Logistik, Transport

Virkesavlägg

26 inlägg 13102 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Virkesavlägg

ulfgustav  
#179590 Igår blev jag mycket förvånad då jag kom ut till ett av mina skiften, rågrannen har sålt en större avverkning som skogsbolaget nu börjat avverka på min mark efter skogsvägen har de nu skotat fram och lagt upp en virkestrav på närmare 40 m, i samband med detta har de kört ner en del ung björk samt gran samt åstadkommit körskador, dessutom så blockerar traven min infart till en drivningsväg som jag anlagt. Avverkningen har sannolikt bara pågått ca 2 veckor, men den torde pågå åtminstone ca 3 v ytterligare, då den sammanlagda avverkningen torde omfatta ca 7000 m3sk, det är endast ett sortiment som läggs upp på min mark
Allt detta utan att jag blivit kontaktad av skogsföretaget.
Vad kan jag göra åt saken??
Till saken hör att jag för 3 veckor sedan var runt och planerade att hugga ved på denna del av skiftet och köra ut till denna plats, hade planerat att bölrja med det nästa vecka då semestern börjar
Vad göra?



   TS
Avatar Fallback

Re: Virkesavlägg

Klingstedt  
#179592 Jag tycker att du skall kontakta skogsbolaget och kräva att de transporterar bort virket snarast och sedan kräva skadestånd på ev. förstörda plantor och skador på din mark.

Användarvisningsbild

Re: Virkesavlägg

Mäki  
#179611 Nu vet jag ju inte hur stora skadorna är, det skulle varit bra med bilder, men är det mest bara sly i diket så kan man nog inte kräva skadestånd men om dom upptar din lager plats så skall dom absolut köra bort virket.
Är det plantor som dom skadat så kan dom gott och väl ge en plantlåda som ersättning för sina skador.

Användarvisningsbild

Re: Virkesavlägg

finskpinne  
#179641 Det beror ju lite på om det område som dom använder till lagringsplats hör till vägområdet, då har du väl inte så stor möjlighet att få ersättning för stammarna/slyet. Men att dom stänger ut dig från ditt skifte är ju inte okej, kontakta bolaget så kan ni säkert komma överens. Å andra sidan så finns det väldigt pissiga köpare också, finns en här i trakten som bara slog på luren när en skogsägare ringde och ville att dom skulle återställa vägen som dom kört sönder när dom körde upp med skotaren på skogsbilvägen under menförestid. Men det du ska göra först är nog att ta kontakt med bolaget... Det är ju inte säkert att det är bolagets fel, kan ju vara så att entreprenören har tagit sig friheten att lagra virket på din mark. Eller så har kommunikationen varit bristfällig någonstans...

Men har dom kört sönder dina plantor så ska du definitivt ha ersättning för dom... Det är bara att stå på sig mot bolagen, annars står dom på dig!!

Användarvisningsbild

Re: Virkesavlägg

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179649 Är det vägen som är gräns mellan skogsfastigheterna?

Avatar Fallback

Re: Virkesavlägg

elis  
#179662 Polisanmäl, tilltaget ger klart besked om vilken sorts folk du har att göra med.
- de har lagt för din väg.
- din planerade åtgärd kan ej utföras.
- de måste vara inne på din mark om de inte har huggit meterved.

Egenmäktigt förfarande och olaga intrång är väl bara början.

Användarvisningsbild

Re: Virkesavlägg

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179670 Ja polisanmälan tycks ju vara standardlösningen för alla bekymmer här på skogsforum :grin:

Användarvisningsbild

Re: Virkesavlägg

Skogstomte  
#179677 Ring upp bolaget och försök i vänlig ton få ut så mycket info som möjligt om vem som är ansvarig och försök att utröna hur det kommer sig att virket hamnat på din mark samt även vägen. Ofta når man en lösning snabbare och bättre om man tar det lite lugnt. Sälj dig inte för billigt bara! Anmälan och elände tar mycket tid och kraft, en sista utväg om de är oresonliga.

Avatar Fallback

Re: Virkesavlägg

elis  
#179695
Klargplutte skrev:Ja polisanmälan tycks ju vara standardlösningen för alla bekymmer här på skogsforum :grin:


Ja det vet jag inget om, men en anmälan borde kunna väcka motpartens intresse att lösa problemet snabbt och tillmötesgående. Att ta för sig av andras egendom utan att fråga är precis vad brottslingar sysslar med, vanliga människor gör inte så.

Användarvisningsbild

Re: Virkesavlägg

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179696 Läs posten mellan din och min för ett mer sunt och förnuftigt tillvägagångssätt , att inleda med en polisanmälan som inte leder nån vart kommer knappast att gagna TS intressen .

Avatar Fallback

Re: Virkesavlägg

elis  
#179697 Så om man polisanmäler är man osund och ovettig? Jag har väldigt svårt att förstå varför ni klankar ner på detta, det är EN rekommendation av flera, frågeställaren avgör väl själv vad han vill göra. Vet inte vad ni har för grund för era yttranden, själv har jag en del faktiska erfarenheter. En av dem är att folk i skogen tar kontakt och diskuterar INNAN man tillgodogör sig av andras ägor. De som inte gör det struntar oftast fullständigt i vad en själv tycker.
Har du fler överflödiga pekpinnar att dela ut tycker jag du ska läsa skogstomtens signatur först!

Användarvisningsbild

Re: Virkesavlägg

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179699
elis skrev:Så om man polisanmäler är man osund och ovettig?


Ja vad föreställer du dig att det ska leda till ?

Ja skogstomtes signatur , det var väl mest troligen så det hela började , men vad har det med mig att göra , nu var det inte jag som begick detta hemska brott .

Avatar Fallback

Re: Virkesavlägg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179702 Man kan ju glatt och vänligt ringa upp bolaget och tacka för att de skänkt så mycket prima virke. Sedan gå dit och sätta på sina egna vältlappar.

Avatar Fallback

Re: Virkesavlägg

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179703
Skogsola skrev:Man kan ju glatt och vänligt ringa upp bolaget och tacka för att de skänkt så mycket prima virke. Sedan gå dit och sätta på sina egna vältlappar.


Lät som en betydligt smartare lösning än polisanmälan. Om inte polisen har tid att lösa grövre brott tror nån då att dom bryr sig alls om nån har lagt virke på min eller nån annans mark :roll:

Nä ring bolaget och börja i den ändan. Det kan ju inte röra sig om stora pengar så det borde gå att lösa direkt med dom. Att dom ska flytta virket till att börja med är ju självklart så du kommer in på din väg/mark.

Användarvisningsbild

Re: Virkesavlägg

Skogshuggarninorr35  
#179704
Skogsola skrev:Man kan ju glatt och vänligt ringa upp bolaget och tacka för att de skänkt så mycket prima virke. Sedan gå dit och sätta på sina egna vältlappar.


Ja för fan gör det och vänta på vad som händer, skulle va jäkligt kul och se reaktionerna :mrgreen:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).