Logistik, Transport

timmerbils funderingar

36 inlägg 26652 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

timmerbils funderingar

6-hjulingen  
#203812 har kör timmerbil förut å trivdes med jobbet har börjat fundera på att köpa en egen .ekonomin är kanske inte den allra bästa men dom överlever ju endå nån som har några bra tipps eller ider vad man bör tänka på eller ska man inte ens tänka tanken på att köpa :roll:



   TS
Användarvisningsbild

Re: timmerbils funderingar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203814 Egen lastbil vore ju skoj, V8, tandem, toplinehytt, snabblås, helluft osv osv.
Sen kan man ju skaffa timmerrede och släp om man får nån större körning.
Endast fantasin sätter gränsen.

Avatar Fallback

Re: timmerbils funderingar

mrvimek  
#203832 Varför ska man köpa den stora hytten o värsta v8 för man har ju betald på ton så skulle ja satsa så köpa 6 på 400 hk så lätt som möligt o helst dag hytt för de är besta förtjänsten då :)

Användarvisningsbild

Re: timmerbils funderingar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203838 Trådskaparen nämnde ju trivsel som orsak, inte ekonomi.

Avatar Fallback

Re: timmerbils funderingar

6-hjulingen  
#203877 nää de värsta behöver man väl inte men sovhytt känns ju ok sen kanske man inte behöver störst kranen å över 700 hk

   TS
Användarvisningsbild

Re: timmerbils funderingar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203884
Bild


http://www.blocket.se/trelleborg/Timmer ... ca=1_8&w=3

Pris: 236 250:- Pris exkl. moms: 189 000:-
Timmerbilar 164-480 6x4

Årsmodell: 2005
Senast besiktigad: 2011-12-07
Motor: 480hk.
Växellåda: Manuell
Axelkonfiguration: 6x4
Hjulbas: 4900
Typ av fjädring: Parabel-luft
Vikt: 29000kg
Mätarställning: 918143 km


Kanske en början?

Användarvisningsbild

Re: timmerbils funderingar

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203886 Trots allt är det ju ekonomin som sätter gränser, så du måste komma på ett sätt att frakta mer ton på mindre tid = större inkomster.

Alltså...
Lätt bil = mer ton
Snabb lastning = mer tid
Bra planering av körningen så du får så lite tomkörning som möjligt.

Hitta den optimala bilen / motorn som drar minst bränsle för den typ av körning du menar göra.

Var rädd om grejerna, skall du ha anställd, hitta någon som tar ansvar och är rädd om grejerna = mindre reparationskostnad.
Har sett bilar som gått från bra till skrot på kort tid just för att ingen bryr sig eller tar ansvar för underhåll och småreparationer av bilen.

Avatar Fallback

Re: timmerbils funderingar

i skogen  
#203888
mrvimek skrev:Varför ska man köpa den stora hytten o värsta v8 för man har ju betald på ton så skulle ja satsa så köpa 6 på 400 hk så lätt som möligt o helst dag hytt för de är besta förtjänsten då :)


Vill man ha anställda som trivs och verkligen har ansvarskännsla på jobbet och med bilen så ska det nog inte vara enkelhytt och snikbil.
Inte alltid det billigaste som ger bäst ekonomi. Och vad det gäller bränsle ekonomi så drar de starkare motorerna mindre om de körs på rätt sätt och är effektivare på just virkeskörning, på trad är det annorlunda då det är flackare körningar.

Avatar Fallback

Re: timmerbils funderingar

pasvik  
#203889 Her i traktene går det en tømmerbil som i utgangspkt er en vekselbil, tømmerstakene og kranen sitter på et maskinflak+ vanlig tømmerhenger, på den måten kan han ta andre oppdrag da det ikke er tømmerkjøring. Bilen kan lett veksles om til grusbil.

Avatar Fallback

Re: timmerbils funderingar

Blivande snickare  
#203925 Försök hitta en bil som inte är helt slutkörd, slurfis förslag har nog lite onödigt mycket på mätaren men annars såg den ju fräch ut, förutom att det inte var några timmerbankar på den....

Användarvisningsbild

Re: timmerbils funderingar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203949 Ja det finns ju fräschare bilar på marknaden, tyvärr är de ngt dyrare.
Jag tyckte bara att en 2005a för 189K lät intressant.
Snabblås på den och man är in business för under 300K !

Avatar Fallback

Re: timmerbils funderingar

Blivande snickare  
#203953 Jovisst det är ju ett klart plus!
Men när mätaren börjar närma sig miljonen så börjar många större komponenter vara slutkörda=dyra reparationer. Billig bil nu men du kan förlora på det i längden... Tål att tänkas på.
Men det finns ju väldigt välskötta bilar åxå!

Avatar Fallback

Re: timmerbils funderingar

6-hjulingen  
#204030 ja nog hadde den bilen gått lite väl långt tror de kan vara klokt att försöka hitta nått mellan 50-70 000 mil klar med kran då kanske man kan köra 2-3 år å samtidigt inte betala ihjäl sej vagnen kan man ju ha en som e 10 år eller nått sånt

   TS
Användarvisningsbild

Re: timmerbils funderingar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204050 Jovisst, men sannolikt tänker du väl inte enbart köra timmer?
Då ska du väl ha en med snabblås så du kan göra alla förekommande arbeten.

Användarvisningsbild

Re: timmerbils funderingar

Skogshuggarninorr35  
#204052 Håller med Slurfi idag kan det vara en fördel att inte låsa sig vid en viss påbyggnad.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).