Logistik, Transport

Bygga bro för traktor och fyrhjuling

80 inlägg 73681 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

JensSkoog  
#239739
axwell skrev:Synd att du inte gjorde så här med stockarna innan de byggdes över.

Jag skulle ha valt grov bergskross som underlag, i andra hand sten eller betong med riktig tjärpapp (4-5 mm tjockt).

Beväpna dig med brandsläckningsutrustning.
Blanda trätjära med med ca 30-50 % träsprit, stryk ut ett tunt lager på brädorna sektionsvis, låt dra några minuter, tänd eld på en sektion i taget innan du behandlar nästa.

Släck när lågorna börjar falna.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalie ... ra-361140/


Alternativ til å elda, är ju å använda en värmluftspistol, om du har el til det. Smörja på tjära och senn värme den inn med värmluften. Funkar mycket bra, spec när virket är skickligt torrt.

Avatar Fallback

Re: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

axwell  
#239787
JensSkoog skrev:Alternativ til å elda, är ju å använda en värmluftspistol, om du har el til det. Smörja på tjära och senn värme den inn med värmluften. Funkar mycket bra, spec när virket är skickligt torrt.


En varmluftspistol går ju också men vilken tid det skulle ta. Så brukar jag behandla träinnertaket i jordkällaren.
Nu ligger ju virket i skogen utsatt för väder och vind så den här metoden borde vara den mest rationella

Spriten gör tjäran mer flytande, tränger in bättre och snabbtorkar.
Största vitsen är att trävirket blir stekhett och kådan dras utåt mot ytan, några nedbrytande organismer får det aningen svårare och träet ruttnar långsammare.

Avatar Fallback

Re: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

Robertberg  
#239792 Eldning skall aldrig ifrågasättas, det är kul att elda.

Användarvisningsbild

Re: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

JensSkoog  
#239827
axwell skrev:
JensSkoog skrev:Alternativ til å elda, är ju å använda en värmluftspistol, om du har el til det. Smörja på tjära och senn värme den inn med värmluften. Funkar mycket bra, spec när virket är skickligt torrt.


En varmluftspistol går ju också men vilken tid det skulle ta. Så brukar jag behandla träinnertaket i jordkällaren.
Nu ligger ju virket i skogen utsatt för väder och vind så den här metoden borde vara den mest rationella

Spriten gör tjäran mer flytande, tränger in bättre och snabbtorkar.
Största vitsen är att trävirket blir stekhett och kådan dras utåt mot ytan, några nedbrytande organismer får det aningen svårare och träet ruttnar långsammare.

Hördes bara så dramatisk ut! Men, det är ju kul att elda, så jag måste prova metoden non gong! Har använd värmluftpistol til mindre sakor, och det tar tid.

Avatar Fallback

Re: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

åberg  
#239883 Bäst att inte slabba, det svider när man sätter eld på kläderna.

Avatar Fallback

Re: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240049
Uvskogen skrev:Nu är bron snart klar. Tänkte ytbehandla den med något före snön. Tjäran blir svår då det är för kallt redan. Vad tror du om vattenbaserad träolja, den är väl inte giftig för vattnet, eller?

Eller kanske man ska låta trät ligga obehandlat över vintern och tjära nästa sommar någon solig dag?


Här står det en del matnyttigt.

http://www.hallahus.se/renovera/fasaden ... /tratjara/

tjära inte mår bra av upprepade värmningar, utan den upphettade kvantiten bör helst användas genast. Det beror på att de flesta eller alla flyktiga medel småningom försvinner ur tjäran vid värmning och den börjar förbeckas, d.v.s. alltmer börja likna och få egenskaper som påminner om asfalt.


Vissa säger att bästa tiden är på våren och sen låta dom soltorka. Jag har gjort en portabel bro på ca 4-5 meter som jag tänkte använda vid dikesövergångar för fyrhjulingen.
Den går att bygga ihop till en 2 meter bred bro och låses med en 2x2 i mitten. Längden gör att man kan lägga den snett över diken om inte förhållandena tillåter annat.

Användarvisningsbild

Re: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240115 Det där är ju snyggt!. Gör min bro lite mer permanent och bred då den alltid behövs där och jag kanske för mig en traktor igen i framtiden.
För ytbehandlingen har jag läsa på massor av ställen, tack för dina länk!. Det lutar åt linolja utblandat i balsamterpentin i nuläget, i stället för tjära. Men kanske hinner ändra mig igen :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

Fredrik N  
#240117
Uvskogen skrev:Det där är ju snyggt!. Gör min bro lite mer permanent och bred då den alltid behövs där och jag kanske för mig en traktor igen i framtiden.
För ytbehandlingen har jag läsa på massor av ställen, tack för dina länk!. Det lutar åt linolja utblandat i balsamterpentin i nuläget, i stället för tjära. Men kanske hinner ändra mig igen :???:

Hm, det där låter dyrt.
Sletolja, diesel och rödfärgspulver.

Användarvisningsbild

Re: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240125
Fredrik N skrev:Hm, det där låter dyrt.
Sletolja, diesel och rödfärgspulver.


Jo i och för sig, men bäcken rinner ut i en större bäck med öring. Den rinner ut i Dalälven som rinner ut i Östersjön. I vattnet i min lilla bäck är en och annan groda och en massa andra kryp som jag inte ens kan gissa namnet på. Så, jag tänkte hitta något som är mer naturvänligt då jag behandlar på plats och sannolikheten att det kan komma i vattnet är stort.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

T Landström  
#240241 Såhär brukar vi göra när det är möjligt...

Användarvisningsbild

Re: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240242 Ja sådär kan jag nog göra på nästa ställe! Samma bäck fast högre upp. Där rinner den mitt i myren, som jag måste över. Där skulle jag faktiskt kunna lägga ett rör och sen kavla på ömse sidor. Tack för den idén!
(Där jag byggde bron nu var det inte möjligt då det var så sönderkört av skotaren)

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

Nolltax AB  
#240244 Om möjligt, undvik det där lilla vattenfallet.
Placera röret så lågt som möjligt, det underlättar för animalerna.

Användarvisningsbild

Re: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

T Landström  
#240246 Va redan en större nivå skillnad där... Det är berg i botten på bäcken...

Avatar Fallback

Re: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

Nolltax AB  
#240255 Om möjligt......

Avatar Fallback

Re: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

axwell  
#240258
T Landström skrev:a redan en större nivå skillnad där... Det är berg i botten på bäcken...


Miljömupparna gillar som sagt inte högt liggande trummor, utnyttja hellre fallhöjden för bättre genomströmning genom att sänka utloppet.

Betongrören har tyvärr förmågan "flyta omkring"var för sig, långa plaströr ligger säkrare där de lagts, speciellt i myr- och lerjord.

Ett rör med 50 % större dia sätts inte igen lika lätt i inloppet som två mindre intill varandra.
Kvistar od. fastnar lätt i "dubbelväggen".

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).