Logistik, Transport

SCA prispressning till en ny nivå !!!!

101 inlägg 47790 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

SCA prispressning till en ny nivå !!!!

norsken  
#219575 SCA har nu tagit in öststare som kör slurp mellan Tunadal o Ortviken som f-skattare har dom brutto ca 6000kr/mån o bor i bilarna, Girighetens dubbelmoral har fått ett nytt ansikte, personligen anser jag att facken borde blockera SCA tills dom betalar eller går i kk, man borde även dra in all certifiering tills man lär sig att betala sina underentreprenörer !!!
Snart står 80% av Sveriges befolkning med mössan i hand o ber om att få arbeta "GRATIS" pga kvartalsrapporter o giriga ägare som vill ha en nolla till på sitt konto !
Tur att Norge finns :-D



   TS
Användarvisningsbild

Re: SCA prispressning till en ny nivå !!!!

anersimyra  
#219577 Frihet i alliansens anda kallas det.

Avatar Fallback

Re: SCA prispressning till en ny nivå !!!!

ösaboxer  
#219582 Det är väl frihet i rus anda ?
Kan inte skylla alliansen för allt jävligt!

Användarvisningsbild

Re: SCA prispressning till en ny nivå !!!!

anersimyra  
#219586 Det kan man ju inte. Men dessa missförhållanden kan lösas om den politiska viljan funnes, visst, man kan åberopa EU regler och fri konkurrens hit och dit, men sen finns ju arbetsmiljölagar att tillämpa om viljan finns.

Användarvisningsbild

Re: SCA prispressning till en ny nivå !!!!

vetinte  
#219590 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 17:25, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: SCA prispressning till en ny nivå !!!!

norsken  
#219609 Detta problem har inte ett dugg att göra med arbetskraftsinvandring !!!! Detta problem är till 100% ett politiskt problem , den som inte håller med om detta får gärna förklara för mig varför ex Tyskland med flera länder inte har dessa problem ??!!
Utan invandring är Sverige dött o detta råder det politisk enighet om !
Personligen är jag för fri invandring åt alla håll men alla får försörja sig själv men staten o facket måste ställa upp klara regler, ex minimiumlön.
Titta på bärplockarna som kommer från Thailand , det funkar nu bra, 21700kr i månadslön o uppdragsgivarn får ställa bankgaranti till staten på 50000kr per plockare innan dom får komma , Moderaterna är ett parti som vill ha klasskillnader , 10% som är rik o resten trälar.så har det alltid varit , nya moderaterna eller gamla , tillhör du de 10% rikaste i Sverige är dom ett parti för dig !!

   TS
Avatar Fallback

Re: SCA prispressning till en ny nivå !!!!

Palakangas  
#219620 Jag tror att det är girigheten, bland stora som små som ställer till det. Numera skall vi allihop ha allt och då menar jag allt, till inget pris alls. Samt att det är snabba pengar som gäller för de sk riskkapitalisterna som satsar i stora företag och vill se snabb vinst. För övrigt så svänger pendeln nu tillbaka till Asien som historiskt sett lett utvecklingen.

Användarvisningsbild

Re: SCA prispressning till en ny nivå !!!!

vetinte  
#219651 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 17:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: SCA prispressning till en ny nivå !!!!

anersimyra  
#219659 Nej det är inte arbetskraftsinvandringen i stort som är problemet, den har varit nödvändig och kommer så alltid att vara. Problemet som diskuteras är naturligtvis ett problem som kan och borde lösas politiskt, men att låta politikerna ensamma agera i frågan är om inte omöjligt, i vart fall något som kommer ta sin rundliga tid. Som sagt, vill man förändra kan man även själv agera, där är Frankrikes arbetare, bönder, åkeriägare e.t.c verkligen ett föredöme.

Avatar Fallback

Re: SCA prispressning till en ny nivå !!!!

norsken  
#219661 .
Senast redigerad av Fredrik Reuter ons 03 apr 2013, 21:57, redigerad totalt 1 gång. Anledning: Raderat olämpligt innehåll.

   TS
Användarvisningsbild

Re: SCA prispressning till en ny nivå !!!!

anersimyra  
#219665 Visst kan man ge fas 3:orna möjlighet att plocka bär, men en Thiländsk plockare har en kapacitet som i stort sett ingen " modern" västerlänning kommer i närheten av, dom är sen barnsben vana att jobba för hand i jordbruk, jag läste någon siffra om plockade liter per dag, jag minns inte hur mycket dom plockade i genomsnitt men siffran föreföll "omöjlig". Rekordet per liter och dag var obegripligt att förstå hur dom lyckades med, så jag tror inte 3: orna är intressanta för bärplockningsföretagen.

Användarvisningsbild

Re: SCA prispressning till en ny nivå !!!!

vetinte  
#219668 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 17:26, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: SCA prispressning till en ny nivå !!!!

norsken  
#219670 En thai plockar uppemot 200kg lingon om dan, 60-70kg blåbär, vad jag vet så är det fritt fram för alla svenskar att plocka, tror inte svenskarna vill ha det som thai:arna, jag brukar köra tradare o samla ihop bär till fryshuset så har lite inside, dom betalar 50kr/dan för boende, 50kr/dan för bilplats + bensin , flygbiljett mm dras av på denna lön, sen jobbar dom 12-14 tim om dan, VILKET GLIDARJOBB !!!
Senast redigerad av Fredrik Reuter ons 03 apr 2013, 21:59, redigerad totalt 1 gång. Anledning: Raderat olämpligt innehåll.

   TS
Avatar Fallback

Re: SCA prispressning till en ny nivå !!!!

vedförsäljan  
#219671 Inget fel på att folk från andra nationer jobbar i sverige,så länge en svensk lön betalas!!
Att ställa lastbilar ett halvår vid gränser funkar inte,fåtal som skulle ha råd med det.
För priserna ska upp måste alla i hela ledet hjälpa till,från konsument till speditör,bolag underentrepenör.
Maten idag skulle kunnas märkas med "Denna vara är framtagen på schyssta vilkor" där svensk lön betalas och lagstifning följs till punkt och pricka
Typ som fair trade men även alt runtomkring skulle vara på schyssta vilkor

Användarvisningsbild

Re: SCA prispressning till en ny nivå !!!!

vetinte  
#219675 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 17:26, redigerad totalt 2 gånger.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).