Logistik, Transport

Travar vid elledningar

15 inlägg 8117 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Travar vid elledningar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203206 Dumt att trava virke under elledningar,men är det ok om ledningen är på andra sidan en smal enfilig 4m? bilväg?

Och avstånd från där elledningar korsar väg till upplag?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Travar vid elledningar

Bax  
#203233 Det beror på spänningen på ledningen.......

Användarvisningsbild

Re: Travar vid elledningar

T Landström  
#203237 Använder ni inte google? ;)

http://www.sca.com/Global/SCA%20Skog/Pr ... 201212.pdf

Avatar Fallback

Re: Travar vid elledningar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203242 Det händer. Men i det här fallet gav din länk inte mycket hjälp. Ingen förare som vet hur der brukar se ut?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Travar vid elledningar

T Landström  
#203243 Kollade du sida 9?

Avatar Fallback

Re: Travar vid elledningar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203245 Ja. Informationen där var inte särskilt tydlig, och öppen för tolkning. Någonstans mellan 2 ovch25 meter säger inte så mycke. Vad är er tolkning? Det gäller både lågspänning och 12 kV.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Travar vid elledningar

Bax  
#203248 Lågspänning= 2m horisontellt avstånd från fasledare till vältan.
12kV = 4m horisontellt avstånd från yttersta fasledaren till vältan.

Enligt ESA-05 (Elsäkerhetsanvisningar)

Avatar Fallback

Re: Travar vid elledningar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203267 Och vad med säkerhetsavståndet från kran? Bilen står ju mellan vältan oc ledningen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Travar vid elledningar

alias  
#203268 Om lastbilen står mellan virkestraven och ledningen får den inte kunna komma närmare ledningen med varken kranen eller lasten än 4 meter (vid denna spänningsnivå) om den lägger över kranen mot ledningen.

T.ex grävmaskiner som jobbar intill en högspänningsledning skall vara spärrad så att den inte kan komma för nära ledningen med kranarmen.

Skulle med andra ord säga att du helt klart skall lägga virket på något annat ställe.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Travar vid elledningar

Bax  
#203320 Som man frågar får man svar.... ;)
alias har sammanfattat det bra, skulle kranen få tuppjuck och börja leva sitt eget liv så ska den, eller knippet, ändå inte kunna komma närmre än 4m. Vid 12kV.

Ska man diskutera det ytterligare så finns det naturligtvis undantag. Avståndet kan minskas, när det gäller kranen inte vältan, om man har en utbildad övervakare som kan "stoppa en från en felmanöver och bla bla bla..." men det är inget som är aktuellt här.

Avatar Fallback

Re: Travar vid elledningar

Tosca  
#203326 Sen finns det många exempel på när det fuskas med detta har jag sett, och de travarna blir avhämtade de med.
Finns det alternativ utan ledning i närheten av vägen ska man ju använda dem, men många gånger är alternativet att grusa upp en inbackning och det kostar väl i mångas tycke för mycket.

Användarvisningsbild

Re: Travar vid elledningar

Bax  
#203351 Ja, det fuskas en hel del, speciellt vid lågspänning.
Det riktigt viktiga tycker jag är att vältorna inte ligger så att barn kan gå upp på dem, och med en enkel pinne nå till linorna.

Avatar Fallback

Re: Travar vid elledningar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203377 Så här ser det ut på ett ställe. 12 kV tvärs över vägen en bit bort, och så lågspänning längs med vägen. Just där jag står byter lågspänningen sida, och fortsätter bakom mig på vänster sida av vägen en bit. Sedan blir det jordkabel. Fick förresten ett brev om att de skall gräva ner högspänningsledningen i år, då försvinner väl antagligen lågspänningen också.

Så inget längs med vägen? Surt, för det tar bort en hel del bra upplag.

La första lasset ca 10m från där lågspänningen går ner i backen. Borde räcka?

   TS
Avatar Fallback

Re: Travar vid elledningar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203379
Bax skrev:Ja, det fuskas en hel del, speciellt vid lågspänning.
Det riktigt viktiga tycker jag är att vältorna inte ligger så att barn kan gå upp på dem, och med en enkel pinne nå till linorna.


Mina vältor är dryga metern höga, så ingen risk. ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Travar vid elledningar

Bax  
#203421 På den här bilden skulle i alla fall jag, med tänjbart samvete ;) , lägga en välta på vänster sida.
Men inte för nära högspänningen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).