Logistik, Transport

Bygga bro för traktor och fyrhjuling

80 inlägg 73892 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

T Landström  
#240291
axwell skrev:
T Landström skrev:a redan en större nivå skillnad där... Det är berg i botten på bäcken...


Miljömupparna gillar som sagt inte högt liggande trummor, utnyttja hellre fallhöjden för bättre genomströmning genom att sänka utloppet.

Betongrören har tyvärr förmågan "flyta omkring"var för sig, långa plaströr ligger säkrare där de lagts, speciellt i myr- och lerjord.

Ett rör med 50 % större dia sätts inte igen lika lätt i inloppet som två mindre intill varandra.
Kvistar od. fastnar lätt i "dubbelväggen".


Nu va problemet att bäcken va bredare än vad den va djup...
Hade större trummor liggande men då hade vi varit tvungna att köra dit fyllnads massor...sedan ligger inte bäcken på våran mark utan på bolagets...är dom inte nöjda så får dom väl göra om ;)

Avatar Fallback

Re: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

axwell  
#240302
T Landström skrev:Nu va problemet att bäcken va bredare än vad den va djup...
Hade större trummor liggande men då hade vi varit tvungna att köra dit fyllnads massor...sedan ligger inte bäcken på våran mark utan på bolagets...är dom inte nöjda så får dom väl göra om ;)


Så sant, självklart; det var en annan femma.

Användarvisningsbild

Re: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

halvproffs  
#240314 Har tänkt gjort precis som Landström på några överfarter. Alltså att använda 2 eller flera mindre trummor som bro. Tror att jag kan få/köpa billigt överblivna från bygget. Är inte speciellt imponerad av träbroars hållfasthet.

I Uvskogens fall skulle jag använt plasttrummor.

Användarvisningsbild

Re: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

svampbob  
#361182 Idag började jag hugga på andra sidan diket. Det är ett myrdike och vanligtvis brukar jag komma mig över med hjälp snö och ris som får frysa ihop men nu finns det ingen snö och rätt bra med vatten i diket. Jag ska bara över atv och Avesta. Brolängden blir ca 1,5 meter. Vad tror ni om att snickra ihop den av några torrtallar som finns på plats. Tänkte mig tre bärlinor och en bredd på 2,5 meter.

Användarvisningsbild

Re: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

traktorz  
#361231
svampbob skrev:...Vad tror ni om att snickra ihop den av några torrtallar som finns på plats. Tänkte mig tre bärlinor och en bredd på 2,5 meter.

En alldeles utmärkt ide.
Ibland är vi extra ambitiösa, monterar på en PMX-kedja på långsvärdet och klyver ett par rotstockar från torkade vindfällen. Blir stabilt och bär en traktor med vagn dessutom.

Användarvisningsbild

Re: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361260 Håller med, kommer räcka länge. Körde över en sån bro med min Nuffield (salig i åminnelse) utan problem.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361285
traktorz skrev:
svampbob skrev:...Vad tror ni om att snickra ihop den av några torrtallar som finns på plats. Tänkte mig tre bärlinor och en bredd på 2,5 meter.

En alldeles utmärkt ide.
Ibland är vi extra ambitiösa, monterar på en PMX-kedja på långsvärdet och klyver ett par rotstockar från torkade vindfällen. Blir stabilt och bär en traktor med vagn dessutom.


Har jag inte tänkt på, att klyva dem. Ligger de stabilt sen?

Användarvisningsbild

Re: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

JensSkoog  
#361441 Du har väl tänkt binda det i hop lite med långspik eller några bitar armeringsjärn borrat ner. Annars skulle jag användt fyra bärlinor, en i varje ytkant och två ungefär där hjulen på Avestan kommer, men jag gillar att använda 5" spik där det skulle varit nog med 1 1/2" :lol:

Användarvisningsbild

Re: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

svampbob  
#361728
JensSkoog skrev:Du har väl tänkt binda det i hop lite med långspik eller några bitar armeringsjärn borrat ner. Annars skulle jag användt fyra bärlinor, en i varje ytkant och två ungefär där hjulen på Avestan kommer, men jag gillar att använda 5" spik där det skulle varit nog med 1 1/2" :lol:


Det blev en bro idag och den höll för ett lass också.
Jag hade inte tillräckligt med torrtall för hela brobanan. Jag tog ur stockarna där de låg på bärlinorna så att de inte skulle börja rulla. Fyllde mellanrummen med klenare björkar och ovan på det några okvistade 4-meters granar som band ihop allt sammans. Jag hade ingen spik med mig men det verkar funka bra utan.

Avatar Fallback

Re: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361783 Jo, men alltså var är bilderna?! :shock:

Avatar Fallback

Re: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

Hema  
#361797
Mangan skrev:Jo, men alltså var är bilderna?! :shock:

Hehe :)

Användarvisningsbild

Re: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

svampbob  
#361800
Hema skrev:
Mangan skrev:Jo, men alltså var är bilderna?! :shock:

Hehe :)


Lovar bilder på den gången då bron brister och jag står där med överfullt lass.

Avatar Fallback

Re: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361817 Inte orkar jag vänta till imorgon?! :D

Avatar Fallback

Re: Sv: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

Blivande snickare  
#361873
Mangan skrev:Inte orkar jag vänta till imorgon?! :D

:lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

traktorz  
#361953
Mangan skrev:Har jag inte tänkt på, att klyva dem. Ligger de stabilt sen?

Händer att de åker med skoterkälken eller ATV-kärran, så att de hamnar ur läget.
Men lägger man stockarna tillrätta sommartid, hinner de sätta sig, och fryser fast vintertid.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).