Logistik, Transport

får inte flytta skotaren???

41 inlägg 46312 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: får inte flytta skotaren???

machonisti  
#171898 Här i österbotten har polisen ibland haft pippi på vissa saker. För ca 10 år sedan statuerandes många exempel på överlast eftersom det häromkring var poulärt att flytta skogstraktorer med traktor + vagn. Beror väl på konstapelns intresseområde. Gissar nog att man även här som hos er får en gedigen arbetsuppgift om man försöker reda ut paragrafer efter att man blivit lappad.

Avatar Fallback

Re: får inte flytta skotaren???

torpöbo  
#216859 På sidan 13 längst ner o volvos folder står det tung terrängvagn skatteklass 2
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... 7494,d.Yms

"• Transport vid färd till eller från arbetsplats,
försäljningsställe eller dylikt av redskap som ska
drivas med maskinen eller sådant gods som
behövs för driften av maskinen eller för dess
förare (ex. farmartank, personbil)."

Dock måste man tyvärr söka dispens för skotare enligt sidan 11 i samma folder.

"Om fordonsbredden överstiger 2,6 meter måste
man ha dispens för att få köra på väg som ej
är enskild. Dispensen söks hos kommunen om
färden bara sker i en kommun och annars hos
Trafikverkets regionkontor där färden påbörjas.
Om breddispens beviljas ställs vissa villkor.
Som exempel kan nämnas:
• Dumprar vars bredd överstiger 260 cm får
ej enligt Trafikverkets bestämmelser framföras
på allmän väg med delbar last t ex grus eller
jordmassor.
Enbart odelbar last beviljas enligt dispens"

Användarvisningsbild

Re: får inte flytta skotaren???

Skogshuggarninorr35  
#216869 Från kalhygge i granntråden Hjula skördare på vägen

Svar från TRAFIKVERKET på frågor om 1 Skotarn och 2 skördarna:

Citat:

1. John Deere 810 d ( BRT 976 ) är klassad som en tung terrängvagn. En sådan är skattebefriad när den kör på väg, under förutsättning att den inte transporterar last på allmän väg.
Den får alltså köras tom på väg. Men då fordonets bredd är över 2,6 meter måste dispens beviljas av Trafikverket för att den ska kunna köras på väg.

2. Skördare är klassade som motorredskap klass 2, under förutsättning att konstruktiv topphastighet är högst 30 km/t. Dessa får köras på väg under förutsättning att inget fordon kopplas till redskapet. Överstiger man maximala bredd och viktgränser krävs även här att Trafikverket medger dispens för färd på väg.

För dessa fordon krävs att de måste omfattas av en traifkförsäkring.

Lars Rask, Transportstyrelsen

... Så nu äre väl bara å fylla i å skicka in dispensansökningar...

Användarvisningsbild

Re: får inte flytta skotaren???

anersimyra  
#217609
jd6630 skrev:ja har faktiskt blitt stoppad nån gång o dom där fulingarna velat satt böter. men ja har sagt att de e helt lagligt o vägrat skriva under böteslappen, då ilsknar dom till
tror de e mycke från snut till snut med. o den e ju lika bred på trailer
Ha, ha, ha, jag pratade med transportstyrelsen om i stort sett samma sak, eftersom det inte finns prejudicerande domar om vad som gäller, så är det upp till den enskilde polismannen att driva ärendet i domstol, och det orkar dom ju inte göra, det tar ju tid från innebandyn :lol:

Användarvisningsbild

Re: får inte flytta skotaren???

anersimyra  
#217610 Finns det överhuvudtaget skotare som får köra lastade på allmän ? En kund jag har kräver nämligen att vi ska hyra in ett dylikt ekipage, den får dessutom inte vara bredare än 180 cm.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: får inte flytta skotaren???

ÅsaNisse  
#217695 Så vitt jag vet så får man köra motorredskap på väg, men inte transportera gods. Alltså inget virke på bankarna, men däremot får man ha förnödenheter till maskinen och dess arbete med sig på de på maskinen och på en kärra bakom. Se hur hjulgrävare rullar runt med en kärra full med skopor och redskap+bilen hängande bakefter detta. Huvudsaken att man inte är bredare än 2,6m och inte längre än 24m samt klarar gällande axetryck. Sen finns det en luddig paragraf som säger att man ska kunna backa med ekipaget. Dock vet jag inte hur långt. Dessutom gäller det ju att plocka av band och kedjor.

Användarvisningsbild

Re: får inte flytta skotaren???

anersimyra  
#217720
ÅsaNisse skrev:Så vitt jag vet så får man köra motorredskap på väg, men inte transportera gods. Alltså inget virke på bankarna, men däremot får man ha förnödenheter till maskinen och dess arbete med sig på de på maskinen och på en kärra bakom. Se hur hjulgrävare rullar runt med en kärra full med skopor och redskap+bilen hängande bakefter detta. Huvudsaken att man inte är bredare än 2,6m och inte längre än 24m samt klarar gällande axetryck. Sen finns det en luddig paragraf som säger att man ska kunna backa med ekipaget. Dock vet jag inte hur långt. Dessutom gäller det ju att plocka av band och kedjor.
Ok, men man ser ibland dumprar på allmän väg med full last, har dessa kanske en annan registreringsform än vad som är möjligt på en skotare ?
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: får inte flytta skotaren???

ÅsaNisse  
#217994 Möjligt och möjligt. Inget är väl omöjligt med lite god vilja och tillräckligt tjock plånbok. Det borde väl vara möjligt att registrera en skotare å samma sätt som en dumper. Det finns ju olika klasser på motorredskap, men jag tror att dumprar är registrerade som två fordon. Traktor+släp. Det finns även en annan hake i detta för vissa dumprar som är snabbgående omfattas även av överlastavgifter och då kostar det skjortan när farbror blå tar fram vågen. Det är ju ett problem antar jag även för skotare att hålla sig till lagliga axel/boggitryck med fullt lass. Sen har vi ju det där med bredd 2,60m och kedjor/band. Det gäller ju att åka barfota på väg.

Avatar Fallback

Re: får inte flytta skotaren???

snubblaren  
#220331
anersimyra skrev:
ÅsaNisse skrev:Så vitt jag vet så får man köra motorredskap på väg, men inte transportera gods. Alltså inget virke på bankarna, men däremot får man ha förnödenheter till maskinen och dess arbete med sig på de på maskinen och på en kärra bakom. Se hur hjulgrävare rullar runt med en kärra full med skopor och redskap+bilen hängande bakefter detta. Huvudsaken att man inte är bredare än 2,6m och inte längre än 24m samt klarar gällande axetryck. Sen finns det en luddig paragraf som säger att man ska kunna backa med ekipaget. Dock vet jag inte hur långt. Dessutom gäller det ju att plocka av band och kedjor.
Ok, men man ser ibland dumprar på allmän väg med full last, har dessa kanske en annan registreringsform än vad som är möjligt på en skotare ?
Mvh Anders.


En relativt vanlig dumper Volvo A25E får om jag inte missminner mig bara lasta 6 ton om den ska klara av axel och boggietryck på allmän väg.

Avatar Fallback

Re: får inte flytta skotaren???

deex  
#220353 En A25E är väl också för bred för allmän väg.

Avatar Fallback

Re: får inte flytta skotaren???

ord bind  
#220421 dom största är regade som last bil med släp när de går 50km/h

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).