Logistik, Transport

Förvaltningsform för skogsbilväg

2 inlägg 4400 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Förvaltningsform för skogsbilväg

Perjons  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180076 Håller på att utreda bästa sättet att förvalta vår skogsbilväg. Verkar vara krångligare än jag trodde. Snårig juridik. En fråga gäller om man ska ombilda från delägarförvaltning till samfällighetsförening. En annan fråga är vilken typ av bankkonto/betalningssystem man ska använda sig av.
Historik: Skogsbilvägen byggdes för 30 år sedan. 2 km lång och 20 olika fastigheter ingår i vägföretaget. Vid byggandet träffades "Överenskommelse om väghållning", där man använde Skogsvårdsstyrelsens blankett. Alla delägare undertecknade överenskommelsen. Förvaltningsformen är delägarförvaltning. Ett antal sysslomän utsågs vid bildandet och sedan verkar det som att det enbart hölls årsstämma i ett eller ett par år. Hittar i alla fall inget protokoll färskare än 1983. Sedan bildandet har ägandet förändrats i ca hälften av fastigheterna. Två av fastigheter har lagts ihop till en. I övrigt inga förändringar. I praktiken är det en enda person som skött om vägen i alla år, skött underhåll, förvaltat bomnycklar, sett till att det kommit in vägavgifter, förvaltat bankkonto mm. Allt verkar ha fungerat bra och alla verkar ha förtroende för honom.
Nu har han dock aviserat att han vill ha avlösning och vi är flera nyinflyttade i yngre generation, som känner oss manade.
Konstaterar flera nackdelar med delägarförvaltning:
- Alla beslut måste tas gemensamt av alla fastighetsägare (även samtliga delägare). Tror det innebär att ny "överenskommelse" egentligen behöver upprättas så fort som det blir förändringar i fastighetsägandet. Tungrott och minsta lilla osämja kan kullkasta förvaltningen.
- Är ingen juridisk person. Försvårar t ex möjlighet att öppna bankkto.
Mycket talar alltså för en övergång till samfällighetsförening. På så vis förenkla beslutsfattandet och förebygga ev stridigheter, men även den formen har nackdelar:
- Allt blir mer offentligt. Ställs många krav på dokumentation mm.
- Kostar pengar i registreringsavgift.
- Kostar sannolikt pengar om Lantmäteriet ska hålla i bildandet av samfällighetsföreningen. Diskuterar detta med lantmätarn just nu. Jag menar att man kan bilda samfällighetsförening utan lantmätare, enligt lagen om förvaltning av samfälligheter (1973:1150) § 20. Lantmätaren hävdar motsatsen, dvs att det alltid måste vara lantmäteriverket som bildar (= håller i mötet) föreningen.
- Risk att det kostar ännu mer pengar om man börjar rota i allt detta och kommer fram till att det måste skapas en genensamhetsanläggning med lantmäteriförrättning som följd.

Lutar kanske ändå åt att fortsätta med tungrodd delägarförvaltning så länge det går och inte bita i det sura lantmäteriäpplet förrän man måste...

Hoppas att någon med mer erfarenheter kan dela med sig!



   TS
Avatar Fallback

Re: Förvaltningsform för skogsbilväg

brassel  
#180115 Tror du sammanfattat de flesta för o nackdelar i stort.
Min erfarenhet är att delägarförvaltning blir knepig om man är fler än några stycken.
Men som sagt byråkratin kostar ju även i samfällighetsförvaltning, så kör på så länge de går med de ni har tycker jag.
Inte så knepigt annars o checka av om allt stämmmer i stort enligt tonkm-metoden.
Man kan tror jag, lägga fram ett förslag till samfällighet som alla sakägare godkänner civilrättsligt, o den gäller tills någon protesterar.

Lycka till!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).