Logistik, Transport

Virkesavlägg vid väg

6 inlägg 4136 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Virkesavlägg vid väg

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179468 Planerar en förstagallring i en 40 år gammal T24. Har sett ut tre stickvägar som mynnar på samma plats vid vägen, jag räknar med att köra ut ca 100 m3f till denna plats. Nu är det så att mitt skifte inte går ända fram till vägen. Min rågång går parallellt med skogsbilvägen, det är ca 10 m mellan vägen och rågången. Idag fick jag dock tillstånd av den andra markägaren att röja fram ett avlägg för virket efter vägen.

Tänkte ta några timmar i helgen och röja fram virkesavlägget. Hur mycket plats behövs för 30 m3f talltimmer och 70 m3f tallmassaved?



   TS
Avatar Fallback

Re: Virkesavlägg

sjohult  
#179478 Du bör få rum med den volumen på en 50m lång sträcka om det är fallande massaved.

Avatar Fallback

Re: Virkesavlägg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179480 På en 50 meter lång sträcka med tre meters medelhöjd och 4,5 meters medellängd ryms cirka 400 m3fub.

Avatar Fallback

Re: Virkesavlägg

mrhakan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179481 lite hjälp kanske hur man räknar http://jobbaiskogen.se/general/planerin ... -4iGbWrOpY

Användarvisningsbild

Re: Virkesavlägg

Mäki  
#179488 Enligt länken här ovanför så skall du ha 20m men jag brukar räkna 15m per ha i första gallringar när man inte vet hur mycket virke det kommer och det brukar bli bra.

Användarvisningsbild

Re: Virkesavlägg

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179499 Ok, tack för tipsen! Nu har jag lastat sågen för en tur till skogen, återkommer med information om hur det blev. Kanske kan ta en bild oxå.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).