Logistik, Transport

SCA prispressning till en ny nivå !!!!

101 inlägg 47730 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: SCA prispressning till en ny nivå !!!!

Camwood  
#220505
tallen100 skrev:Problemet är när de kommer å arbetar för så låga löner att inte svenska företagare/arbetare inte har en chans att konkurrera, Tycker vi ska se till att svenskarna har jobb först å främst.... Men många tycker tydligen inte att det är så viktigt med det.

Om inte företagen kan konkurrera så får dom väl slå igen.
Det är det som kallas ekonomisk utveckling. Och det är det som gör att vi inte bor i jordkulor i skogen och svälter utan sitter i varma hem med alldeles för mycket tid å gnälla på ett forum.

Avatar Fallback

Re: SCA prispressning till en ny nivå !!!!

tallen100  
#220509
Camwood skrev:
tallen100 skrev:Problemet är när de kommer å arbetar för så låga löner att inte svenska företagare/arbetare inte har en chans att konkurrera, Tycker vi ska se till att svenskarna har jobb först å främst.... Men många tycker tydligen inte att det är så viktigt med det.

Om inte företagen kan konkurrera så får dom väl slå igen.
Det är det som kallas ekonomisk utveckling. Och det är det som gör att vi inte bor i jordkulor i skogen och svälter utan sitter i varma hem med alldeles för mycket tid å gnälla på ett forum.


Ska dom svenska företagen slå igen så sitter vi snart i jordkulor i skogen.... Men det kanske du inte tänkt på.

Avatar Fallback

Re: SCA prispressning till en ny nivå !!!!

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#220511
norsken skrev:Så jag föreslår att ni kryper in på era tonårsrum o gör det ni är bäst på, TYCKER SYND OM ER SJÄLV !

DÅ JAG VILL BESPARA ER BESVÄRET : ställ inga mer frågor till mig för att ni vet redan svaret !!


Det enda som du bevisat är att du är bra på att gnälla men helt oduglig till att svara på våra frågor. Vad gör du för att ändra/påverka utvecklingen i rätt riktning?

Användarvisningsbild

Re: SCA prispressning till en ny nivå !!!!

Camwood  
#220530
tallen100 skrev:
Camwood skrev:
tallen100 skrev:Problemet är när de kommer å arbetar för så låga löner att inte svenska företagare/arbetare inte har en chans att konkurrera, Tycker vi ska se till att svenskarna har jobb först å främst.... Men många tycker tydligen inte att det är så viktigt med det.

Om inte företagen kan konkurrera så får dom väl slå igen.
Det är det som kallas ekonomisk utveckling. Och det är det som gör att vi inte bor i jordkulor i skogen och svälter utan sitter i varma hem med alldeles för mycket tid å gnälla på ett forum.


Ska dom svenska företagen slå igen så sitter vi snart i jordkulor i skogen.... Men det kanske du inte tänkt på.

Jag vill inte vara negativ och verka näsvis! absolut inte. En ekonomi är aldrig konstant och utan dramatiska händelser. Det är trist för dom berörda om ett företag måste slå igen pg, av konkurrens från andra. Men det måste ovilkorligen ske ,för med konstjord andning (skyddstullar/skatter för utlänska företag mm)så skjuter man bara upp problemet. nämligen att ett företag som inte kan konkurrera med andra måste ersättas med ett företag med bättre livskraft. Så har det alltid varit i våran historia och kommer alltid att vara så.
Nä vi kommer inte sitta i jordkulor i framtiden,tvärtom, företag ersätt med nya som är bättre. Den ekonomiska historien har visat hur viktigt det är att en dålig produkt eller en ide ersätt med en ny.

Avatar Fallback

Re: SCA prispressning till en ny nivå !!!!

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#220532 Har otroligt svårt att se hur vi kan vara för lite folk i Sverige. Aaaaah du menade förvärvsarbetande, ja då håller jag med dig Norsken. Mer såna och mindre bidragsfolk då ska vi nog kunna räta upp skutan.

Användarvisningsbild

Re: SCA prispressning till en ny nivå !!!!

Camwood  
#220594 Helt rätt analys i din tankevurpa, Ja, jag skulle nog få det svårt att konkurrera med dej :grin: Men om du kan upprepa det hela tiden och konkurrera ut företag år efter år MED PENGAR I MADRASSEN så har du uppfunnit något nytt ekonomiskt värt Nobelpris å då är det bara å gratulera :grin:

Avatar Fallback

Re: SCA prispressning till en ny nivå !!!!

axwell  
#223591 Inte så konstigt att SCA betalar slavlöner till sina svartåkare, det går ju så "dåligt".

Inte riktigt 2 miljarder i vinst första kvartalet.........................................

http://www.lantbruk.com/skog/mjukpapper-en-kassako-sca

Avatar Fallback

Re: SCA prispressning till en ny nivå !!!!

tallen100  
#223594 Ja det är för gulligt....

Avatar Fallback
Herr Krånglin  
#225643 http://ltz.se/nyheter/stromsund/1.58771 ... kogsjatten


Hoppas entreprenören får rätt !!
Har nån här på forumet varit med om någe liknande ???

Avatar Fallback

Re: SCA prispressning till en ny nivå !!!!

volvo_buster  
#225646
vetinte skrev:
Camwood skrev:Helt rätt analys i din tankevurpa, Ja, jag skulle nog få det svårt att konkurrera med dej :grin: Men om du kan upprepa det hela tiden och konkurrera ut företag år efter år MED PENGAR I MADRASSEN så har du uppfunnit något nytt ekonomiskt värt Nobelpris å då är det bara å gratulera :grin:


:lol: Du e la gooooo :lol:
Min avsikt var att få ett tankexperiment. Men jag tror att där finns tillräckligt med privat kapital undanstoppat så man skulle kunna klara det i hmmm säg 20-30 år. O hur hade de då sett ut ?
Men det är ju inte en hållbar tes i långa loppet. Men kan ställa till stora bekymmer i långa loppet.
Är övertygad om att det hade ställt Sverige på ruinens brant :wink:
De e ju faktiskt så att Företag i andra länder har andra förutsättningar. Lägre levnads standard, Lägre levnads kostnader, Lägre skatt etc etc.
O vi kan då inte jämföra oss med andra länder.
En kille som tex kör tradare för en normallön i Polen kanske tjänar 3000:- /mån.
O kan han då via sitt Polska företag o få 5000:- /mån om ha kör i Sverige.
Så går han ju med 2000:- i vinst o tjänar mer än han hade gjort hemma. Alltså e ju han lycklig.Men det sätter ju en Svensk åkare i en knivig situation.
O det kallar inte jag för kokurnans på lika villkor eller ekonomisk utveckling precis.

Sen finns der ju även avarter som är mer eller mindre olagliga. O man använder diverse "kryphål".
Men summan av kardemumman e att vi måste ta tag i frågan innan de är så stor att inget kan göras. O det gäller inte bara i tradarbranchen. Det finns i byggbranschen, Skogen o diverse andra branscher.
EU medlemskapet är ett hinder i viss mån. Och politikerna oxå. Men det betyder inte att vi vanligt folk måste hålla käften. O inte agera. Vi har våran fulla rätt att sätta ner foten även mellan valen :wink:
O jag tror (min högst personliga mening) att vi måste stänga dörren o sätta oss o prata om hur vi vill ha det i framtiden o hur vi ska nå dit. För som det ser ut idag funkar det ju inte. Fler o fler individer o grupper slås helt enkelt ut. Och får inte ens en rimlig chans från början. Om vi sedan kan glänta på dörren igen får man ju se hur ekonomin bla utvecklas. Vi har idag massår med inhemska bekymmer som borde lösas. Vi beklagar oss över en icke fungerande sjukvård, skola, äldreomsorg för att ta några exempel. Och allt det kostar skattepengar. Och ett högre skattetryck vill vi inte ha. Så det blir till att prioritera o välja. O man kan, Tyvärr, inte hjälpa allt o alla innan man har ordning själv. Hur mycket vi än skulle vilja det. Det är nog den krassa verkligheten.
Så grupper ställs mot grupper och det är oundvikligt.
Är vi en väl fungerande nation o ett väl fungerande samhälle så blir nog oxå konflikterna mindre.

Men du :grin: Jag fick inte svar på min fråga:
Förrästen Camwood Du skrev: ""Du kan mycket om samhällsekonomi/politik tycker jag"
Riktat till mig.
Jag skulle gärna vilja ha ett svar på:
Ska jag ta det ironiskt eller positivt :?:
Mer för skoj skuld :lol:


Heja facket!!!! :P
Som så många andra så är nog transport också ett försäkringsbolag idag, där man erbjuder medlemmar billigare hemförsäkring och annat trams. Vart tog "rättvise" kampen vägen och vart tog strejk-kassorna vägen? Vilket konto ligger de på och växer med ränta? ;)
Euron var ju så bra, gemensam valuta skulle främja företagandet och den fria konkurrensen skulle ge billigare levnad och ökat välstånd. Vad blev det? K.A.O.S
Tack och lov att vi svenskar ska betala övriga europas svindlande affärer, lika idiotiskt som om min granne skulle begära att jag betalar hans hyra, bil, mat OCH semester!!!

Avatar Fallback

Re: SCA prispressning till en ny nivå !!!!

FraktabAB  
#228893 Inte bara SCA... StoraEnso kör samma race i Härjedalen. Med mera andra åkeri dumper ner priser som fan bara för att få kontrakten och de tycker att de vinner det bara pga deras unika service..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).