Logistik, Transport

Blinda virkesbilschaufförer.

17 inlägg 16056 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Blinda virkesbilschaufförer.

ÅsaNisse  
#215423 Hur kan det komma sig att vissa chaufförer är fullständigt blinda när det gäller vägskyltar?
Vi har en liten enskild väg som är grusväg ett par kilometer och belagd lika långt. Nu när det blir tjällosning så stänger vi den för tung trafik över 7 ton för att rädda beläggningen så den inte går sönder. Det är inte värdens bästa underlag, men det funkar 11mån om året. Går beläggningen sönder så kostar det multum att laga och det får vi delägare stå för ur egna plånböckerna.
Idag satte jag upp skyltarna och anmälde till trafikverket att vägen är begränsad. Vad händer? Två timmar efter att skyltarna satts upp så kommer SYDVED´s massabil och dundrar igenom med fullt lass 60-70 ton. 😡 Det har inte gått en virkesbil denna vägen innan i år, men nu när det är läge att vara försiktig så.....
Det blir ju nästan en mil närmare till bruket så åkaren sparar ju lite soppa och tid.
Det är heller inte första gången denne åkaren skiter i skyltarna.
(Jag har namn och nummer på åkaren och bilen)



   TS
Avatar Fallback

Re: Blinda virkesbilschaufförer.

ollonet  
#215431 Ring distriktschefen o skäll på han. Hoppas vägen klarade sig ~x(

Avatar Fallback

Re: Blinda virkesbilschaufförer.

elis  
#215458 Fakturera ny grusning.

Avatar Fallback

Re: Blinda virkesbilschaufförer.

rikard_e  
#215461 Meningslöst att skälla på den som inte gjort det.
Be om numret till åkeriansvarig för den delen av området istället.

och med prat kommer du mycket längre än att skälla.

Upprepar det sig så anmäl

Avatar Fallback

Re: Blinda virkesbilschaufförer.

Palakangas  
#215479 Där jag bor så finns en betongbro från 50-talet. Spannet är så långt så de sista 20 åren är den nedsatt till 15 ton. Men omvägen är kanske en mil så i bråda tider kör de över där med fulla lass. Vägen tar stryk i bland men ingen erkänner att de kört där. Inte ens sopbilen kör där. Jag har soptunnan en km hemifrån.

Avatar Fallback

Re: Blinda virkesbilschaufförer.

deex  
#215483 Har du anmält till trafikverket att maxvikten är nedsatt och du ser en bil som väger mer har du som ansvarig för vägen rätt att stoppa fordonet där det står på vägen. Därefter kontakta polis och trafikverket, åkeriet får betala böter beroende på hur mycket extra det väger. Kan garantera att det åkeriet inte passerar en sådan skyllt mer.

Avatar Fallback

Re: Blinda virkesbilschaufförer.

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215497 I Linköping så finns det ett ställe med 30 hastighet, där finns också falluckor för trafiken om man kör för fort.
Jag lovar att efter EN överträdelse så håller man hastigheten där.
Upplevelsen är total.
Men nu i skrivande stund, kommer jag på att falluckorna måste kunna skilja på cyklist och bilist.
Det kan och andra sidan vara jävligt pedagogiskt sätt att lära ut nyttan av cykelhjälm.

Avatar Fallback

Re: Blinda virkesbilschaufförer.

Brickan  
#215508
Famag skrev:Men nu i skrivande stund, kommer jag på att falluckorna måste kunna skilja på cyklist och bilist.
Så, trafikregler gäller inte cyklister? Man har ju nästan anat det...

Avatar Fallback

Re: Blinda virkesbilschaufförer.

valmet862  
#215528 ja vad ska man säga,låter väldit bekant. När vägarna bär som sämst då blir det bråttom även fast dom är begränsade eller avstängda, har numera börjat att lägga en stor sten mitt på vägen så att ingen slipper förbi,funkar! :D :D

Avatar Fallback

Re: Blinda virkesbilschaufförer.

ÅsaNisse  
#215547 Tja vad ska man säga. :???:
Valmet862: En sten stoppar ju även skolbuss och ev. brandkår vilket inte är så lyckat.
Famag: Hastigheten kan man ha andra åsikter om ,men nu gäller det tyngden.
Elis: En grusning är ju en droppe i havet mot sönderkörd beläggning. Här snackar vi om flera hundra tusen kronor per kilometer. :roll:
Deex: Du har fullständigt rätt, men vem kan stå kontrollant dygnet runt. För två år dedan sågs en fullastad virkesbil ca.kl 11 på fm och det var ju då dagsmejan just töat upp i sydöst lägen. Det resulterade i bara 50.000:- för den lagningen. Förra året kom en vid 4-tiden på morgonen som tidningsbudet mötte och då gick det bra för det var nattfrost.
Kunde åkarna bara vara lite tänkande så går det ju ofta bra att köra tidiga morgnar, men inte så lyckat på eftermiddagen. 🧠

   TS
Avatar Fallback

Re: Blinda virkesbilschaufförer.

elis  
#215553 Flera hundra tusen eller femtio tusen, det är väl bara att fakturera det det kostar. Sedan vet inte jag hur jag ska uttrycka mig, är grusning fel, ska man skriva lagning, ny beläggning eller vad? Tycker det är klart att andemeningen i mitt svar är att kostnaden för uppkommen skada avses.

På enskilda vägar här skall all körning registreras av de som kör/köper och ersättning per utkörd kubik betalas till vägföreningen, har ni inget sådant?

Du vet vem, du har alla uppgifter du behöver men vad vill du?

Avatar Fallback

Re: Blinda virkesbilschaufförer.

åberg  
#215578
Brickan skrev:
Famag skrev:Men nu i skrivande stund, kommer jag på att falluckorna måste kunna skilja på cyklist och bilist.
Så, trafikregler gäller inte cyklister? Man har ju nästan anat det...

Ursäkta att jag drar iväg mer utanför trådens ämne men jag känner ändå att jag vill skriva nåt här.

För en van cyklist är det en enkel sak att hoppa över hindren i fråga (bara en handbredd högt) och ännu enklare att åka vid sidan. Det är inte heller svårt (vid gott väglag) att nypa åt skivbromsen fram och stanna innan man är inne i korsande trafiks färdväg. Svårigheten som cyklist var att lyckas få hindret att aktiveras. :mrgreen:

On topic: ÅsaNisse, det var dåligt av chaffisen att köra din väg och riskera att den går sönder så det kostar flis för dig/er. Bra vore om du får tag i chefen till vederbörande och (behärskat) berättar hur det ligger till och att du förväntar dig att det inte görs om. Kanske fråga vilka resurser de har för att laga vägen efter sig ifall den går åt fanders och berätta vilka kostnader det kan hamna på. Hoppas det är en vettig person i andra änden på telefontråden, lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Blinda virkesbilschaufförer.

T Landström  
#215587 Vägen in dit jag bor blev sönderkörd/breddad förra hösten...men lagningen och dikning av den bekostade skogsbolaget som gjort avverkningen...det är ju iofs en allmän väg som en vägförening äger...

Avatar Fallback

Re: Blinda virkesbilschaufförer.

ÅsaNisse  
#215591 Sorry Elis, jag missförstod dig, för halva vår väg är grusväg och halva belagd.
Grejen är att det är inte så lätt att bara fakturera. Åkaren nekar ju till allt för han har bara använt vägen som genväg och ingen vet var/hos vem han lastat. Ska det lyckas så måste man få stopp på eländet och samtidigt få dit någon eventuellt ledig polis, som även ska kunna detta med lastvikter o dyl. Jag har försökt att få ut polis vid ett liknande ärende för ett par år sedan, men det var helt omöjligt. Dom som var i tjänst befann sig tio mil bort på viktigare uppdrag.Ersättning för transporterad m³ ingår i våra andelstal på de fastigheter som är delägare, men då det kommer bilar från andra håll så får även dom köra för det betalas statliga bidrag till underhållet. Dock ska dom rätta sig efter gällande regler som alla trafikanter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blinda virkesbilschaufförer.

T Landström  
#215608 Sätt upp en bom i vardera ände på vägen...

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).