Logistik, Transport

Vad är det för fel på de som kör virke?

44 inlägg 39223 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad är det för fel på de som kör virke?

Herr Krånglin  
#217536
elis skrev:Jaa.. Vad är det för fel på dom? Alla andra yrkesgrupper städar och snyggar till sin arbetsplats innan de lämnar den. Men inte maskinförare och timmerbilsförare inte, då är det bara att vräka av eller på virke och lämna all skiten på vägbanan. Allt från tullar på flera meter till saftiga kvistar och stumpar lämnas för andra att köra sönder i. Ett förb....t j...a sätt är vad det är!
Alla vägar utan undantag från minsta skogsbilsväg till större belagda vägar skitas ned lika hänsynslöst och lagvidrigt. I yngre dagar när jag var medåkare på timmerbil körde man alltid fram en bit när man lastat klart. Där band man och kollade lasset och man rensade också av vägen, drog av det värsta med en kratta om det behövdes.



intresant att du har sett varenda avverkning i hela sverige :grin:
Och att du vet hur varenda timmerpilot gör på alla avverkningar :lol:

Avatar Fallback

Re: Vad är det för fel på de som kör virke?

elis  
#217542
Herr Krånglin skrev:
elis skrev:Jaa.. Vad är det för fel på dom? Alla andra yrkesgrupper städar och snyggar till sin arbetsplats innan de lämnar den. Men inte maskinförare och timmerbilsförare inte, då är det bara att vräka av eller på virke och lämna all skiten på vägbanan. Allt från tullar på flera meter till saftiga kvistar och stumpar lämnas för andra att köra sönder i. Ett förb....t j...a sätt är vad det är!
Alla vägar utan undantag från minsta skogsbilsväg till större belagda vägar skitas ned lika hänsynslöst och lagvidrigt. I yngre dagar när jag var medåkare på timmerbil körde man alltid fram en bit när man lastat klart. Där band man och kollade lasset och man rensade också av vägen, drog av det värsta med en kratta om det behövdes.



intresant att du har sett varenda avverkning i hela sverige :grin:
Och att du vet hur varenda timmerpilot gör på alla avverkningar :lol:


Larvig tolkning, men ett svar får du ändå. Självklart har jag inte varit överallt, jag har heller inte påstått det. För ett par år sedan hade vi dock en maskingrupp från Småland på visit här i Nedre Norrlandsområdet och dom skitade ned något för grönjävligt.
Så det finns kanske anledning tro att problemet är detsamma över hela riket. Flera som gjort inlägg i tråden är ju från andra platser och har sett samma problem så du kanske ska omvärdera ditt inlägg?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är det för fel på de som kör virke?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217616 Jag instämmer med TS, lite för ofta man ser att det ligger kvar skräp vid virkesupplagen.
Det minsta man kan begära är väl att man städar av vid skiftbyte / hemgång, men ändå är det ofta man ser att det är massa skräp kvar efter hemgång.
Samma med timmerbilsförare, lite för ofta det ligger stora grenar kvar på vägen.

Men det finns dom som sköter sig också....

Användarvisningsbild

Re: Vad är det för fel på de som kör virke?

Cruiser_no1  
#217626 Det jag menar är att det finns fan så många mer än skogsentreprenörer som skiftar ner vägarna.

Men på nåt konstigt vis är det bara skotarförare och timmeråkare som är ena jäkla lata odågor som bara fördärvar för andra!! Jag har alltid tatt reda på min skit, men jag tycker inte man ska komma på ett forum och klaga på en hel yrkeskår för att det är skitigt på vägen!!

Avatar Fallback

Re: Vad är det för fel på de som kör virke?

elis  
#217627 Jag tycker nog man kan använda ett forum till att torgföra sina synpunkter, det är väl bl a det forumen är till för? Hoppas jag. Sedan hur hårt inlägg ska tolkas blir ju individiuellt, vägen är en "gemensamyta" som vi alla ska hjälpas åt att hålla ren och säker. Jag tycker inte det är roligt med de som inte orkar hålla i sina burkar med energidrycker heller, de tappar dem genom sidorutan så fort de är tomma.
Kan ju också tillägga att jag har mailat ett av de större åkeriföretagen i området om deras brister och ljuget om kvalitet på deras hemsida. Fick svar från deras kvalitetsansvarige som inte fattade ett skvatt, han hade sänt ut någon ansvarig att kolla upp och denne fann inga problem alls?? Alla vi boende efter vägen var dock överens om att det var i det närmaste ofarbart.
Lite senare råkade jag träffa en av åkarna som till en annan granne beklagade sig över att någon klagat på dem. Jag frågade vad han beklagade sig över och berättade att det var jag som klagat. Han ansåg också att jag hade fel men när vi gått igenom mina kort på kameran så ändrade han sig och skyllde på skotarföraren?
Jag ställde även bolaget som köpt virket till svars och de skrapade vägen en gång. De har andra avverkningar i trakten nu och jag kan bara konstatera att de tyvärr inte lärt någonting.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är det för fel på de som kör virke?

Herr Krånglin  
#217632
elis skrev:
Herr Krånglin skrev:
elis skrev:Jaa.. Vad är det för fel på dom? Alla andra yrkesgrupper städar och snyggar till sin arbetsplats innan de lämnar den. Men inte maskinförare och timmerbilsförare inte, då är det bara att vräka av eller på virke och lämna all skiten på vägbanan. Allt från tullar på flera meter till saftiga kvistar och stumpar lämnas för andra att köra sönder i. Ett förb....t j...a sätt är vad det är!
Alla vägar utan undantag från minsta skogsbilsväg till större belagda vägar skitas ned lika hänsynslöst och lagvidrigt. I yngre dagar när jag var medåkare på timmerbil körde man alltid fram en bit när man lastat klart. Där band man och kollade lasset och man rensade också av vägen, drog av det värsta med en kratta om det behövdes.



intresant att du har sett varenda avverkning i hela sverige :grin:
Och att du vet hur varenda timmerpilot gör på alla avverkningar :lol:


Larvig tolkning, men ett svar får du ändå. Självklart har jag inte varit överallt, jag har heller inte påstått det. För ett par år sedan hade vi dock en maskingrupp från Småland på visit här i Nedre Norrlandsområdet och dom skitade ned något för grönjävligt.
Så det finns kanske anledning tro att problemet är detsamma över hela riket. Flera som gjort inlägg i tråden är ju från andra platser och har sett samma problem så du kanske ska omvärdera ditt inlägg?



Jag skrev med glimmten i ögat därav smilegubbarna .
Tyckte det passade på nivån på tråden .
Visst det är ett problem på vissa håll med skitpå vägen men att hävda att det är fel på alla som kör timmer är också bra löjligt.

¨Jag försvarar inte de som missköter sig utan de andra som gör vad som krävs för att hålla kraven.

Här omkring är det ytters sällan vi står utefter en allmän väg och lastar av virke .
Är det en avverkning som gränsar mot en större väg så byggs det för de mesta en vägstump in på skiftet där timmerbilarna lastar på = privat väg där ingen jävel har att göra förutom markägare.
Och får vi stå på vägen är det oftast bara på vintern och på markägarns väg .
Plus att kvistar och större rat tas bort när man stämplar virke .
Men jag är väl den enda som det inte är fel på :wink:

Avatar Fallback

Re: Vad är det för fel på de som kör virke?

elis  
#217648
elis skrev:Jaa.. Vad är det för fel på dom? Alla andra yrkesgrupper städar och snyggar till sin arbetsplats innan de lämnar den. Men inte maskinförare och timmerbilsförare inte, då är det bara att vräka av eller på virke och lämna all skiten på vägbanan. Allt från tullar på flera meter till saftiga kvistar och stumpar lämnas för andra att köra sönder i. Ett förb....t j...a sätt är vad det är!
Alla vägar utan undantag från minsta skogsbilsväg till större belagda vägar skitas ned lika hänsynslöst och lagvidrigt. I yngre dagar när jag var medåkare på timmerbil körde man alltid fram en bit när man lastat klart. Där band man och kollade lasset och man rensade också av vägen, drog av det värsta med en kratta om det behövdes.


" Jaa.. Vad är det för fel på dom? Alla andra yrkesgrupper städar och snyggar till sin arbetsplats innan de lämnar den. Men alldeles för många maskinförare och timmerbilsförare gör det inte, många bara vräker av eller på virket och lämnar all skiten på vägbanan. Allt från tullar på flera meter till saftiga kvistar och stumpar lämnas för andra att köra sönder i."

Ser i efterhand att med ett lite annat textval kanske det inte hade blivit en sådan låsning vid att, som många tolkat det, en hel yrkesgrupp döms. Överst är originalet och under är ett ev softare formulerat. Tänkte inte på det och inte tycker jag man behöver ta åt sig heller om man vet att man sköter sig. Adressen är, underförstått eller inte, till de inom yrkesgrupperna som inte gör sitt jobb fullt ut.

Herr Krånglin nämner att markägarnas egna vägar ska andra skita i, i vissa fall ja, men i andra fall då det är flera delägare så ska man kunna komma till sitt skifte utan att behöva röja vägen efter andra. En ensam markägare gör så klart som vill.
Trådens nivå, Herrn, den avgörs oftast av svaren. :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är det för fel på de som kör virke?

Herr Krånglin  
#217656 Ja är det flera markägare så är det skillnad .
Det håller jag med fullt o fast.
Tror vi tycker ganska lika när det gäller hur det ska se ut på avlägg .
Störde mig på att en hel kår drogs ner i skiten för vissas snesteg.

Avatar Fallback

Re: Vad är det för fel på de som kör virke?

ÅsaNisse  
#217699
Herr Krånglin skrev:Ja är det flera markägare så är det skillnad .
Det håller jag med fullt o fast.
Tror vi tycker ganska lika när det gäller hur det ska se ut på avlägg .
Störde mig på att en hel kår drogs ner i skiten för vissas snesteg.


En hel kår drogs ned i skiten.....
Detta är ju den konsekvensen det får när det uppdagas felaktigheter hos några få i en yrkesgrupp.
Hur många är det inte som är väldigt försiktiga idag med byggjobbare på grund av TV programmen om fuskbyggarna. Där är det ändå bara enstaka namngivna individer som felar.
Samma sak är det med vissa lastbilsåkare/trailerdragare som skiter i detta med vinterdäck och blir stående så fort det kommer minsta flinga. Då får alla "långtradare skuld för att det blir stopp i backarna, trots att det oftast är den som står längst fram som orsakar det.

Detta gör enligt min åsikt att vi själva bör hjälpas åt att påverka de som missköter sig så vi kanske kan få upprättelse i allas ögon att vi gör ett bra jobb.

Avatar Fallback

Re: Vad är det för fel på de som kör virke?

Lgard  
#218715 Kör MC själv. Och för oss på två hjul i våra trakter (Gbg) så har inte bönderna den känslan att rensa vägarna..
Nu är jag "halv bonne" själv med dessutom.

Oavsett så är det otyg det där med att det ligger skit på vägarna och mer än en gång har jag varit "nära" pga lera/jord/dynga på vägbanan efter en skymd krök på MC:n.

Avatar Fallback

Re: Vad är det för fel på de som kör virke?

Palakangas  
#218777 De sista tre veckorna har det avverkats efter vår samfällda väg. Varje kväll är vägen renskrapad. Om jag behöver passera när en skotare lassar av så stannar jag 30 meter bakom. Men nästan jämnt så kör föraren av vägen så jag slipper vänta. Även om han nästan är klar. Timmerbilarna är heller inga problem. Genom åren har jag märkt att det endast är på de direkta skogsbilvägarna som det är problem. Men de är ju till för skogsbruket även om de är byggda med statsbidrag.

Avatar Fallback

Re: Vad är det för fel på de som kör virke?

woodstar  
#218903
ÅsaNisse skrev: Grejen är att du får inte stå eller köra på en väg med en skogsutrustad skotare utan väghållarens tillstånd oavsett om det är allmän, enskild eller privat väg.


Hej Åsanisse

Jag har jobbat som trafikverkets högra hand "Vägentreprenör" i Sydvästra Värmland. Ett vägområde med 93 mil väg som till 75 % har skog på båda sidor om vägen, och aldrig fått en fråga från någon skogsentreprenör,om att gå upp på allmänväg med skotare. Därför undrar jag.

Var söker man dessa tillstånd för det allmänna vägnätet?

Vem utfärdar och kontrollerar att de efterlevs?

Jag har hört mycket gnäll från väghållaren om skogsbranchen, men alldrig förstått att det är ett problem att skotare går upp på allmänväg för att lossa. Däremot är det varje vinter ett "himla herj" på trafikingenjörerna om timmervältor som ligger trafikfarligt.

Användarvisningsbild

Re: Vad är det för fel på de som kör virke?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219334 Jag tycker att det är rätt bra ordning vid vältorna i mitt område. Att det ligger nån kvist kvar gör ju inget och bara nån enstaka gång ligger det större bråte på vägen.
Man kör ju ändå sakta förbi en lossningsplats, om inte av hänsyn till de som ev arbetar där eller pga "trädskräpet" så för att vägen ofta är rätt dålig just vid vältan. Gropig och jävlig, som en tvättbräda ifall maskinerna har band på hjulen.

I Jädraås/Ockelbo-området får ni timmerbil/skogsmaskinförare tummen upp av mig!

Avatar Fallback

Re: Vad är det för fel på de som kör virke?

torpöbo  
#219340 Lite Jord, gödsel o bös på vägen har ju enbart en positiv fartsänkande effekt, dock skall sådant som kan skada tas bort direkt.
Sen är det ju lite småroligt när en sådan där Harley Davidsson-åkare kommer utan ljuddämpare o får motorcykeln nedstänkt med skit. Att gå o lyssna på dom där förbannade djuddämparlösa motorcyklarna varje vår är ytterst tröttsamt för samtliga utan dem som kör, för de tycker av någon konstig anledning att de är skittuffa.

Har hört en historia om när man skulle fälla träd utmed en vältrafikerad väg. Man har dit polisen för att bilisterna skulle ta det lite lugnt men inte hjälpte det, det slutade med att man slängde ut flis på vägen. Sen gick det lugnt o sakta förbi arbetsplatsen.
En annan klassiker är yrkesarbetaren som lägger asfalt som slänger in skyffeln under bilen som kör för fort förbi.

Användarvisningsbild

Re: Vad är det för fel på de som kör virke?

vetinte  
#219346 :lol: Schyst dendär med skyffeln :lol:
Jag är en av dom som sänker farten vid vägarbeten (duktiga jag :grin: )
O vafan får jag för de ????? Jo en massa jävla tutande bilar i röven 😡
Vid ett längre vägarbete så upptäckte arbetarna att de tutades en massa o stannade upp i sitt arbete för att se vad de var. Dom såg då att jag körde sakta. O då tog dom av hjälmarna o bugade när jag körde förbi. O precis efter mig så "tappade" dom hjälmarna o gick ut o hämtade dom Väääääldigt sakta :lol: :lol:
Så kan de oxå gå till :lol: :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).