
Problemet med att ha virket på dåliga platser och en bra "terrängbil" är ju att det fortfarande är mjukt i skogen och djupa hjulspår finns det ingen skogsägare som gillar, då ska det ju ändå fyllas. Sen när det stannar så står man ju där ändå å då ska en vanlig bärgare in på samma väg å dra upp dig.

Nu för tiden är det ju oftast ganska långa körsträckor å då är det bekvämt med en större hytt med bekvämligheter som kylskåp å förvaringsutrymmen för kläder å sånt. Nu menar jag inte att FMXen har dålig komfort, tvärtom, vi har blivit bortskämda av FHarna som har så bra.
Men FMXen är nog mer tänkt som en dumper för snabba å korta körsträckor, precis som Slurfi sa tidigare.

Avatar Fallback

Re: VOLVO FMX TIMMERBIL

rikard_e  
#260536 Att ha en 6x6 som transportbil är ingen hit.

Under mina 4 år på volvo har jag bara sett ett fåtal 6x6-bilar, det är anläggningsbilar.
Och hur ofta utav alla gånger kör man fast och då är oftast vägarna såpass dåliga att det hade inte hjälpt med att framaxeln var driven.

Det går väldigt lite Fm-bilar som timmerbilar, vi har 2 i vårat område.


Jo för 15 år sen gick det, då var det Euro 2 och 3 som gällde. Då hade du ut mer effekt än vad du har idag med alla reningssystem.

Det är väldigt få timmerbilar hos oss som inte är 16 liters. Det går många 600, men även 700 och även en 750.

Minns inte motoreffekten av dom nya Fh4-bilarna vi levererade förra året. men det var även dom 16litare.

Användarvisningsbild

Re: VOLVO FMX TIMMERBIL

loppan  
#260612 Det enda som gäller på en timmerbil är att den skall vara lätt som en fjäder och funktionsduglig.
Då går det inte att köpa en dyrare bil med högre bränsleförbrukning pga frahjulsdrift,högre egenvikt, sämre vändradie samt högre underhållskostnader.

Ingen är bered att betala extra för att bilen tar sig fram bättre i skogen.

FM som timmerbil är högst realistisk egentligen då den hytten är 200 kg lättare än fh men det handlar om konfort.
Vi var och tittade på FM i höstas och konstaterade att det var en rätt vettig bil ändå.
Lågt och fint insteg men sämre sikt snett framåt än nya FH.

Avatar Fallback

Re: VOLVO FMX TIMMERBIL

Cowboy  
#274731 Jag kan bara jämföra FH och FM som är några år och för den som inte är så lång (som jag) tycker jag FH är väl så bekväm. På poståkeriet körde jag FH med kort hytt men en timmerbil kan nog ha plats med en längre hytt som den mjölkbil jag körde.
Det är väl ändå inte så mycket fråga om att övernatta i hytten på en timmerbil så ståhöjden och plant golv är väl inte så viktigt.

Användarvisningsbild

Re: VOLVO FMX TIMMERBIL

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274873 FH känns betydligt mera trucker än FM, men nog går det bra med vilken som.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).