Logistik, Transport

Binda grovt grus

22 inlägg 34308 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Binda grovt grus

loppan  
#231940 Lägg på helt vanligt 0-18,det är billigast och vägen kommer bara att bli bättre när du har ordentligt med grovt material i botten som är dränerande.

Sen måste du salta med med magnesiumklorid om du skall få det bra i sommar och i torra förhållanden.Magnesiumkloriden är billigare än kalciumklorid.
Blir det regn kan det gå bra ändå om det vill sig väl.

På en nybygd väg med enbart bergkross som inte saltats så bör det läggas 1500-2000 kg per km väg.

Normal giva på tidigare saltade vägar är 700-1000 kg per km.

Användarvisningsbild

Re: Binda grovt grus

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231970 Ja nu har jag fått lära mig något nytt igen, tack alla! :smile: Mina tankar gick åt att "binda ihop" görs bäst med grov bergkross. Nu ska fara iväg och handla ett släp med fin bergkross, 0-18 eller det som finns. Har jag fattat er rätt så kommer alltså det fina gruset att lägga sig mellan de grova stenarna och låsa dem. Låter ju logiskt.
Nu är ju backen som är aktuell inte så lång, kanske 50 meter, så det går inte åt så mycket. Men backen är nyckeln till 80% av skogen.
(tänker prova med betongen ändå på ett litet stycke, bra för att få veta :geek: )

   TS
Avatar Fallback

Re: Binda grovt grus

axwell  
#231991
Uvskogen skrev:(tänker prova med betongen ändå på ett litet stycke, bra för att få veta :geek: )


Testa även med träaska på någon annan del.

http://www.kemivarlden.se/iuware.aspx?p ... soid=96774

Användarvisningsbild

Re: Binda grovt grus

Grandalen  
#808001
Mangan skrev:
DSC_0219[1].jpg


Så här blir det med cement i. :-)


Hur var cementblandningen?
Ratiomässigt vatten/cement? 🤔
Funderar på att göra liknande i vår backe upp från parkeringen.

Användarvisningsbild

Re: Binda grovt grus

Göt  
#808037
Uvskogen skrev:Ja nu har jag fått lära mig något nytt igen, tack alla! :smile: Mina tankar gick åt att "binda ihop" görs bäst med grov bergkross. Nu ska fara iväg och handla ett släp med fin bergkross, 0-18 eller det som finns. Har jag fattat er rätt så kommer alltså det fina gruset att lägga sig mellan de grova stenarna och låsa dem. Låter ju logiskt.
Nu är ju backen som är aktuell inte så lång, kanske 50 meter, så det går inte åt så mycket. Men backen är nyckeln till 80% av skogen.
(tänker prova med betongen ändå på ett litet stycke, bra för att få veta :geek: )


0-18 Är väl den fraktionen som jag brukar få när jag beställer väggrus ligger väl på alla grusvägar numera. Bygger man ny väg så grundar man väl men 0-90 eller 0-60 och lägger väggrus på toppen som håller i ihop det hela

Avatar Fallback

Re: Binda grovt grus

ÅsaNisse  
#808057
loppan skrev:
Sen måste du salta med med magnesiumklorid om du skall få det bra i sommar och i torra förhållanden.Magnesiumkloriden är billigare än kalciumklorid.
Blir det regn kan det gå bra ändå om det vill sig väl.

På en nybygd väg med enbart bergkross som inte saltats så bör det läggas 1500-2000 kg per km väg.

Normal giva på tidigare saltade vägar är 700-1000 kg per km.

Magnesiumklorid har betydligt sämre verkan än kalciumklorid. Det innehåller bara 47% klorider mot kalciums 78% och är även sämre hygroskopiskt. Man måste lägga på nästan dubbelt med magnesiumklorid och hoppas på en regnskur varannan vecka för att det ska vara jämförbart. Totalt sett blir det betydligt dyrare.

Användarvisningsbild

Re: Binda grovt grus

Elis76  
#808066 Vi har spridit ut ett tunt lager stenmjöl ovanpå gruset på våran egen privata byaväg vilket vi gjort med lastbil.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).