Logistik, Transport

Timmertransport prissättning

58 inlägg 57245 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Timmertransport prissättning

FraktabAB  
#228891 Hej Alla!

Vet inte hur det ser ut hos er.. men transportersättningen för timmertransporter går ner drstiskt i alla delar av landet.

Hur ser det ut hos er?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Timmertransport prissättning

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228912 Egentligen har jag ingen aning vad transportersättningen är men hörde på ett möte hos Norra Skogsägarföreningen att timmertransporten på landsväg kostar i genomsnitt 95 kr/m3f.

Användarvisningsbild

Re: Timmertransport prissättning

vetinte  
#228946 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 13:56, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Timmertransport prissättning

FraktabAB  
#228973
OAS-forests skrev:Egentligen har jag ingen aning vad transportersättningen är men hörde på ett möte hos Norra Skogsägarföreningen att timmertransporten på landsväg kostar i genomsnitt 95 kr/m3f.


Då är det problem. Det är alldeles för lite. De bör minst ligga på 160 sek/milen. Jag skapade denna posten så att andra pressade åkera skulle uttrcyka sig i saken. De har dragit ner ersättning så pass lågt så att det går inte ens att skapa några marginaler.

Just nu på en 10 mils runda får man 80 sek per m3f...

   TS
Avatar Fallback

Re: Timmertransport prissättning

FraktabAB  
#228974
vetinte skrev:Så går de när man gnäller och inte tar tag i saker i tid utan " tror" att elände försvinner av sig själv. Sälj era bilar medans ni kan få nån krona för dom.


Vi tog saker i tag, men det kom andra som sa ja till att köra för lägre priser. Ingen kan enas om någonting i denna branschen och försvara ett gemensamt intresse. Det fattar jag inte..

   TS
Avatar Fallback

Re: Timmertransport prissättning

mrhakan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228975 pratade med en trailer chaufför för några veckor sedan om just detta vad en trailer kosta per mil, han brukade räkna på att utan returer så ville han ha ca 200kr/mil för att de skulle gå runt och bli några kroner över. För enbart diesel och lön per mil låg på ca 120kr

Användarvisningsbild

Re: Timmertransport prissättning

loppan  
#228980 Tyvärr så verkar många inom åkerinäringen resonerar som så att det är bättre jag tjänar lite än inget alls.
Om man har stora skulder och ingen möjlighet att avveckla utan förlust så förstår jag detta resonemang.

Detta späder på den negativa spiral i pris hela åkerinäringen upplever nu som i grunden bygger på
överetablering.
Det finns helt enkelt så mycket bilar så att köparen av frakten kan sätta priset.
En timmerbil bör ha ca 180 kr milen på hela dagskörningen,eller 850 kr tim men det är väl inte alltid det är så.

Användarvisningsbild

Re: Timmertransport prissättning

vetinte  
#229260 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 13:56, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Timmertransport prissättning

skogshasse  
#229271
FraktabAB skrev:
OAS-forests skrev:Egentligen har jag ingen aning vad transportersättningen är men hörde på ett möte hos Norra Skogsägarföreningen att timmertransporten på landsväg kostar i genomsnitt 95 kr/m3f.


Då är det problem. Det är alldeles för lite. De bör minst ligga på 160 sek/milen. Jag skapade denna posten så att andra pressade åkera skulle uttrcyka sig i saken. De har dragit ner ersättning så pass lågt så att det går inte ens att skapa några marginaler.

Just nu på en 10 mils runda får man 80 sek per m3f...

hur många m3f har du då i genomsnitt på bil + släp

Användarvisningsbild

Re: Timmertransport prissättning

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230557 Åkte taxi i Stockholm förra veckan.
Ser på kvittot att de debiterar 800 kr timmen + 130 kronor milen.

Avatar Fallback

Re: Timmertransport prissättning

Tosca  
#230559
OAS-forests skrev:Åkte taxi i Stockholm förra veckan.
Ser på kvittot att de debiterar 800 kr timmen + 130 kronor milen.

De kör väl ganska aggressivt taxi i Sthlm, så de sliter nog mycket däck...
Å sen jobbar de säkert nästan dygnet runt, så då blir väl OB-tillägget väldigt högt.
Å är priset högt så kan ju inte alla ha råd att åka taxi, så då behöver de ta igen för stillestånden som blir när inte de som har råd att åka åker.

Användarvisningsbild

Re: Timmertransport prissättning

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230585 Åkte från centralstation till Bromma flygplats.
Det är 10 km och resan kostade 423 kr, 130 kr i milersättning och 293 kr för 22 minuter i bilen.

Avatar Fallback

Re: Timmertransport prissättning

Engelthon  
#230635 Ska man klara sig hyfsat så måste man ligga kring 800kr/tim eller min 160kr/mil och då för gruppbil.

Om det va så bra betalt att köra taxi så borde fler göra det?

Avatar Fallback

Re: Timmertransport prissättning

drittling  
#231946 När jag började köra taxi i Stockholm 1988 innan avregleringen kunde man täjla guld med fällkniv! Efter att varit åkeriägare i 10 år "Taxi/ Limousine" lade jag ner verksamheten för man blev folkilsk av alla som skulle pruta på priset och min lön! Där av att det fortfarande råder en överetablering "Med många lycksökare" så även i skogsbranschen! så köra taxi i Stockholm är inget att stå efter, för oftast blir kunderna lurade om dom inte åker med dom etaberat bolag och då får man betala fantastiska summor! Till flygplatserna är det fasta priser som gäller om man åker med ett etablerat bolag!

Det ända det handlar om är hur mycket fordonet rullar med betalning och att det ska löna sig!

Avatar Fallback

Re: Timmertransport prissättning

Engelthon  
#231948 Man ska jämföra äpplen och äpplen och inte äpplen och päron!

Åkeribranschen är komplex. Några kör bra betalda lass andra kör dåligt betalad det är vad vårt samhälle är uppbyggt. Sedan finns det lyxsökare och dom som inte kan eller förstår branschen man är i oavsett vilken.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).