Logistik, Transport

Effektivaste inlopp på vägtrumma?

47 inlägg 40839 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Effektivaste inlopp på vägtrumma?

Boarpan  
#194910 Byt inte röret utan lägg ett till vid sidan av. Billigare och bättre.
Se även till att röret är rent så att inte halva är igenslemmat. Gå nedströmms och kolla om du har ngt som dämmer upp detta inverkar på hastigheten.

Användarvisningsbild

Re: Effektivaste inlopp på vägtrumma?

machonisti  
#194913 En direkt översättning av Mäkis påstående till trådens fråga, yes boarpan

Avatar Fallback

Re: Effektivaste inlopp på vägtrumma?

Robertberg  
#194920 Vad händer om man fäster ett mindre rör, säg 110 i den befintliga trummans överkant?
110-röret ska gå hela trummans längd, ökar då flödet?

Användarvisningsbild

Re: Effektivaste inlopp på vägtrumma?

machonisti  
#194923 En förträngning oavsett var den placeras bildar alltid motsånd. Minskat flöde.

Användarvisningsbild

Re: Effektivaste inlopp på vägtrumma?

jonathanA  
#194927 Kommer flödet rakt in i trumman? kommer det vinkelrätt mot trumman kan man ju gräva ur en finare böj för att få mer fart i inloppet, eller skära av röret på ena sidan så vattnet lättare styr in i trumman!

Användarvisningsbild

Re: Effektivaste inlopp på vägtrumma?

machonisti  
#194943 Bra jonathanA kommer flödet rakt in i trumman blidar hastighet och massa ett tryck i röret och sväljer därmed aningen mer.

Hur anslutning av rör till vattenreservoar eller hur man uttrycker det har betydelse eftersom olika sätt ger så kallat engångsmotstånd. Finns modeller för olika anslutningars engångsmotstånd men hittar inte på nätet.

Avatar Fallback

Re: Effektivaste inlopp på vägtrumma?

ÅsaNisse  
#194958 Detta med ökande vattenflöden beror även på att det dikas i markena så att vid kraftiga regn och snösmältning kommer vattenet snabbare fram. Detta ställer då större krav på trummor också. En smidig lösning på problemet om man inte vill lägga en helt ny större trumma är att komplettera med en mindre ( 300mm) plasttrumma som läggs så högt att den bara tar flöde när orginaltrumma börjar bli full. Låt säga plasttrummans vattengång är 20 cm under hjässan på orginaltrumman. Det blir en form av bräddavlopp.
En annan synpunkt är att ( om jag minns rätt) markägare nedstöms är skyldiga att ta emot vattenföringen så att det inte hindrar flödet. Alltså måste diken rensas och trummor underhållas så att de inte dämmer.

Avatar Fallback

Re: Effektivaste inlopp på vägtrumma?

Si63  
#194961
ÅsaNisse skrev:En annan synpunkt är att ( om jag minns rätt) markägare nedstöms är skyldiga att ta emot vattenföringen så att det inte hindrar flödet. Alltså måste diken rensas och trummor underhållas så att de inte dämmer.


Det skulle jag gärna vilja veta lite mer.
Är det någon som har lite info om detta?

Användarvisningsbild

Re: Effektivaste inlopp på vägtrumma?

rokon  
#194973 Lite mera fakta om det konkreta fallet, alltså diket kommer direkt i samma riktning som trumman ligger ligger i, men där diket ansluter mot vägen är det är bredare än trumman, och trumman är ca 1,5 m längre på både inloppssidan såväl som vid utloppet (utan fyllnadsmaterial över). Inloppsidan är omslutet av dikesvattnet även från sidorna, jag har hört någon nämna att inloppssidan av trumman skall sluta närmare vägbanken för bästa inströmmning.
Vid utloppet är ett litet fall så inget stoppar upp där. Vid sommartorkan kollas trumman och inget material finns som stoppar upp i röret.
Verkar som denna järntrumma på ett åskådligt sätt lärt mig friktionens inverkan på ett flöde såsom oas-forest påpekade, det har varit frustrerande att se fullt med vatten vid inloppet och dåligt flöde ur röret trots att inget hindrar vattnet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Effektivaste inlopp på vägtrumma?

Hema  
#194999 Men ÅsaNisses tips att lägga ett extrarör eller kanske tom. två stycken (ett rör på var sida om det stora), låter ju både enklare och billigare. Kanske borde man kunna döpa denna lösning till mussepigg-lösningen.
Bild

Avatar Fallback

Re: Effektivaste inlopp på vägtrumma?

axwell  
#195094
Hema skrev:. Kanske borde man kunna döpa denna lösning till mussepigg-lösningen.

Kul idé med ett bräddavlopp, 2 extra 300:s ökar arean med 50 %, det krävs 3 st extrarör + 600:an för att ungefär motsvara 1 rör á 800 mm.

Vilken lösning som transporterar mest vatten kan jag bara gissa på, lägger min röst på 800-röret.
Eller ett plaströr 600 med slät insida (Rinkaby)?

Priserna tycks följa arean, dubbla diametern ger 4 ggr högre pris.

Avatar Fallback

Re: Effektivaste inlopp på vägtrumma?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195113
axwell skrev:
Hema skrev:. Kanske borde man kunna döpa denna lösning till mussepigg-lösningen.

Kul idé med ett bräddavlopp, 2 extra 300:s ökar arean med 50 %, det krävs 3 st extrarör + 600:an för att ungefär motsvara 1 rör á 800 mm.

Vilken lösning som transporterar mest vatten kan jag bara gissa på, lägger min röst på 800-röret.
Eller ett plaströr 600 med slät insida (Rinkaby)?

Priserna tycks följa arean, dubbla diametern ger 4 ggr högre pris.


Det krävs även kraftigare väggar när dimensionen ökar så det är också därför priset ökar.

Avatar Fallback

Re: Effektivaste inlopp på vägtrumma?

axwell  
#195116
busholle skrev:Det krävs även kraftigare väggar när dimensionen ökar så det är också därför priset ökar.


Ja det är ju logiskt, vad jag menar är att priserna står i proportion till rörens kapacitet.

Avatar Fallback

Re: Effektivaste inlopp på vägtrumma?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195119
axwell skrev:
busholle skrev:Det krävs även kraftigare väggar när dimensionen ökar så det är också därför priset ökar.


Ja det är ju logiskt, vad jag menar är att priserna står i proportion till rörens kapacitet.


När vi är inne på priser så pruta allt vad ni kan, det är mycket luft i priserna 40-60% rabatt är ingen omöjlighet.

Avatar Fallback

Re: Effektivaste inlopp på vägtrumma?

Robertberg  
#195124 Genom LRF har ni rabatt på Ahsell.

machonisti skrev:En förträngning oavsett var den placeras bildar alltid motsånd. Minskat flöde.

Så den ökade utloppsvolymen äts upp av minskad genomströmmning, trist.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).