Logistik, Transport

Vad är det för fel på de som kör virke?

44 inlägg 39221 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad är det för fel på de som kör virke?

stegmaster  
#219355
torpöbo skrev:Lite Jord, gödsel o bös på vägen har ju enbart en positiv fartsänkande effekt, dock skall sådant som kan skada tas bort direkt.
.

Detta var ju ortrolig korkat sagt. 😡
Om du någonsin kört MC, så skulle du veta hur farligt det kan vara med "lite jord, gödsel..." i vägbanen.
At du inte tycker om HD åkare får vara din greij, men skit i vägbanen kan vara direkt livsfarligt när man som MC åkare får bromsa eller svänga.
En kompis til mig skadade sig ganske styggt, just på grunn av en bonne som kört ut från et jordet i en sväng med hjulen fulle av jord. :sad:
Visst er man ju lite vaken som Mc förarare på just detta nu på våren, men ingen bör fölas fria för at skita ner vägbanen medvetet.

Om du skall ta bort det som kan skada, så ska det inte finnas nåt der alls.


Hälsning från en som endast kör "riskokare".

Avatar Fallback

Re: Vad är det för fel på de som kör virke?

Berg Skogen  
#219860
ÅsaNisse skrev:Jag håller med elis till fullo och vill samtidigt fråga Ivarsson varför du står på vägen och lastar av virke. Vägen är väl inte din arbetsplats då det är skogsarbete det gäller. Det är skillnad för elis som håller på att arbeta med snöröjning på vägen. Då får man samsas med trafikanterna, på gott och ont. Ivarsson: har du då satt ut några varningsskyltar så folk uppmärksammar att du står som ett hinder där du inte ska vara, innan dom är alldeles inpå. Grejen är att du får inte stå eller köra på en väg med en skogsutrustad skotare utan väghållarens tillstånd oavsett om det är allmän, enskild eller privat väg. Det helt klart bästa är att lasta av från terrängsidan så varken hindrar du eller skräpar ned. Samma sak med virkesbilen som ska lasta. Han får inte heller stå på vägen utan väghållarens tillstånd, och då ska det även finnas varningsskyltar. Det är inte 1/100 som sköter detta och så länge inga olyckor sker så går det bra, men den dagen det blir en utredning så ligger dom risigt till. Den som orsakar en olycka på grund av något liknande blir skadeståndsskyldig, och vad gäller just skogsavfall så är det ytterst skogsägaren som är ansvarig,då det är han som gett i uppdrag att utföra jobbet. Sen är det hans sak att driva frågan vidare. Det släpptes på reglerna efter stormarna Gudrun och Per här i småland, och då blev det rena vilda västern. Det är många som tror de kan göra precis som dom själva vill fortfarande.
Hela denna frågeställning kommer man ifrån om skogsägarna kunde förstå problematiken och göra ett stick in från vägen med vändplats och upplägg för virket. Det är en investering som kostar några kronor och tar plats för några träd, men det är behändigt att ha för framtiden.


Var i lagtexten kan du hitta att man inte får köra med bandad maskin på vägen?

Användarvisningsbild

Re: Vad är det för fel på de som kör virke?

loppan  
#219872 Apropå gödsel så körde en åkare i trakten hönsskit på grusbil och bakstammen öppnades utmed vägen.
Skiten frös fast innan allt hanns med att städas bort då det var - 15.
Sen kom det lite snö åvanpå som inte plogades för det vat bara typ en cm.

Sen kom solen och de skolbarn som väntade på bussen utmed lansvägssträckan(4 km) tyckte det var kul att leka i slasket.
Bussarna som körde fick saneras invändigt,skolan fick saneras och inte tal om alla kläder och hem.
Biltvätten på den lokala Statoilstationen gick för högtryck för att tvätta alla personbilar som kört i slasket.

Liten olycka,mycket arbete.

Avatar Fallback

Re: Vad är det för fel på de som kör virke?

ÅsaNisse  
#221477 Berg Skogen: Du får köra med en bandmaskin på väg så länge du inte skadar vägen. De band du har på en skotare kanske kan klara det om det är bärande släta miljöband för myrmark, men definitivt inte vanliga skogsband. Inte heller grova brodd eller ringkedjor är tillåtna. Går att få dispens på tjälad väg.

Avatar Fallback

Re: Vad är det för fel på de som kör virke?

rikard_e  
#221560
stegmaster skrev:
torpöbo skrev:Lite Jord, gödsel o bös på vägen har ju enbart en positiv fartsänkande effekt, dock skall sådant som kan skada tas bort direkt.
.

Detta var ju ortrolig korkat sagt. 😡
Om du någonsin kört MC, så skulle du veta hur farligt det kan vara med "lite jord, gödsel..." i vägbanen.
At du inte tycker om HD åkare får vara din greij, men skit i vägbanen kan vara direkt livsfarligt när man som MC åkare får bromsa eller svänga.
En kompis til mig skadade sig ganske styggt, just på grunn av en bonne som kört ut från et jordet i en sväng med hjulen fulle av jord. :sad:
Visst er man ju lite vaken som Mc förarare på just detta nu på våren, men ingen bör fölas fria för at skita ner vägbanen medvetet.

Om du skall ta bort det som kan skada, så ska det inte finnas nåt der alls.


Hälsning från en som endast kör "riskokare".


Jo det är farligt med skit på vägarna, finns alltid sätt att undvika gödsel eller jord på vägarna.

jag kör alltid en på gräsplätt i lite hastighet för att bli av med jord och annat ifrån däckena, så slipper man få det på vägen.

"ta bort det som kan skada" det är att ta bort 90% av motorcycklarna på vägen :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vad är det för fel på de som kör virke?

stegmaster  
#221563
rikard_e skrev:"ta bort det som kan skada" det är att ta bort 90% av motorcycklarna på vägen :wink:


:lol: :lol: .Då skrivar jag inn mig blandt dom sista 10%. :wink:

Så her ser mitt maskinsläp ut.
Alltid finns sopkosten med, så jag kan sopa vekk skiten efter man larvat av/eller på offentlig väg. :grin:



DSC_5001.JPG

Avatar Fallback

Re: Vad är det för fel på de som kör virke?

elis  
#221570 Så där ska alla släp se ut, snyggt! :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är det för fel på de som kör virke?

Robertberg  
#221580 Att kasta en handske i vindrutan på bilarna är ganska effektivt också.. :)

Avatar Fallback

Re: Vad är det för fel på de som kör virke?

elis  
#221595
obantteg skrev:Att kasta en handske i vindrutan på bilarna är ganska effektivt också.. :)


Hur tänker du nu??

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är det för fel på de som kör virke?

Helmer95  
#221596 Det är värre med häst tjejer än bilar...

Avatar Fallback

Re: Vad är det för fel på de som kör virke?

Robertberg  
#221645
elis skrev:Hur tänker du nu??


De som kör för fort förbi vägarbeten! Lite sen återkoppling kanske..

Avatar Fallback

Re: Vad är det för fel på de som kör virke?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221651
obantteg skrev:Att kasta en handske i vindrutan på bilarna är ganska effektivt också.. :)


Det kan sluta med att man blir dömd för skadegörelse, vållande till kroppsskada osv.
Bättre att lägga ut farthinder var 5 meter.

Avatar Fallback

Re: Vad är det för fel på de som kör virke?

elis  
#221660 Kan ni inte få en sån där rödljuspryl med en radar monterad i? Farter över tretti och rödlampan lyser några minuter, alternativt i kombo med en bom. Alla som kör för fort kommer garanterat att irritera alla.
Det är ju verkligen en arbetsmiljöfråga som vore värd lite insatser.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är det för fel på de som kör virke?

Robertberg  
#222034
T24X4 skrev:Det kan sluta med att man blir dömd för skadegörelse, vållande till kroppsskada osv.
Bättre att lägga ut farthinder var 5 meter.

Hade de inte kört så fort hade de sett att man höll på att tappa handsken ;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).