Logistik, Transport

Vad är det för fel på de som kör virke?

44 inlägg 39219 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad är det för fel på de som kör virke?

elis  
#215656 Jaa.. Vad är det för fel på dom? Alla andra yrkesgrupper städar och snyggar till sin arbetsplats innan de lämnar den. Men inte maskinförare och timmerbilsförare inte, då är det bara att vräka av eller på virke och lämna all skiten på vägbanan. Allt från tullar på flera meter till saftiga kvistar och stumpar lämnas för andra att köra sönder i. Ett förb....t j...a sätt är vad det är!
Alla vägar utan undantag från minsta skogsbilsväg till större belagda vägar skitas ned lika hänsynslöst och lagvidrigt. I yngre dagar när jag var medåkare på timmerbil körde man alltid fram en bit när man lastat klart. Där band man och kollade lasset och man rensade också av vägen, drog av det värsta med en kratta om det behövdes.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är det för fel på de som kör virke?

Peteflamingstar  
#215683 Kan inte annat än att hålla med! På de avverkningar vi gör där jag är inblandad (planering el dyl) brukar jag alltid åka dit efter att skotaren kört klart och rensa vägen (om vi behövt stå på väg för att lasta). Blir ju ändå skräpigt igen när virkesbilen kommer, men det kan ju dröja flera veckor. Gissar att de skulle säga att de inte hinner rensa idag när allt är så pressat. Inget försvar dock.

Avatar Fallback

Re: Vad är det för fel på de som kör virke?

Ivarsson135  
#217280 Vad är det för fel på vissa bilister nu för tiden?

Jag kör skotare och när man står och lastar av så kan det komma bilister som kör upp precis bakom maskinen istället för att stanna en bit ifrån. Händer också att det kommer bilister som kör alldeles för fort på grusvägarna.

När jag är ute på grusvägar som används av andra bilister så rensar jag vägen om jag ser att det ligger grenar eller lumpbitar som kan orsaka skada på fordon. Har dock inte tid att sopa väck minsta lilla löv eller barkbit från vägen. Men ser man att avverkning pågår kan man som bilist sänka hastigheten just den sträckan.

Bara för att vissa maskinförare struntar i det betyder det inte att alla gör det. Att anklaga en hel yrkesgrupp när man inte har underlag att bevisa det är jävligt dåligt gjort.

Avatar Fallback

Re: Vad är det för fel på de som kör virke?

rikard_e  
#217282 Handlar hela tiden om att förare är pressade, jag skyddar dom inte, men vi som skogsägare vill ha det billigt och snabbt. Hade du betalat för maskinen om den städade efter sig?

Jag hade hellre kört dit med traktorn och rett till det själv istället för att betala skotaren.


Att timmerförarna inte städar efter sig är väl pga av press . Syns bara när dom är inne på jobbet,
Dom står och väntar på att bilen blir klar olikt dom flesta andra åkare.

Branschen är riktigt hård, därför slarvas det väl med skötsel.

Avatar Fallback

Re: Vad är det för fel på de som kör virke?

elis  
#217288 Ivarsson, bra att du sköter dig. Tyvärr är du ett av alldeles för få undantag och jag anser mig ha goda belägg att anklaga såväl skotarförare som lastbilsförare, de allra flesta är riktigt dåliga på att ta reda på efter sig.
Vi får verligen hoppas att dina arbetsmetoder blir det förhärskande sättet, det är ju inte bara en olat, det är även en trafikfara.

När det gäller bilförare så förvånas jag av samma sak. Ser det ofta när man passerar avverkningar hur en del kör upp alldeles inpå, att de inte förstår att de kan bli på/överkörda eller få träddelar över sig. Skrämmande! Samma tråkiga beteende visar många bilister när man kör undan snö, har råkat ut för "folk" som trängt sig under skopan under pågående snöröjning. Eller så har de parkerat alldeles bakom snöbladet så man blir helt låst, ibland kan man ju då inte backa undan och det blir riktigt förvånade när man visar att de måste backa.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är det för fel på de som kör virke?

ÅsaNisse  
#217404 Jag håller med elis till fullo och vill samtidigt fråga Ivarsson varför du står på vägen och lastar av virke. Vägen är väl inte din arbetsplats då det är skogsarbete det gäller. Det är skillnad för elis som håller på att arbeta med snöröjning på vägen. Då får man samsas med trafikanterna, på gott och ont. Ivarsson: har du då satt ut några varningsskyltar så folk uppmärksammar att du står som ett hinder där du inte ska vara, innan dom är alldeles inpå. Grejen är att du får inte stå eller köra på en väg med en skogsutrustad skotare utan väghållarens tillstånd oavsett om det är allmän, enskild eller privat väg. Det helt klart bästa är att lasta av från terrängsidan så varken hindrar du eller skräpar ned. Samma sak med virkesbilen som ska lasta. Han får inte heller stå på vägen utan väghållarens tillstånd, och då ska det även finnas varningsskyltar. Det är inte 1/100 som sköter detta och så länge inga olyckor sker så går det bra, men den dagen det blir en utredning så ligger dom risigt till. Den som orsakar en olycka på grund av något liknande blir skadeståndsskyldig, och vad gäller just skogsavfall så är det ytterst skogsägaren som är ansvarig,då det är han som gett i uppdrag att utföra jobbet. Sen är det hans sak att driva frågan vidare. Det släpptes på reglerna efter stormarna Gudrun och Per här i småland, och då blev det rena vilda västern. Det är många som tror de kan göra precis som dom själva vill fortfarande.
Hela denna frågeställning kommer man ifrån om skogsägarna kunde förstå problematiken och göra ett stick in från vägen med vändplats och upplägg för virket. Det är en investering som kostar några kronor och tar plats för några träd, men det är behändigt att ha för framtiden.

Avatar Fallback

Re: Vad är det för fel på de som kör virke?

mrtornqvist  
#217409 föregående inlägg känns som taget ur en bok, DETTA FUNKER EJ I PRAKTIK men man ska fan städa efter sig oavsett fordon, skulle man respektera varandra så skulle det aldrig behöva gnällas om sånt här, arbetsfordon vissar repekt genom att städa vid behov och billister håller sig på avstånd och väntar på sin tur tyvär är det lika osannolikt att det händer som ovanstående inlägg

Avatar Fallback

Re: Vad är det för fel på de som kör virke?

Ivarsson135  
#217424 Vi kör för Sveaskog och försöker använda deras vägar så ofta det går. Men är det så att vi kör på andra vägar har vi varningsskyltar vi sätter ut. Avläggen är redan planerade när vi kommer fram till trakten. Jag hade gärna valt att lägga avlägg på backstick istället för att köra ut på grusvägen. Och vi har lagt inifrån skogen två gånger när det gällt större byvägar.

Men om jag har tillstånd att köra på vägen kan väl du inte klaga när jag kör där?

Är det inte din uppgift att som bilist hålla tillräckligt låg hastighet så att du hinner stanna oavsett vad för fara / hinder som befinner sig på vägen?

Användarvisningsbild

Re: Vad är det för fel på de som kör virke?

santatorp  
#217440 Om du kör något på pickup flaket eller på takräcke , då blir det ett jäkla väsen om du tappar det.

Användarvisningsbild

Re: Vad är det för fel på de som kör virke?

Cruiser_no1  
#217445 varför ska det alltid gnällas på skogsnäringen? när bonnjäveln hemma är ute o sprider skit så inte fan åker han och spolar av vägen när det rinner från gödseltunnan, han skrapar inte vägen när traktorns däck fulla med jord rensas på körbanan? ska man vara nitisk så är det nog inte en jävel som klarar reglerna dom så uppenbart predikar för. Ta allt med en nypa salt, och sväng undan för hinder istället för att skylla ifrån sig att andra gör dåligt jobb. jag hatar sånt här skitsnack, gör att bättre själv säger jag bara!!!!!

Avatar Fallback

Re: Vad är det för fel på de som kör virke?

ÅsaNisse  
#217450 Om vi kunde visa lite mera samarbetsvilja och sunt förnuft så skulle hela denna tråden inte finnas. Har man däremot bara den inställningen att DETTA FUNKAR EJ I PRAKTIK så grundar det till problem. Det underlättar bara genom att tänka positivt och försöka göra rätt, när man vet vad som är rätt och fel. Som bilist ska jag visst köra så att jag kan stanna oavsett vad som finns på vägen, men jag kanske inte hinner stå och vänta för att jag har brådskande ärende. Bilen kan vara en ambulans. Därför ska man inte stå på vägen och hindra trafiken. Köra på vägen kan oftast ingen ha synpunkter på. De som sätter ut varningsskyltar är föredömen, men de är ack så få. Det är inte lönt för det tar inte så lång tid är det vanliga svaret när man frågar varför inte. Nu är det så att jag är bilist till och från jobbet, men i jobbet kör jag både skotare, skördare och lastbil. Ibland blir det även snöröjning och jag har sällan några problem med dessa arbeten. Däremot har jag fått inköpare att tänka till ibland när de köpt rotposter i blindo utan att planera några avlägg. Jag har nekat att stå på vägar och lägga upp vältor, och det har gått jättebra att flytta 50m så man kan lägga från skogen eller på en äng, de flesta gånger. Vill man så går det.

Avatar Fallback

Re: Vad är det för fel på de som kör virke?

Ivarsson135  
#217475 Vad bra att det fungerar för dig att inte lägga från vägen men så gör det kanske inte för oss alla. Min skotare har backkamera så man har ju lite koll om det kommer fordon på vägen. Kommer ambulans, brandman, polis eller andra utryckningsfordon så flyttar jag maskinen direkt. Dessa fordon har ju även ljus och ljudsignal så jag tror man märker om de kommer.

Angående att man har brådskande ärenden eller sen till jobbet så bör man som privatperson tänkt på att man kan stöta på hinder på vägen och därmed satt av tid tillgodo. Oftast flyttar jag maskinen om det kommer fordon. Särskilt om den föraren visar hänsyn mot mig. Fast är det bara några gripar kvar får dem vänta tills jag har lastat klart. Det är inte många minuter det tar.

Samarbetsvilja och sunt förnuft tror jag de flesta har men vill du ha en förändring så varför inte se till att de stora skogsbolagen börjar tänka på detta och ställa krav på markägaren istället för att skylla på maskinföraren?

Användarvisningsbild

Re: Vad är det för fel på de som kör virke?

Smålandshuggarn  
#217483 Den människa som kan övertyga en snål bonnjävel att öppna plånboken o bygga ett backstick lr en vägsnutt genom skogen me en ordentlig vändplan på när han redan har en allmän väg att nyttja, den personen ska jag personligen gratulera o göra hovbugning inför. Men den människan e inte född än. Vart man än kommer så hör man " de har alltid haft avlägg här o de har alltid gått förr"... O de e ingen som vågar ställa krav på markägarna för då kanske han surar ihop o säljer skogen te nåt annat bolag.

Snöröjning fungerar inte heller. Alla som kör i skogen har ju 4wd o halvmetern markfrigång på bilarna så de behövs inte. O om maskinförarn slår sig medvetslös o fryser ihjäl pga att ambulansen inte kom fram så spelar de la ingen roll, de finns la andra som kan köra maskin.

Bilisternas tid e alltid mkt värdefullare än entreprenörernas, o sunt förnuft o samarbetsvilja existerar knappt längre de e bara egoismen som gör. Men alla bilister som har viktiga brådskande ärenden kan vara lugna för snart har vi ingen skogsnäring i Sverige längre så då blir vägarna rena o utan hinder.

Men ja kanske bara har fel INSTÄLLNING!! Den löser tydligen många problem.

Avatar Fallback

Re: Vad är det för fel på de som kör virke?

elis  
#217510
Cruiser_no1 skrev:varför ska det alltid gnällas på skogsnäringen? när bonnjäveln hemma är ute o sprider skit så inte fan åker han och spolar av vägen när det rinner från gödseltunnan, han skrapar inte vägen när traktorns däck fulla med jord rensas på körbanan? ska man vara nitisk så är det nog inte en jävel som klarar reglerna dom så uppenbart predikar för. Ta allt med en nypa salt, och sväng undan för hinder istället för att skylla ifrån sig att andra gör dåligt jobb. jag hatar sånt här skitsnack, gör att bättre själv säger jag bara!!!!!


Du gillar inte skitsnack säger du samtidigt som du själv skriver ett lass med just det. :wink: jag har i årtionden "svängt undan" för hinder, lessnade dock nyligen när en grantull svepte bort en redig bit sanslöst dyr plast under bilen. Bondjäveln som plötsligt blev så populär för er att kasta skiten på har inget med detta att göra. Detta är helt upp till bolag och fraktare, skitlasset ligger hos er, red ut det istället för att skylla på andra.
Tappad gödsel och onormalt mycket lera och jord tar bönderna reda på vid tillsägelse. Det är dessutom säsongsproblem, allt bös efter skogsmaskiner och timmerbilar dras vi med året runt. Varför ska en tvåfilig väg i månader vara enfilig bara för att du inte orkar städa efter dig!?
Är det något jag hatar så är det folk som alltid ska lasta andra för sina egna tillkortakommanden, gör ditt jobb och håll rent efter dig. Andra klarar av det, varför inte du?

Och, jag gör det bättre än du! Mycket bättre, jag har alltid städat vägen efter mig.
Det är inget besvärligt eller tungt arbete, kräver egentligen ingenting mer än vanlig hänsyn av folk. Fattar inte varför det ska bli sånt jävla tjafs över en så enkel, självklarhet som att ta reda på efter sig. Det tar ett par minuter att dra undan det värsta, under tiden får du frisk luft, du får röra på dig, en välbehövlig microrast m a o. Vad faen är problemet?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är det för fel på de som kör virke?

#Pontus#  
#217528
elis skrev:Du gillar inte skitsnack säger du samtidigt som du själv skriver ett lass med just det. :wink: jag har i årtionden "svängt undan" för hinder, lessnade dock nyligen när en grantull svepte bort en redig bit sanslöst dyr plast under bilen. Bondjäveln som plötsligt blev så populär för er att kasta skiten på har inget med detta att göra. Detta är helt upp till bolag och fraktare, skitlasset ligger hos er, red ut det istället för att skylla på andra.
Tappad gödsel och onormalt mycket lera och jord tar bönderna reda på vid tillsägelse. Det är dessutom säsongsproblem, allt bös efter skogsmaskiner och timmerbilar dras vi med året runt. Varför ska en tvåfilig väg i månader vara enfilig bara för att du inte orkar städa efter dig!?
Är det något jag hatar så är det folk som alltid ska lasta andra för sina egna tillkortakommanden, gör ditt jobb och håll rent efter dig. Andra klarar av det, varför inte du?

Och, jag gör det bättre än du! Mycket bättre, jag har alltid städat vägen efter mig.
Det är inget besvärligt eller tungt arbete, kräver egentligen ingenting mer än vanlig hänsyn av folk. Fattar inte varför det ska bli sånt jävla tjafs över en så enkel, självklarhet som att ta reda på efter sig. Det tar ett par minuter att dra undan det värsta, under tiden får du frisk luft, du får röra på dig, en välbehövlig microrast m a o. Vad faen är problemet?


Självklart ska man rengöra vägen efter sej minnst en gång om dagen ! de kan man göra samtidigt som man stämplar / lappar virke ! har man en stålkratta är det väldigt enkelt dessutom.

men den där granbiten du körde på , du kunde med lätthet gått ut och flyttat på den det är inte besvärligt eller tung arbete det tar en minut du får frisk luft och du får röra på dej, vad är problemet ?

Men ja självklart skulle maskinförare / timmerbilen städat undan bösset de säjjer jag inget om men ja då kan man ju se det såhära , timmer bil står och lastar , kör fram bilen för att rengöra efter sej , de följer med en granbit under bilen / vagnen som han inte ser sen när han far iväg , då är granbiten kvar på vägbanan = du är skit förbannad...

" Tappad gödsel och onormalt mycket lera och jord tar bönderna reda på vid tillsägelse "

har du provat att säjja till nån maskin förar som du sett vare på trakten? nä du gick på internet och klagade på alla istället , smart!

Nä lägg ner de hära , du kan inte säjja att alla maskinförare i sverige inte rengör vägar efter sejj ,du måste ta de med maskinlagen som är verksamm i din trakt ! Punk slut finns inget mer att diskutera...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).