Logistik, Transport

Bygga väg eller betala grannen?

39 inlägg 36622 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bygga väg eller betala grannen?

bodaedet  
#155467
Mangan skrev:Det är väl ändå inte särskilt dyrt att skota? Senast jag räknade på det måste man skota i storleksordningen 10 000m3 för att det skall löna sig att bygga väg.

Det beror väl på skotnings avståndet, min lista ökar 4kr/m3fub per 100m.
Eller har jag missat nåt... Sen är det ju andra fördelar med väg som nämts ovan, plantering, röjning vindfällen. Bara att ta sig ut i skogen när som helst på året kan ju va värt en del.

Avatar Fallback

Re: Bygga väg eller betala grannen?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155473 Näe, eftersom vägbyggnafskostnaden ökar med avståndet det med. Ok, att ersätta 100 m med bra väg kostar 30 000. (300/m). För det kan du skota ut 7500 m3. Oräknat vägslitage och underhåll.

Räknade på 3kr/100 m innan, tror det var någon som hade det här.

Visst finns det andra fördelar med väg, men det är bra att ha ekonomin framför sig. Kör du ut 7500 m3, vad kostar det att reparera vägen efteråt? 25-50/meter? Plogning? Släntklippning? Rensa trummor?

Men visst är det praktiskt med vägar, men det kanske räcker att du kommer fram med traktorn eller atv:n, och inte en 60 tons timmerbil.

Användarvisningsbild

Re: Bygga väg eller betala grannen?

bodaedet  
#155475 Helt enig, gjorde en tankevurpa tänkte traktorväg, men glömde att skotaren måste köra på den med. Bilväg är helt klart dyrare att bygga ensam, flera markägare ihop blir en annan siffra, hoppas jag. Har själv varit med och byggt en, kapade skotningsvägen från 2500m till 300. Bortaskiftet blev hemskifte helt plötsligt, har inte räknat på det dock men vägen är guldvärd för allt annat som ska göras.

Avatar Fallback

Re: Bygga väg eller betala grannen?

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156357
Mangan skrev:Näe, eftersom vägbyggnafskostnaden ökar med avståndet det med. Ok, att ersätta 100 m med bra väg kostar 30 000. (300/m). För det kan du skota ut 7500 m3. Oräknat vägslitage och underhåll.

Räknade på 3kr/100 m innan, tror det var någon som hade det här.

Visst finns det andra fördelar med väg, men det är bra att ha ekonomin framför sig. Kör du ut 7500 m3, vad kostar det att reparera vägen efteråt? 25-50/meter? Plogning? Släntklippning? Rensa trummor?

Men visst är det praktiskt med vägar, men det kanske räcker att du kommer fram med traktorn eller atv:n, och inte en 60 tons timmerbil.


Jag har byggt väg för 65 kr/m. Avverkade 2500 m3 då blev kostnaden ungefär samma som om jag skotat. Nu är vägen kvar och har utnyttjats vid markberedning och plantering samt jakt.

Användarvisningsbild

Re: Bygga väg eller betala grannen?

Valmet860  
#158633 En grov brytning utan grus går väll lös på mellan 65-90 kr metern och då kan du använda vägen till lastbils transporter på vintern i alla fall och vägen finns kvar sedan i framtiden

Avatar Fallback

Re: Bygga väg eller betala grannen?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158640 Om man bor där det blir vinter varje år, och terrängen är tillräckligt bra.

Avatar Fallback

Re: Bygga väg eller betala grannen?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158641
Jasi skrev:
Mangan skrev:Jag har byggt väg för 65 kr/m. Avverkade 2500 m3 då blev kostnaden ungefär samma som om jag skotat. Nu är vägen kvar och har utnyttjats vid markberedning och plantering samt jakt.


Ja, det verkar stämma på ett ungefär, eftersom du fick vägen till en fjärdedel av kostnaden, så behvöde du bara köra ut en fjärdedel av volymen för att det skall gå ihop..

Avatar Fallback

Re: Bygga väg eller betala grannen?

svesse83  
#161158 Men 300 kronor per meter låter som en väldigt dyr väg. Då kan man köra på väldigt mkt material för dessa pengar. Känns inte som att man i ett normalt fall kalkylerar med en sån hög kostnad.

Avatar Fallback

Re: Bygga väg eller betala grannen?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175916 Sca håller på med en väg åt mig nu inför avverkning. 65 kr/m för brytningen. Då ligger det bara dom massor som finns i marken. 40 kr/m extra för att grusa upp den(förutsatt att det finns grus på min mark och det verkar det göra). Hade det kostat 300 kr/m hade jag aldrig i livet gjort den väg jag gör nu. Då hade dom fått skota långt istället. Tror den vart ca 1,8 km lång. Var å gick där i eftermiddag å det var rätt skönt med en "egen" väg. Får nog döpa den efter mig :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Bygga väg eller betala grannen?

mashun02  
#176214 Klart du ska döpa vägen.
Nästan värt att skaffa skylt modell xxxxl bara för att få retas lite.

Avatar Fallback

Re: Bygga väg eller betala grannen?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176311 Är bra sugen :grin:

Avatar Fallback

Re: Bygga väg eller betala grannen?

Amatörhuggare 62  
#298630
m_129.jpg
m_130.jpg
m_146.jpg
Grannen gallrar 33 Ha, och kommer inte fram på sitt, på grund av allt regn. Fick göra en uttryckning med gamla Hitachin.

Avatar Fallback

Re: Bygga väg eller betala grannen?

häsmyra  
#298640 Hur gick det för TS, blev det någon väg?

Användarvisningsbild

Re: Bygga väg eller betala grannen?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309522 Nä det har inte blitt nåt än, men det är på tapeten igen då grannen kört ut virke på traktorvägen så den är inte användbar för mig alls nu. Återstår att se om han fixar till den, skulle inte tro det dock.
Jag gick o tittade häromdan o konstaterade att det är redan förhöjd vägbank halva vägen då massorna från diket som är i gränsen utmed min rödstreckade linje ligger på min sida.
Det rödstreckade är ca 350 m o 200 av dom är egentligen färdig vägkropp bara man hugger undan träden som står i den. Mest smågranar o björk.

Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga väg eller betala grannen?

Trånshult  
#309949 Det är klart att Du skall bygga vägen. Du verkar ju redan ha en del massor att använda där vägen skall gå fram. Se inte utgiften som en kostnad, se den istället som en investering för
all framtid och det är otroligt skönt att kunna köra på egen väg. Har grannar som har varit
tvungna att komma med mössan i hand och bett att få ta ut avverkning på mina vägar.
Fy sjutton att vara i den situationen. En körde utan att fråga och var inte villig att laga vägen efter sig. Jag fick tyvärr göra det själv och sedan ta det den rättsliga vägen.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).