Logistik, Transport

betaling timmerbil

10 inlägg 13286 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

betaling timmerbil

6-hjulingen  
#173618 hej undrar hur timmerbilar får betalt har man bet bara för dom km man kör med lasset ?? eller ??? betalt då man lastar typ tim tid??? skulle vara kul å veta om man skulle försöka räkna på en timmerbil ( V-Botten )



   TS
Avatar Fallback

Re: betaling timmerbil

TobbeE_87  
#175192 Har dålig koll på de då jag inte har eget, men som jag förstått de så har åkarn betalt per ton och km, samt en fast summa för lastningen... Du får alltså inget betalt för tomkörningen hem igen, om du inte kan ta returlass... // MVH Tobbe

Användarvisningsbild

Re: betaling timmerbil

nickev8scania  
#175197 Hej man har betalt för 30 min lastning, och ton/km till industrin. priset är baserat på att man ska kunna lasta på ett avlägg, ställa av kranen där och köra o lossa på industri och tillbaka till avlägget igen.

Avatar Fallback

Re: betaling timmerbil

Torgny  
#176115 om dom får reda på att du fixar retur vill dom som bestämmer göra ett avdrag för att du sparar tomkörnings km
om priset är för ton eller fub är olika ilandet o olika för olika mottagningsplatser
här körde vi tung rå massaved till terminaler på fub o från terminalerna när veden torkat så betalade dom för ton
vad den exakta erättningen är hålls mycket hemlig knappt åkaren själv vet vad det blir efter alla tillägg o avdrag , mest avdrag

Avatar Fallback

Re: betaling timmerbil

Engelthon  
#176126 Jag har då betalt i fub genom km. Sedan är det olika prisnivåer om det är egen kran, grupp eller mellan upplag och industri. Blir man tvungen att lunna ut virket har man betalt specifikt för den tiden.

När det gäller grot så har jag betalt i ton eller m3s genom km. Under 50km, objekt eller terminal utan våg får jag betalt per timme.

Avatar Fallback

Re: betaling timmerbil

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176215 Här nere körs allt på ton sen baseras det på en kilometerpeng också. Lastgaranti går in när man inte kommer upp i sin vikt. Returlass kan man köra utan att förlora på det.

Användarvisningsbild

Re: betaling timmerbil

loppan  
#176260 Men ni måste väl veta vad ni har per mil i genomsnitt och vad ni har i bruttoinkomst på ett skift på ca tio timmar om ni räknar på en vanlig månad?

På spannmålssidan där jag jobbar så bör dessa siffror vara över 150 kr mil och min 7500 kr per skift.

Bilen går i snitt 55 tim vecka

Avatar Fallback

Re: betaling timmerbil

Engelthon  
#176269
loppan skrev:Men ni måste väl veta vad ni har per mil i genomsnitt och vad ni har i bruttoinkomst på ett skift på ca tio timmar om ni räknar på en vanlig månad?

På spannmålssidan där jag jobbar så bör dessa siffror vara över 150 kr mil och min 7500 kr per skift.

Bilen går i snitt 55 tim vecka


Det är samma siffror som jag har. MIN 150kr/mil om man slår det på året. Men tyvärr är inte detta hela sanningen. Räknar man arbetstimmar så är det MIN 750kr/tim slaget på arbetstiden över året. Kliver man under detta så blir det förlust och vissa månader är inga rolig läsning i avräkningen.
Sanningen ska jag säga att 2009 körde jag för 128kr/mil och 644kr/tim när vi räknade ut genomsnittet. Totalt blev det 41,381mil på 3 bilar och -431,000kr i förlust.

Användarvisningsbild

Re: betaling timmerbil

loppan  
#176276 Ja det är hårt pressade priser i skogen i synnerhet när man tänker på att de flesta bilar går i skift.
En timmerbil går väl minst 80 tim vecka?
750 kr i tim är det som det behöver vara minst men tyvärr inte alltid blir.
Det är så mycket skojeri i denna branch då priserna ej redovisas i förväg utan först när åkaren får avräkningen och knappt då ens.

Men även vi på spannmålssidan har hårdare prispress nu och överetablering efter att en av de större transportuppköparna (lantmännen) har tagit in helt nya bilar och således ökat fordonsflottan i götaland med ca 20%.
Det verkar vara många som tänker sluta nu.

Avatar Fallback

Re: betaling timmerbil

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176847
6-hjulingen skrev:hej undrar hur timmerbilar får betalt har man bet bara för dom km man kör med lasset ?? eller ??? betalt då man lastar typ tim tid??? skulle vara kul å veta om man skulle försöka räkna på en timmerbil ( V-Botten )


Räkna du .. :surp:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).