Logistik, Transport

Dunderbygge?

10 inlägg 22219 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dunderbygge?

Stavas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12267 kan nån förklara vad ett dunderbygge är`??? vad är det som skiljer mellan att kallas dunderbygge och maskintrailer??? är det att dunderbygge har svängbara bakhjul och trailer fast i hytten???? /stavas



   TS
Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12289 om du kollar i min blogg här på fotumet så ser du bild på ett dunder bygge..

Avatar Fallback
Stavas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12308 tack niklas jag såg bilderna. vore sköj att veta vad det är som gör på lastbilen att den kallas dunderbygge?? är det att trailern är hopbyggd med dragarn och att axlarna baktill är styrbara???? /stavas

   TS
Användarvisningsbild
The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12321 det finns uppe i norr ett företag som heter nånting typ Dunders mekaniska eller nåt näraliggande.
vinsten med detta bygge är ivanlig ordning ekonomisk.. lasta större maskiner . ovan nämnda firma som efter idogt studerande av diverse lagparagrafer typ fordonskungörelse m.m. Kom fram till att:
🧠 HEUREKA 🧠 planen är den att: Framaxel 8 ton + boggie 18 = 26 ton totalvikt byter man ut boggien bak mot en trippelaxel får man 8+22=30 ton
men med dunder konceptet och vanlig boggie får man 8+18=26 +10 ton=36 tons totalvikt på en enkelaxlad "släpkärra" som sitter med en vanlig bygeloppling men är tvångsstyrd av lastutrymmets yttre del (flakkant) där av för ökad smidighet har släpkärran en medstyrande axel vanligtvis sitter det hydraulkolvar i flaksidorna så att vagnen kan lyftas från marken vid t.ex. vändnig och tomkörning

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12329 Något som på länken här?

http://www.reseleskog.com/5.html

Fast de har två axlar fram.

Användarvisningsbild
The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12331 typ det ja, mitt exempel var just ett exempel :)

Avatar Fallback
Stavas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12356 tack boxer perfekt!!!! det var roligt att höra hur det ligger till. /stavas

   TS
Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12373 Tack The Boxer för ett uttömande svar.Jag har funderat på detta namn och om det betyder något speciellt.
MVH cpt.Kirk.

Användarvisningsbild
The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13540 Nja, nåt ska man väl kalla sig så det fick bli efter den gamle trotjänaren från 1966... :wink:
tyvärr inte en äkta skogsboxer men den har halvband och frontvinsch samt har haft kran på taket (har grejorna kvar)
i vintras så plockade jag av kranen (en simson) från tiden före någon krankonstruktör hade hört ordet geometri...
jag ramlade över en griplastarärra istället ....

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#19186 Länk till en YouTube-film om lastning av en 1270 på ett dunderbygge:


 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).