Logistik, Transport

Effektivaste inlopp på vägtrumma?

47 inlägg 40830 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Effektivaste inlopp på vägtrumma?

rokon  
#194848 Har försökt hitta information om effektivaste utförande på inlopp till en vägtrumma men ej lyckats. Saken är den att jag har ett dike där det nedströms min mark ligger en äldre vägtrumma av plåt (ca 60 cm diameter), vid extrem hög vattenföring så hamnar inloppet helt under vattenytan och en virvel bildas som även suger luft, ut ur trumman kommer ett flöde som endast fyller trumman till ca 50-70%.
Vägen som egentligen är en vinterbasväg är inte prioriterad av grannen (Sveaskog), de tycker det fungerar men det är i stort sett bara jag som använder den vägen. Förra hösten nådde vattnet nästan ända upp till vägbanan så den blev för mjuk för att nyttjas. Skulle ett trattliknande inlopp öka förmågan att fylla trumman eller att man kapade av inloppssidan av röret så det blev en fas på 45 grader?
Har försökt finna information från siter som behandlar mini/mikro vattenkraftverk där ju problematiken borde vara likvärdig men gått bet.
Kanske någon av er kan det här?
Intressant vore också hur mycket ett flöde ökar i % beroende på varje steg man går upp i trumdiameter.
Varför det är intressant beror på att det vid extrema flöden sker en översvämmning till en ytterligare en trumma med samma diameter, som också hamnar helt under vatten.
Sedan rinner vattnet från den trumman vidare och översvämmar först grannens (Sveaskogs) tallplantering (deras problem) därefter deras nedanför liggande granplantering samt gör ytterigare en väg för mjuk (vilket också är mitt problem).



   TS
Avatar Fallback

Re: Effektivaste inlopp på vägtrumma?

mrtornqvist  
#194850 det där borde ju Niking här på forumet kunna svara på verkar ju duktig på sånt

Användarvisningsbild

Re: Effektivaste inlopp på vägtrumma?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194854 Intressant frågeställning! Jobbar inom vattenkraften så jag har viss kunskap i ämnet.

Det är ju så att en vattenväg (eller en vägtrumma) alltid har en viss friktion mot sidorna. Trummor av plåt brukar ha ganska ojämn yta vilket medför stor friktion. Efter en viss längd medför det sådana friktionsförluster att stömningen övergår i ett kanallikande flöde. Det du beskriver att trumman endast är fylld till 70% vid utloppet är helt normalt.

Det enda som hjäper är att lägga en trumma med större diameter eller slätare yta.
Senast redigerad av OAS-forests lör 17 nov 2012, 21:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Effektivaste inlopp på vägtrumma?

rokon  
#194855 Ja ytan är vågformigt räfflad.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Effektivaste inlopp på vägtrumma?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194856 Det låter som att din trumma har för liten diameter och borde bytas ut.

Har hört att trafikverket alltid går upp en storlek då det är dags att byta ut vägtrummor för att möta den förmodade klimatförändringen i framtiden. Alltså om det ligger en trumma med 600 mm diameter så lägger de en ny med 800 mm diameter.

Användarvisningsbild

Re: Effektivaste inlopp på vägtrumma?

rokon  
#194857 Tack OAS-forests, det där med ytans friktion trodde jag ej var var boven. Tänkte att man kunde få lite mera skjuts i trumman om man underlättade för luften att komma in, alternativt att ingen luft kom in.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Effektivaste inlopp på vägtrumma?

rokon  
#194861 Nu är det så att det är sveaskogs trumma, samt om denna byts ut till en större så sväljer den mera vatten vilket även gör att en nedstöms liggande trumma även måste bytas, detta vatten hamnar ju nu på deras plantage. En marginell förbättring skulle hjälpa mig, att lösa problemet för den som inte ser något problem, de har redan gjort sin stora avverkning, verkar för tungrott.

   TS
Avatar Fallback

Re: Effektivaste inlopp på vägtrumma?

axwell  
#194865 Att öka diametern från 600 till 800 mm innebär att arean blir 80 % större, en väsentlig skillnad.

Användarvisningsbild

Re: Effektivaste inlopp på vägtrumma?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194874 Sitter i vägföreningens styrelse för våra vägar. Vi har redan fått byta trummor för att de inte räcker till längre. Vi hade ett rejält vägras som stängde vägen helt för att inte trumman räckte till.. Det är helt andra flöden numera. Intressant det där som OAS+Axwell säger. Vi borde kanske ta i ännu mer när vi byte. Kostar ju massor varje byte. Nackdelen är förstås att vi måste ännu längre ner i backen, mer pengar och dessutom med större diameter riskera du att få "vattenfall" på ned sidan om man inte är försiktig. Vill inte skapa vandringshinder heller.

Användarvisningsbild

Re: Effektivaste inlopp på vägtrumma?

Mäki  
#194895 Detta är en fullständig idiotisk ide men skulle det kunna hjälpa om man satt ett annat rör
men diameter säg 110mm in en bit i den större trumman och andra änden upp
i luften på inströmmande sidan :-?
En vatten virvel uppstår ju eftersom det inte slipper in tillräckligt med luft
och således bildas vakuum.
Bara min fjolliga ide så var så god och såga den :grin:

Användarvisningsbild

Re: Effektivaste inlopp på vägtrumma?

Mäki  
#194896 Min ide skulle gå att testa i diskhon där det alltid bildas en virvel.
Man fyller diskhon och drar ur pluggen sedan tar man tid hur länge det tar att tömma diskhon.
Gör om samma procedur men sätt en fin slang ner i avloppet och testa om
det tömmer sig snabbare. :geek:

Användarvisningsbild

Re: Effektivaste inlopp på vägtrumma?

machonisti  
#194897 Måste checka dina påståenden Mäki. Tack för ett fint upplägg!

Användarvisningsbild

Re: Effektivaste inlopp på vägtrumma?

machonisti  
#194898 Kan handla om laminär kontra turbulent strömmning.


Laminär är jämn men turbulent strömmning stjäl energi. Måste tänka vidare.

Användarvisningsbild

Re: Effektivaste inlopp på vägtrumma?

Mäki  
#194906
Mäki skrev:Min ide skulle gå att testa i diskhon där det alltid bildas en virvel.
Man fyller diskhon och drar ur pluggen sedan tar man tid hur länge det tar att tömma diskhon.
Gör om samma procedur men sätt en fin slang ner i avloppet och testa om
det tömmer sig snabbare. :geek:

Detta funkar endast om man har slangen förbi stanklåset, tror jag :-?

Användarvisningsbild

Re: Effektivaste inlopp på vägtrumma?

machonisti  
#194908 Då handlar det om hävertverkan från en lednig som kör genväg förbi stanklåsets tryckförlust.

Avloppsröret är av diameter 70 men diskhons små hål är reducerat till en bråkdel av den arean som fi 70 mm ger. Tanka med slang vid sidan är inget problem eftersom avloppet sväljer uppdämningen finns i själva hon.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).