Logistik, Transport

Att anlägga skogsbilsväg, regler?

14 inlägg 17256 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Att anlägga skogsbilsväg, regler?

putte f  
#194143 Som rubriken gör gällande, vad finns det för regelverk och måste man anmäla till myndighet om man planerar en skogsbilväg? Jag vet att man inte får dika hur som helst, men det kan ju vara lättare att be om ursäkt än om lov känner jag!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Att anlägga skogsbilsväg, regler?

towes  
#194153 Här hittar du några tips:
http://www.skogsstyrelsen.se/Aga-och-br ... sbilvagar/

Längs ner ser du lite om vilken anmälningsplikt osv du har. Beror väl lite på hur lång/bred vägen är, vilken klass den är tänkta att ha (egentligen: hur tung trafik) samt hur mycket skog du behöver avverka. Har du dessutom ädellöv som påverkas kan det också ha betydelse för då kan även avverkningstillstånd krävas, dvs inte bara avverkningsanmälan. Dock vet jag folk som byggt mindre väg genom ädellöv utan varken anmälan eller avverkning.

Somliga kör bara på med bygge, andra tycker "better safe then sorry". Bara att välja.

Avatar Fallback

Re: Att anlägga skogsbilsväg, regler?

putte f  
#194206 Tack för svaret towes.

Vägen blir nog sådär 700m lång,och för lastbil klass 4. De första 220 metrarna går över öppen mark ej skog. Hur man än vänder det så måste man korsa surdrag här och var. Det går ju inte att bygga en serpentinväg på torrbackarna bara för att bevara blötdrag, dessa måste ju korsas senare av skotare i sådana fall, med dikesdjupa spår som följd.

Om det är någon som har andra råd i frågan så hör av er.

   TS
Avatar Fallback

Re: Att anlägga skogsbilsväg, regler?

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#198585 Det låter ju som du får göra avverkningsanmälan i vilket fall som helst, gatan blir ju mer än en halvt hektar.

Avatar Fallback

Re: Att anlägga skogsbilsväg, regler?

Skogsinvest  
#198602 Hur blir det om man bygger en väg över flera skiften med olika ägare? Då kanske den totala avverkningen för vägbygget blir på över 0,5ha men på varje enskild fastighet under 0,5.

Användarvisningsbild

Re: Att anlägga skogsbilsväg, regler?

towes  
#198606 Tanke: Vad är förbandet i slutavverkningsskog? Menar att 4-5 m är fullt normalt. Är därför egentligen tveksam till om det behöver ses som avverkning, trots att jag själv nämnde det ovan. Det kan ju lika gärna kallas gallring. Vägen kräver väl inte ens den bredden i skog?

I Skogsstyrelsens direktiv står: Om avverkningen för vägen blir en halv hektar eller större ska den anmälas.

Om vägen t.ex. kräver en 4 m bredd vid anläggning så är det ju inte mer än en normal stickväg. I G2/S1-skog skog kanske endast en träd-rads avverkning, om ens det. Så egentligen undrar jag vad de menar. Motorväg? Ring dom och fråga om det blir aktuellt.

Angående frågan om flera fastigheter så kan du väl inte ansvara för grannens planer. Om du t.ex. i en normal avverkning avverkar 0,3 ha och rågångsgrannen planerar detsamma på andra sidan gränsen så kan ni ju inte läsa varandras tankar. Skulle förvåna mig mycket om 0,5 ha-gränsen inte bara gällde per fastighet. Men f-n vet när det gäller myndigheter, men det vore kul att veta...

Användarvisningsbild

Re: Att anlägga skogsbilsväg, regler?

towes  
#198611
towes skrev:Om vägen t.ex. kräver en 4 m bredd vid anläggning så är det ju inte mer än en normal stickväg. I G2/S1-skog skog kanske endast en träd-rads avverkning, om ens det. Så egentligen undrar jag vad de menar. Motorväg? Ring dom och fråga om det blir aktuellt.
Kunde inte låta bli, så jag ringde Skogsstyrelsen i Jönköping (en herr André) och frågade om 0,5 ha-gränsen för avverkningsanmälan.
Svaret var "Jamen du ska ju göra ett samråd...".
Javisst svarade jag, så du menar att huruvida arean är anmälningspliktig framkommer då?
Svar: "Hmmm..."
Varpå jag nämnde detta med förband i S1/S2-skog och att det låter orimligt att avvekningsanmäla en tunn sträcka.
Svar: "Nej, det är klart du inte behöver..."

Klart som korvspad, eller hur? Samråd, basta!

towes skrev:Angående frågan om flera fastigheter så kan du väl inte ansvara för grannens planer. Om du t.ex. i en normal avverkning avverkar 0,3 ha och rågångsgrannen planerar detsamma på andra sidan gränsen så kan ni ju inte läsa varandras tankar. Skulle förvåna mig mycket om 0,5 ha-gränsen inte bara gällde per fastighet. Men f-n vet när det gäller myndigheter, men det vore kul att veta...
Frågade naturligtvis även om detta och svaret är att 0,5 ha-gränsen gäller per fastighet. Jag behöver inte bry mig om om grannen redan har, eller planerar, ett hygge på andra sidan gränsen. Bara mitt är < 0,5 ha.

Så var det utrett. :smile:

Avatar Fallback

Re: Att anlägga skogsbilsväg, regler?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#198620 Undrar bara hur du tänkt klara dig med 4 meter väggata för en bilväg? Grävaren måste leta material nånstan också. Bortåt 20 meter brukar jag hugga.

Användarvisningsbild

Re: Att anlägga skogsbilsväg, regler?

towes  
#198645 Visst låter det snålt, kan jag hålla med om. Beror naturligtvis även på marken. Men säg fem-sex då, på bra mark.

Varför säger jag det? Jo det byggdes en väg härom året. Jobbet utlejt till ett proffs. Material togs från lämpliga täkter i ändarna och någon utmed. Tror vägen är ca 3 max 4 m bred plus lite slänter. Tror inte det togs ner mer än max 5 träd på en km. Då drogs den mest i gamla skotarspår och skogen är mestadels gammal eller plantering. Egentligen ganska idealisk kan man tycka.
Men som sagt, någon avverkningsanmälan var knappast aktuell.

Men det beror ju mycket på omgivningen.

Användarvisningsbild

Re: Att anlägga skogsbilsväg, regler?

machonisti  
#198661 Glest!

Avatar Fallback

Re: Att anlägga skogsbilsväg, regler?

Boarpan  
#198668 Gör en ordentlig anmälan!!! Om du inte får ett ja då kan du ju trixa med bestämmelser. Eftersom vägen kostar en heldel är det inte kul att få ett vite på den.

Avatar Fallback

Re: Att anlägga skogsbilsväg, regler?

putte f  
#199013 Vägen blir ca: 700m lång och de första 200m kommer att gå över öppen mark, fd.innägomark som ej ännu är planterad. En del av vägen ca: 120m kommer att gå på mark som redan är avverkningsanmäld. Så det blir ca: 380m kvar a: 12m bred väggata.
Så jag kommer nog nära denna 0,5ha gräns.

Om man skall ha en 4m bred väg att köra lastbil på så måste nog vägbank och diken vara minst det dubbla tror jag. Detta för att inte grenar från träd skall växa in över vägen och material skall fås fram under grävningen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Att anlägga skogsbilsväg, regler?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199019 Hur svårt är det att göra en avverkningsanmälan? Logga in på "Mina sidor" och gör en på stört så behöver du inte grunna mer på det. Snåla inte på väggatan. Tråkigt att ta rätt på träd som ramlat när grävaren varit ända under dem och grävt för att hitta material.

Användarvisningsbild

Re: Att anlägga skogsbilsväg, regler?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199025 Stubbarna i väglinjen är perfekt material att använda till förstärkning av undergrunden på blöta partier. Speciellt granstubbar som vänds uppochner bär bra över blöthål. Moränjord läggs sedan över stubbarna och jämnas till bombering (lutning mot vägkanterna) därefter påförs eventuellt bärlagergrus.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).