Logistik, Transport

Travens mått

12 inlägg 14363 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Travens mått

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193598 Jag har huggit fallande längder men snittlängden är 4,5 m och undrar hur många travar det kan röra sig om. Vad är normal bredd och höjd på en timmerbils trave med massaved?



   TS
Avatar Fallback

Re: Travens mått

foton  
#193614 När dom hämtar hos mig brukar ett massavedslass med fallande längder bli ca 35 m3 fub.

Användarvisningsbild

Re: Travens mått

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193664 Sista avverkningsuppdaraget jag sålde fick jag uppgifter från SDC på volym travat mått, det varierade mellan 75-90 m3tr för tre travar vilket sedan räknades om till fub beroende på typ och grovlek.

Det jag undrade över är vilka mått som är typiska för en modern lastbilstrave. Någon som har en timmerbil stående utanför huset kanske kan det?

   TS
Avatar Fallback

Re: Travens mått

Skogsmuppen  
#193667 I snitt är det 2,30 mellan stakarna och höjden på dom brukar ligga på 3 meter på släpet, något lägre på bilen. Sällan att det lastas så fullt men säg en normal höjd runt 2.20 m...

Så är det full trave blir det 2,3 x 3,0 x 4,5 = 31,05 m3t. Fastvolym i snitt på barrmassa runt 55% kanske så blir det runt 17 m3fub.

Användarvisningsbild

Re: Travens mått

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193676 Bra svar!
Tackar för det :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Travens mått

TobbeE_87  
#193817 Känns som att skogsmuppens siffror stämmer bra. Brukar kunna få runt 15m3 fub barrmassa per trave, men då är de gruppbil...

Avatar Fallback

Re: Travens mått

axwell  
#193823
TobbeE_87 skrev:Brukar kunna få runt 15m3 fub barrmassa per trave, men då är de gruppbil...


För den oinvigde, vad skiljer "gruppbil" från en traditionell virkesbil?

Avatar Fallback

Re: Travens mått

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193825 Gruppbil - utan kran.

Avatar Fallback

Re: Travens mått

axwell  
#193828
Mangan skrev:Gruppbil - utan kran.

Ungefär som "En trave till-bilarna" men då borde de tåla mer nyttolast.

Ett-bilarna vill nu få lasta ännu mer på dagens 90 tons(64 t last) genom att i nästa generation använda större andel höghållfasthetsstål.

Avatar Fallback

Re: Travens mått

Risarvaren  
#193845 Lite (kanske) värdelöst vetande :wink: :

Egentligen är det ju så att lastens vikt är differensen mellan kombinationens totalvikt och kombinationens tjänstevikt (dvs. vikten hos ett fordon inklusive förare, bränsle och olja).

Maxlasten ökar således "enklast" genom att lätta tjänstevikten. Jag förstår det hela som att man inte arbetar för att höja Ett-bilarnas totalvikt till mer än 90t? Inom lastbilsbranschen är vikten hela tiden den springande punkten, att höja lastviktens förhållande av totalvikten... :???:

Avatar Fallback

Re: Travens mått

axwell  
#193853
Risarvaren skrev:Egentligen är det ju så att lastens vikt är differensen mellan kombinationens totalvikt och kombinationens tjänstevikt (dvs. vikten hos ett fordon inklusive förare, bränsle och olja).

Maxlasten ökar således "enklast" genom att lätta tjänstevikten. Jag förstår det hela som att man inte arbetar för att höja Ett-bilarnas totalvikt till mer än 90t? Inom lastbilsbranschen är vikten hela tiden den springande punkten, att höja lastviktens förhållande av totalvikten... :???:


Så har även jag fattat det, därför satsar Volvolastv/SSAB och i viss mån SCA stora pengar på att få ned tomvikten för att få till några ton ytterligare inom taket 90 ton.
Den här typen av bilar går väl mest mellan terminaler?

Gruvnäringen har samma intresse.

Avatar Fallback

Re: Travens mått

Risarvaren  
#193874 Den här typen av ekipage kräver terminaler i båda ändarna eller åtminstone god lastkapacitet, jagar man kilo så kan man inte släpa på onödiga kranar eller ens hydrauliken.

Scania skall leverera en hög bilar och service till Pajalagruvan och även där har man terminaler i båda ändarna för att korta ner genomloppstiden!

Men som sagt tidigare, 64t last blir en hel del kubik i en vända!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).