Logistik, Transport

Skotning på grannens mark

22 inlägg 26050 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skotning på grannens mark

Tommy L  
#198845 Hej jag undrar om det finns regler angående utskotning över grannmark, min granne har huggit ner en skogspost och kört skördare på mina traktorvägar över en mosse utan att ha frågat om lov samt börjat skota ut timmret, vägen började haverera direkt.
Han har sammanhängade markområde utan vägar till avverkningen.
Avverkning är utförd av ett skogsbolag , frågan är vem som har ansvaret grannen eller bolaget ?
:sad:



   TS
Avatar Fallback

Re: Skotning på grannens mark

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#198861 1) Han får inte köra utan ditt tillstånd.
2) Om du vägrar kan han beroende på omständigheter få servitut via lantmäteriet, då gäller inte pkt (1).

Kolla om han har servitut först.

Avatar Fallback

Re: Skotning på grannens mark

Tommy L  
#198900 Hej misstänkte att det var så, ganska lång sträcka med ca 500 m
servitut saknas.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skotning på grannens mark

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#198948 Bör man verkligen kontakta markägare när man skotar över deras mark? Blir man påkommen får man ersätta uppkommen skada, vilket man alltid får om man pratar med dem i förväg.

Mörkar man kan man komma undan den kostnaden nu och då.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Skotning på grannens mark

Bax  
#198950 Menar du allvar?

Avatar Fallback

Re: Skotning på grannens mark

moonboots  
#198952 Är de gammla skogs vägar så kan de ju vara så att han får använda dom av gammal hävd!

Användarvisningsbild

Re: Skotning på grannens mark

lodjuret  
#199052
nisse skrev:Bör man verkligen kontakta markägare när man skotar över deras mark? Blir man påkommen får man ersätta uppkommen skada, vilket man alltid får om man pratar med dem i förväg.

Mörkar man kan man komma undan den kostnaden nu och då.

/Nisse


Seriöst?
Om du har tur går markägaren med på ersättning motsvarande skada men skulle tro att de flesta som blir drabbade även vill ha skadestånd.

Mycket beror på värdet/skadan som är inblandad, men polisanmäler markägaren kan det kosta en del...

Brottsbalk (1962:700)

1 kap. 2 § En gärning skall, om inte annat är särskilt föreskrivet, anses som brott endast då den begås uppsåtligen.

12 kap 1 § Den som förstör eller skadar egendom, fast eller lös, till men för annans rätt därtill, döms för skadegörelse till böter eller fängelse i högst ett år. Lag (2003:857).

4 § Tager man olovlig väg över tomt eller plantering eller över annan äga, som kan skadas därav, dömes för tagande av olovlig väg till böter.

Användarvisningsbild

Re: Skotning på grannens mark

lodjuret  
#199055
moonboots skrev:Är de gammla skogs vägar så kan de ju vara så att han får använda dom av gammal hävd!



Hävd är väldigt svårt att lyckas att få igenom till fastigheter och snudd på omöjligt för en traktorväg.


I praktiken finns bara 3 sätt att följa lagen.
Nyttjanderätt för väg gäller en specifik person och kan ej överlåtas.
Servitut följer med fastigheten.
Avtal med markägaren.

Användarvisningsbild

Re: Skotning på grannens mark

lodjuret  
#199057
Mangan skrev:1) Han får inte köra utan ditt tillstånd.
2) Om du vägrar kan han beroende på omständigheter få servitut via lantmäteriet, då gäller inte pkt (1).

Kolla om han har servitut först.


Ja man kan tvinga fram ett servitut men om det saknades då de körde lär de ju knappast få det i efterskott.

Dock så är det svårare att tvinga fram ett servitut om han har sammanhängande skog från avverkning fram till en allmänväg. Om en markägare lyckas tvinga fram ett servitut så har han inte rätt att välja (kan dock föreslå) vart den ska gå, utan det brukas dras så det belastar någon annans mark (skador/ekonomi/naturvärden...) så lite som möjligt.

Om han har servitut så borde han vara tvungen att återställa vägen om inte annat har avtalats.

Avatar Fallback

Re: Skotning på grannens mark

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199070 Visst kan man få det i efterskott.

Avatar Fallback

Re: Skotning på grannens mark

åberg  
#199083
nisse skrev:Bör man verkligen kontakta markägare när man skotar över deras mark? Blir man påkommen får man ersätta uppkommen skada, vilket man alltid får om man pratar med dem i förväg.

Mörkar man kan man komma undan den kostnaden nu och då.

/Nisse

Tror många med mig tycker det är fult att göra på det sättet.

Avatar Fallback

Re: Skotning på grannens mark

Storken  
#199103 Om du köper grannmarken så är du av med det problemet... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Skotning på grannens mark

magnusbroden  
#199335 Hej,
Det ar helt oacceptabelt att att grannen avnvander din vag.

Vi fick just ett erbjudande fran Sveaskog for att anvanda var vag, som var 2,50 SEK per m3 och kilometer. Denna vag ar ganska dalig, men duger for timmerbilar att aka pa under vintertid.

Detta bud var dock antagligen nagot av ett skambut, eftersom SCA betalade en liknande summa/m3 for endast skotning, over ett annat skifte (Totalt ca 400m). Dom var dock i detta fall aven tvugna att "hugga" en gata. (Som dom sedan, tvart emot overenskomelsen i praktiken hogg aldeles for bred, men vi fick i allafall betalt for virket).

Vi kommer dock under nagra omstandigheter att acceptera Sveaskogs erbjudande. Det blir aldeles for lite (10 000 SEK) jamfort med vara arliga kostnader for att halla vagen i skick. Dom har darfor istallet erbjudit dom att bidra till underhallet. (Att fixa till en dalig myr overfart, med markduk och fyllning).

Om jag vore du, skulle jag omedelbart se till att din granne slutar kora pa vagen. Sendan skulle jag krava att han inte bara fixar till det han forstort, utan aven krava att han bidrar ordentligt till ditt underhall. Tex att han betalar for ett antal lass grus, byter nagra trummor, etc.

BR
Magnus Broden

Avatar Fallback

Re: Skotning på grannens mark

repp  
#199457 Hej!
Om det finns servitut eller om de kör på vägen av hävd så är de skyldiga att återställa vägen till samma skick som innan.
Om det inte finns något servitut eller hävd så är de skyldiga att ersätta dig för uppkomna skador på vägen + att du har möjlighet att kräva extra för att de har kört utan lov.

Avatar Fallback

Re: Skotning på grannens mark

curre  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199593 I dom 3byar som jag äger mark i står det i lagaskiftesprotokollet att alla skiften skall ha en uttagen väg samt att vinterväg får begagnas utan lov med förbehåll att man inte förstör mark eller gröda.

Gör som jag gå in på lantmäteriets hemsida gå till historiska kartor, där kan du kanske hitta din bys lagaskiftesprotokoll och kontrollera om det finns någon förening angående vägar och rätt att ta väg.

Kontrollera också skifteskartan om det går någon gammal utagen väg över dina marker från grannskiftet

Och så här står det i LRF företagsbok 4.15 Rätt att ta väg
När lagaskifte genomfördes var det inte ovanligt att man bestämde att markägarna fick köra över varandras marker vid jord och skogsbruk.
Servitiut som skapades vid lagaskifte syns inte i fastighetsregistret.
Om servitut saknas måste man få tillstånd av berörda markägare att köra över deras mark.
Nekas man tillstånd kan man begära en lantmäteriförättning för att skapa ett servitut. Lantmätaren kan göra detta mot markägarens vilja om han finner att servitutet är av stor vikt för skogsbruket.
Observera att den som köper en avverkningsrätt som kräver terrängtransport över någon annans mark måste ha rätt att köra över dennes mark innan drivningen sätts igång.
Saknas alla alternativ enligt ovan, får man helt enkelt be grannen om lov att köra över marken.


Men jag pratar alltid med mina grannar om jag behöver köra över deras marker och hittills har jag inte fått nej.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).