Logistik, Transport

Bil som lastar 54,5 ton

37 inlägg 20821 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bil som lastar 54,5 ton

molnia  
#252124 jo jag anade att det var mkt högre totalvikt på det ekipaget.
så 90ton och 6 liter milen ger 0,066666 liter /mil och ton.

0,0666666* (min bil)2 ton= 0,13 liter milen ....

Avatar Fallback

Re: Bil som lastar 54,5 ton

kallen  
#252141 Vanlig virkesbil med last 60 ton.

Användarvisningsbild

Re: Bil som lastar 54,5 ton

molnia  
#252146 okej 60 ton, men ligger de bilarna på 6 liter milen?

Användarvisningsbild

Re: Bil som lastar 54,5 ton

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252158 http://www.nvfnorden.org/library/Files/ ... iffton.pdf

Lite mer fakta om 90-tons ekipagen.

Avatar Fallback

Re: Bil som lastar 54,5 ton

jannee  
#252170 Skryta om hur bränslesnåla bilarna är är en liten ordlek.
Bilarna går ju tomma halva sträckan. dessutom är vinterväg optimal = mindre friktion, allt rullar betydligt lättare. Dessutom har Scania optimerat dessa motorer, där finns inga marginaler på 10% hit eller 10% dit.
Ok, deras nettovikt ligger redan på över 30 ton men rätt ska vara rätt.
Slår man ihop bruttovikten åt ena hållet med bruttovikten åt andra hållet får man något över 120 ton, dela detta med 2 = snittvikt lite över 60 ton.
Det var f*n vad dessa ekipage tar mycket bränsle/mil, ja det är vad man måste komma fram till om man vänder statistiken rätt och bara inte håller på och vinklar den åt ett felaktigt håll.
Sedan kan man vinkla detta med dieselförbrukning lite hit och dit. Kör jag på en "normal" svensk motorväg i optimal fart (bränslemässigt) ligger jag klart under 4 liter/mil med ett 60 tons ekipage.
Hur ofta och hur långa sträckor förekommer detta - inte alls mycket.
I stället räknar jag så här: Jag kör en helsväng på 150 mil vilket innebär att jag lossar och lastar på 10 olika ställen i var ände på min helsväng. Ekipaget är allt mellan tomt och fullastad under denna tid. Transportsträckan mellan Stockholm - Malmö är ekipaget fullastat = 60 tons tågvikt. Där ligger snittförbrukningen på ca 4,5liter/mil. Jag kan gå in i bilens datorsystem och få fram alla data sedan bilen var ny och på så sätt läsa av, sedan hur exakt den datorn är återstår att se.
Många åkare går senare in i datorn och verkligen optimerar bilens bränsleförbrukning (chippar), tyvärr också med den effekten att motorn kommer att bli mer miljöovänlig (den går varmare), dock kan man lätt spara 3 till 4 dl/mil på detta enkla sätt.

Användarvisningsbild

Re: Bil som lastar 54,5 ton

hayabusa 08  
#252180 Jo molnia, du jämförde bränsleförbrukning per ton mellan lastbil o personbil.
Ja grovt räknat så stämmer nog det du säger, men för att få allt i rätt perspektiv så måste man nog titta lite på motorerna oxå.

Ett normalt 60 tons ekipage har idag allt mellan 450-750 hk. Om vi för enkelhetens skull tar en 600 hk motor och räknar på så blir det:

600 hk på 60 ton=10 hk per ton

Om du hade stoppat ner en 20 hk motor i din 2 tons personbil så hade nog bränsleförbrukningen sjunkit rejält :grin: :grin:

Detta blev kanske lite offtopic men samma resonemang säger att ju mer last man kan få på lastbilen ju destå mindre diesel per ton blir det.

Användarvisningsbild

Re: Bil som lastar 54,5 ton

molnia  
#252190
hayabusa 08 skrev:Jo molnia, du jämförde bränsleförbrukning per ton mellan lastbil o personbil.
Ja grovt räknat så stämmer nog det du säger, men för att få allt i rätt perspektiv så måste man nog titta lite på motorerna oxå.

Ett normalt 60 tons ekipage har idag allt mellan 450-750 hk. Om vi för enkelhetens skull tar en 600 hk motor och räknar på så blir det:

600 hk på 60 ton=10 hk per ton

Om du hade stoppat ner en 20 hk motor i din 2 tons personbil så hade nog bränsleförbrukningen sjunkit rejält :grin: :grin:

Detta blev kanske lite offtopic men samma resonemang säger att ju mer last man kan få på lastbilen ju destå mindre diesel per ton blir det.


JA det kräva någon annan som får en att tänka ur mina insnöade banor. :oops:
Insåg att det borde vara någon detalj jag inte tänkt på för det var så stor skillnad att det inte kändes helt rimligt. Huga! för 20hk i min bil...
hmm.. och åt andra hållet... min bil har 150hk/ 2(per ton) = 75hk/ton

lastbil på 60 ton*75= 4500hk...
Jag tror jag lämnar detta ämne numera... :grin: :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).