Logistik, Transport

Holmenskog kör över villa ägare.

3 inlägg 5168 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Holmenskog kör över villa ägare.

Alltjanst-fbro  
#184124 (Vet inte om denna tråd är rätt placerad annars kan moderator vara snäll och flytta den rätt)


Hej på er alla i detta forum.

Jag har en fråga som jag hoppas kunna få lite hjälp med.

Hur får man Holmen AB Region Örebro att ta sitt ansvar ??

Det är så att granne till vår villa tomt fanns det ett skogs skifte som var klart för avverkning, Uppdraget gick till Holmen som i samråd med markägare bestämde att den lilla vägen Total längd ca 5-600 meter som vi (tillsammans med 6 andra villor) skulle användas som utforslings väg för timret och groten. Vi som bor efter denna väg blev aldrig tillfrågade om detta var ok. Till saken hör att jag har jobbat med vägunderhåll och vägrenoveringar under större delen av mitt liv så jag förstod att det skulle bli problem. Vad jag gjorde var att ta kontakt med Holmen i örebro och på tala vad som kommer att bli problem och hur dom skulle undvika detta (blev här idiotförklarad av virkes uppköparen i örebro). Skördare och skotare kom gjorde sitt jobb och timmerbilarna började rulla......... För 5 år sedan åtgärdade jag på egen bekostnad diken och fall på vägen bort från villa tomterna. Nu är dikena totalt igen tryckta av timmerbilarna avrinningen på vägen följer dom spår som timmerbilarna har gjort och slutar i min tomt.

Holmens Respons:

Före semestern fick jag tag på ansvarig på Holmen i Örebro som upplyste mej om att uppdraget om återställning var utlagt på TA schakt i Frövi (Perfekt tänkte jag då jag är bekant med Tobbe) Efter semestern tog jag kontakt med TA (en förman) som inget visste men skulle kolla upp saken. Igår talade jag med samma förman som hade kollat upp detta med Tobbe. Svaret jag fick av honom var att det ska inte göras något åt vägen enligt Holmen.

Vägsamfälligheten verkar inte kunna göra något åt saken Holmen Ljuger och beter sej som svin mot oss som bor här och enligt skogs ägaren (hört via Vägsamfällighet) står det i kontraktet att holmen skall återställa vägen.

"Hur ska man bära sej åt ?"
Finns det någon myndighet eller rättslig instans man kan vända sej till då det uppenbart inte går att tala förstånd med Bolaget.

Evigt tacksam för hjälp mot denna drake.


Ber om ursäkt för stav fel och dåliga formuleringar då jag är dyslektiker.



   TS
Avatar Fallback

Re: Holmenskog kör över villa ägare.

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184125
Alltjanst-fbro skrev:Vägsamfälligheten verkar inte kunna göra något åt saken Holmen Ljuger och beter sej som svin mot oss som bor här och enligt skogs ägaren (hört via Vägsamfällighet) står det i kontraktet att holmen skall återställa vägen.
I min uppfattning så bedömer jag att om vägen hållit normal standard före så har Holmen kört vid fel tidpunkt/väderlek. Vägsamfälligheten har en uppgift att bevaka vad som hänt.

Alltjanst-fbro skrev:"Hur ska man bära sej åt ?"
Finns det någon myndighet eller rättslig instans man kan vända sej till då det uppenbart inte går att tala förstånd med Bolaget.

Evigt tacksam för hjälp mot denna drake.
Som granne är din situation något utanför ärendet. Här kommer vägsamfälligheten in som part.
Givetvis är grannen nästa part och den som genom sitt kontrakt startat det som hänt.
Någon form av gemensam aktion är det jag föreslår.

Som privatperson kan en omdömesgill artikel i lokalpress och skogspress sätta fart på Holmen.

Tyvärr har Holmen flera misstag gjorda och jag vet hur ett ouppklarat fall har haft halvdussinet förnekande om fel, trots att de glömt betala för allt virke, överdebiterat, glömt att betala för certifiering, förstört i diken och fornminne. Ditt omdöme om Holmen kan jag inte förneka.

Fotografera för bevisföring!

Avatar Fallback

Re: Holmenskog kör över villa ägare.

Hema  
#184162 Om det skiter sig, så frakta bort dikesrensmassorna och dumpa på den privata uppfarten till idioten på Holmen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).