Logistik, Transport

får inte flytta skotaren???

41 inlägg 46189 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

får inte flytta skotaren???

wernald  
#166064 blev stannad av polisen idag med skotaren. killen sa till mig att alla skogsmaskiner över 2.6m bredd INTE får framföras på allmän väg. någon som vet vad som gäller?
han sa att de kvittar hur mycket jag skylltar med bred last eller blixtljus så kommer jag ALDRIG kunna få fordonet att vara godkänt för väg åkning???
jag blev helt ställd eftersom vad jag vet flyttar alla sina maskiner på väg? :S
han sa att du får flytta det korta bitar mellan 2 objekt. då frågade jag hur långt det var? för ja hade bara kommit ca 3km på vägen och de va ALLDELES för långt!!!

så snälla är de någon som vet hur det VERKLIGEN fungerar?



   TS
Användarvisningsbild

Re: får inte flytta skotaren???

Camwood  
#166065
wernald skrev:blev stannad av polisen idag med skotaren. killen sa till mig att alla skogsmaskiner över 2.6m bredd INTE får framföras på allmän väg. någon som vet vad som gäller?
han sa att de kvittar hur mycket jag skylltar med bred last eller blixtljus så kommer jag ALDRIG kunna få fordonet att vara godkänt för väg åkning???
jag blev helt ställd eftersom vad jag vet flyttar alla sina maskiner på väg? :S
han sa att du får flytta det korta bitar mellan 2 objekt. då frågade jag hur långt det var? för ja hade bara kommit ca 3km på vägen och de va ALLDELES för långt!!!

så snälla är de någon som vet hur det VERKLIGEN fungerar?

Fick du böter :?: I såfall för vad?

Avatar Fallback

Re: får inte flytta skotaren???

wernald  
#166069 fick inte flytta maskinen alls. fick ringa trailer direkt så dom fick hämta den....

   TS
Användarvisningsbild

Re: får inte flytta skotaren???

Cruiser_no1  
#166073 15 § Om ett motordrivet fordon eller ett därtill kopplat fordon lastas så att lasten på någondera
sidan skjuter ut mer än 20 centimeter utanför fordonet eller om fordonets bredd, lasten inräknad,
överstiger 260 centimeter, får fordonet eller därtill kopplat fordon föras endast på enskild väg.
Följande fordon får dock föras på väg som inte är enskild.
1. Lätt motorcykel vars bredd med last inte överstiger 120 centimeter.
2. Redskap som används i jordbruksarbete, även om bredden överstiger 260 centimeter.
3. Fordon som är lastat med opackat hö eller liknande, även om lasten på någon sida skjuter ut
mer än 20 centimeter utanför fordonet.
4. Traktor med påmonterat redskap eller utrustning även om fordonet är bredare än 260 centimeter,
redskap eller utrustning inräknad.
5. Motorredskap vid kortare färd till eller från en arbetsplats eller för liknande ändamål, även om
fordonet är bredare än 260 centimeter, redskap eller utrustning inräknad.
Vägverket får föreskriva att fordon eller fordonståg som transporterar odelbar last får föras på vägar
som inte är enskilda trots att den bredd som anges i första stycket överskrids. Lasten får därvid skjuta
ut mer än 20 centimeter utanför fordonet. Föreskrifterna skall vara förenade med sådana villkor att
trafiksäkerheten inte äventyras.


detta var vad jag hittade, men har inte skogsmaskiner dispens för körning på väg?

Avatar Fallback

Re: får inte flytta skotaren???

Tosca  
#166074
Cruiser_no1 skrev: 4. Traktor med påmonterat redskap eller utrustning även om fordonet är bredare än 260 centimeter,
redskap eller utrustning inräknad.


Är inte skotaren registrerad som traktor?

Edit: Den är registrerad som tung terrängvagn ser jag.
Frågan är ju om den hamnar under samma undantag som traktorerna?
Senast redigerad av Tosca tis 13 mar 2012, 21:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: får inte flytta skotaren???

Camwood  
#166075
wernald skrev:fick inte flytta maskinen alls. fick ringa trailer direkt så dom fick hämta den....

Ingen böter allså :???: Ja då är det bara att köra vidare på våra vägar det kan ju inte bli värre att man får ringa efter trailer :?:

Användarvisningsbild

Re: får inte flytta skotaren???

Skogshuggarninorr35  
#166078 Ring transportstyrelsen(?) och kolla upp det där, skicka sedan trailerfakturan till polisen om det visar sig att dom haft fel

Avatar Fallback

Re: får inte flytta skotaren???

valmet862  
#166081 om man läser paragraf 4 och 5 så borde ju det gälla för skogsmaskiner,och då är väl det bara o tuta o köra :roll:

Avatar Fallback

Re: får inte flytta skotaren???

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166083
Skogshuggarninorr35 skrev:Ring transportstyrelsen(?) och kolla upp det där, skicka sedan trailerfakturan till polisen om det visar sig att dom haft fel


Låter som en bra ide, se bara till att få det skriftligt av transportstyrelsen för att slippa en massa tjafs.

Användarvisningsbild

Re: får inte flytta skotaren???

Skogstomte  
#166084 Dessa förbannade snutar som ska jävlas med dem som arbetar. Skulle någon stjäla diesel från din skotare kommer du inte se en Polis som är intresserad... 😡

Användarvisningsbild

Re: får inte flytta skotaren???

Cruiser_no1  
#166102
Skogstomte skrev:Dessa förbannade snutar som ska jävlas med dem som arbetar. Skulle någon stjäla diesel från din skotare kommer du inte se en Polis som är intresserad... 😡


det är ju lättare att fånga en skotare en ett par polacker i en skoda fabia....

Avatar Fallback

Re: får inte flytta skotaren???

stihl91  
#166193 Är inte skotare registrerade som tung terrängvagn.
Har hört att man inte får köra virke med dem på allmän väg men däremot med skördare eftersom de är registrerade som motorredskap.

Avatar Fallback

Re: får inte flytta skotaren???

Solhemsskog  
#166198 Skotare är Registrerade som just traktor, utrustade med tillhörande positionsljus och LGF skylt ska dessa vara fullt lagliga i trafik...

Avatar Fallback

Re: får inte flytta skotaren???

novis??  
#166203 ring komatsu rottne osv kolla med dom dom vet säääkertt vad som gäller

Användarvisningsbild

Re: får inte flytta skotaren???

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166216
Skogstomte skrev:Dessa förbannade snutar som ska jävlas med dem som arbetar. Skulle någon stjäla diesel från din skotare kommer du inte se en Polis som är intresserad... 😡


Du kan ge dig f-n på att dom är intresserade... att KÖPA $-) diseln till den egna personbilen :-w

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).