Logistik, Transport

atw eller traktor ?

15 inlägg 7704 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

atw eller traktor ?

anbacileus  
#174029 läges situation:
har i släkten ett skogshygge på några hektar i mellan norrland som titt som tätt får lust att åka ner på marken vid blåsit väder.
har tidigare använt 4-hjuling med timmervagn och vajer och de funkade bra, dock är den ej tillgänglig nu längre och skogen är inte skjysst utan den fortsätter och faller ner titt som tätt.
behöver dra ut ca 30-40 träd per år.

situation 2:
har även lite andra behov i tomten som kan vara mer behov utav grävning, där hamnar en traktor mer lämpligt men sen bör de helst inte lämna märken på gräsytan som man kommer behöva fara över när man väl lämnar av timmret.
så fördelarna för 4-hjuling finns men även nackdelar, samma är det med traktor.

situation 3:
denna ort är ca 10 mil ifrån närmsta vad jag känner till reparatör /reservdelar (mitt i ingemansland) så bör helst hålla som alla lär säker känna igen att man själv har sagt vid olika tillfällen.
sen även prislappen, bör inte stiga iväg för högt, inte över 50, helst inte över 40, helst under 30tusen... hitta en 4-hjuling som håller för belastning av denna typen går inte under 50 vad jag kan hitta och de är då utan tillbehören.
traktorer har jag aldrig privat använt så har ingen erfarenhet gällande funktioner att leta efter och brister att akta sig för osv osv.

jag som person är händig, inte rädd för att meka, men absolut inte erfaren sådan så slita upp motorn för att laga hydraliken är jag inte pepp på. men skogen måste räddas hur som helst så vad har ni för för slag till en ung dåre som försöker rädda familjeskogen.

förresten, en funderare till... går dessa typer av inköp att dra av i deklarationen, och isåfall kan jag då göra de eller måste den som äger marken köpa utrustningen för att kunna dra av ?



   TS
Avatar Fallback

Re: atw eller traktor ?

Byfånen  
#174030 Köp en minitraktor från Japan, typ Yanmar, Iseki eller Kubota. Du kommer aldrig att ångra dig och i fall att du gör det så behåller de värdet till skillnad från en fyrhjuling.
En fyrhjuling i din prisklass är ett chanstagande, men en minitraktor är robust, tålig och användbar. Dock blir det dyrt om du ska ha gräv aggregat, men strunta i det och hyr minigrävare de få gånger du behöver gräva.
En minigrävare gör dessutom jobbet bättre/lättare än en traktorgrävare.

En traktor i bra skick kostar mellan 30 och 50´kr. Fyrhjulsdrift, diffspärr m.m.

/Leg. Byfåne

Användarvisningsbild

Re: atw eller traktor ?

halvproffs  
#174042 http://www.blocket.se/varmland/Ferguson ... m?ca=5&w=3
Får du med vagnen så är det ett bra köp.

Avatar Fallback

Re: atw eller traktor ?

anbacileus  
#174043
halvproffs skrev:http://www.blocket.se/varmland/Ferguson_135_40259968.htm?ca=5&w=3
Får du med vagnen så är det ett bra köp.




nä ja tror inte att ja får den vagnen, sen behöver jag frakta denna då upp ca 70 mil, då detta är i strömsunds trakten detta gäller. men tack för gott förslag ändå.
kompakttraktorerna verkar vara ett lockande allternativ, har hittat http://www.kompakttraktor.com där Iseki TL 2100 + lastare finns för 64000 plus moms.
ja jag vet ja är klart över prisklassen jag nämde men har man väl sett dessa leksaker som de nu är så blir man ju lite såld, men hur är det med momsen... behöver man betala den eller inte ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: atw eller traktor ?

halvproffs  
#174046 Ja det var i längsta laget men den såg ut at vara i bra skick. Dom här Japan o Kina traktorerna vet jag inget om men det kan nog vara ett bra köp. Momsen betalar du och drar av den i deklaration.

Avatar Fallback

Re: atw eller traktor ?

axwell  
#174056 Den som är registrerad som näringsidkare på fastigheten får dra av momsen, vem som köper ut grejerna har inte samma betydelse.
Helst skall det stå köparens namn på kvittot, se då till att det är den som får dra av moms.
Jag har utgått ifrån att du själv inte har registrerat dig för moms så att det skulle krävas bokföring med någon form av bokslut.

Minitraktor med frontlastare, hydraulisk griplastarvagn och grävaggregat, fast inte alla samtidigt.

En sån kombination är jag mycket nöjd med, en Yanmar(Japan)4wd från 1986.
Traktor med grävagg. är smidigt att transportera på personbilssläpvagn, traktor och griplastarvagn har jag inte testat om de får plats samtidigt, troligen inte.

Har du vägarna förbi Sundsvallsregionen, hör av dig via PM om vill bekanta dig med hur det fungerar.

Avatar Fallback

Re: atw eller traktor ?

anbacileus  
#174058 en griplastarvagn tror ja inte de lär bli, tänkte se efter någon lösning ifall de går tex och sätta dit en dragkula och använda vanlig timmervagn för atw tex, har jag kulan så kan jag använda flera andra resurser jag har tillgängliga. hur man fixar de vet jag ej än men lösning finns nog.


tolka inte mig fel nu och som att jag är en snålfan, utan mera som att jag behöver hjälp komma på motargument not tex denna traktorn för 12 tusen som resterande släkten säkerligen lär föredra pga prislappen.

http://www.blocket.se/jamtland/Jordbruk ... m?ca=3&w=1

   TS
Avatar Fallback

Re: atw eller traktor ?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174063 Är man ovan vid traktor så ska det inte köras utan skyddsbåge,inte i skog i alla fall.
Kompakt verkar intressant eller traktor med vinsch och få fram virket till kranavstånd ,lej sen in nån att köra ut det.

Användarvisningsbild

Re: atw eller traktor ?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174064 Den som äger skogsfastigheten räknas som näringsidkare och kan göra avdrag för verktyg & maskiner som är nödvändiga till den verksamhet som bedrivs.
Ägaren skall oxå vara momsregistrerad och kan då lyfta av momsen i momsdeklarationen.

För övrigt håller jag med om att en japansk kompakttraktor kan vara lämplig, men tillgång till delar och service kan vara ett problem.
Tror ändock att ett bättre köp är en mindre jordbrukstraktor.
Billig i inköp och driftsäkra, tillbehör till den kan du hitta på blocket eller låna/köpa bakom grannens gård.

Lämpliga traktorer kan vara te x fordson dexta, ford 2000-4000, MF 35- MF135,
Volvo-Bm 320, Volvo-Bm 400, Volvo-Bm 430, I-H 250, David Brown 850-880, zetor, fiat m fl kända märken med tillgång på reservdelar... dessa kan du hitta för mellan 20'-30' med hytt och lite tur även frontlastare..
Men skall du ha fyrhjulsdrift så får du öka på i kassan, men jag anser att fyrhjulsdrift är för heltids brukare och överskattat du kommer långt med tvåhjulsdrift och klok körning,
som månskensbonde..
:D :D :D

Avatar Fallback

Re: atw eller traktor ?

axwell  
#174072 Minitraktor och hemgjord vagn i ATV-storlek med lika hemsvetsad wirekran plus en stark elvinsch(ClasO) för 1000 kr inkl., totalt för vagnen 2000-3000 kr.
Snabbt gjort att haka av en sån vagn och lasta den med frontlastarens pallgafflar, samma sak att lossa på avlägget.

Slutavverkade 1/2 ha 120 årig skog med den kombinationen, senare blev det samma kran på en ny ATV-boggievagn för 10000 inkl.

Ingen av de 2wd jordbrukarna som varit uppe här kan transporteras några längre sträckor till rimlig kostnad. Ett absolut krav på en sån otymplig tingest är diffspärr, började bli vanlig under mitten av 1960-talet.

Före minitraktorn hade jag en MF135 -67 med enkelverkande frontlastare(standard då), senare en Kawasaki ATV -95, ingen var i närheten av den mångsidighet som Yanmar 186 -86 ger.

Användarvisningsbild

Re: atw eller traktor ?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174087
axwell skrev:Slutavverkade 1/2 ha 120 årig skog med den kombinationen, senare blev det samma kran på en ny ATV-boggievagn för 10000 inkl.

Går det att lägga upp vältor vid timmeravlägget med den maskinen? eller hur gör du då du kört fram 100 m3fub?

Användarvisningsbild

Re: atw eller traktor ?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174093 Börja med en 2wd jordbrukare i 40-70 hk storlek och när du sen har bättre råd så köp en 4wd.
Traktorer i den prisklassen 25-45 tusen sjunker inte så mkt om alls i pris så det är inte
en så dålig affär.

Avatar Fallback

Re: atw eller traktor ?

axwell  
#174094
OAS-forests skrev:år det att lägga upp vältor vid timmeravlägget med den maskinen? eller hur gör du då du kört fram 100 m3fub?

Över något dike mot vägbank fungerar det ju inte, använder oftast en plan yta
Det går skapligt men maxhöjden på vältan blir strax under 2 meter, med längre gafflar skulle det gå bättre.
Vältorna blir alltså längre än med en stor griplastare, kommer inte ihåg hur höga de kan bli med en ATV- griplastare när det gäller timmer av normal längd från slutavverkning.
Vad säger din erfarenhet?

Trots allt högre vältor än dagens handlossade.

Avatar Fallback

Re: atw eller traktor ?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174096 Välj traktor efter dina markförhållanden. MF35 Halvbandare med wirekran kommer man långt med. Det är trots allt bara 30-40 träd som du har tänkt ta ut per år. Frontlastare kan du hitta på blocket för runt 6000:- om det finns behov för det.

Avatar Fallback

Re: atw eller traktor ?

Skogstinsen  
#174163 Fordson major -54 med wirespel, en sonny 5 tons timmerkärra med fällbara stakar. Ett sådant ekipage körde pappa och farfar ut flera hundra m3fub varje år. Sedan växte jag och min broder upp och då körde vi ut lite mera.

Bara man använder insidan av skallen så funkar det även över bäckar och diken.

Det är billigt i inköp och du kan köra en vecka på 50 liter diesel :wink:

Kommer ihåg en gång så högg och körde stora enso på samma ställe. Vägen var helt slut, 1 meter djupa spår, då drog skotarn vårat ekipage ner till avlägget. :smile:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).