Logistik, Transport

fyrhjuling, bro, dike, vagn

22 inlägg 18160 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

fyrhjuling, bro, dike, vagn

volvo bm  
#152024 Tjena!
(Rätt del av forumet?)
Fick en idé innan som jag inte kunde släppa, trots julafton..

Grejen är då en kärra med en bro, av aluminium kanske, som man enkelt kan köra ut och placera över ett dike, för att sedan köra över med fyrhjuling och timmervagn och såga/hämta virke! När området är färdig hugget så åker man dit o drar snabbt upp bron igen med den här vagnen och vinschen! Bra idé eller värdelös? Har inte funderat så mkt över den själv, ritade bara ner det medans jag kom ihåg :p
Hoppas ni förstå bilden/idén/konstruktionen/användningen..

Lägg gärna din kommentar, men som sagt det är inget utarbetat projekt, utan en ren tanke som slog mig innan idag.



   TS
Användarvisningsbild

Re: fyrhjuling, bro, dike, vagn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152039 Jovisst, har man material och möjlighet att bygga den så varför inte?
Kanske även räkna på kostnaden att bygga fler broar av billigare material
och lämna dem där.

Avatar Fallback

Re: fyrhjuling, bro, dike, vagn

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152074 Jag är inte riktigt med på hur den kommer se ut, faktiskt. Men små broar för småskalig transport är et intressant ämne, fast jag har mest varit intresserad av att lämna på plats och bygga i trä.

Avatar Fallback

Re: fyrhjuling, bro, dike, vagn

Blivande snickare  
#152082 Precis vad jag skulle ha behövt i somras men byggde en av trä som ligger kvar än, inpregnerat virke vad skulle man göra utan :wink:

Avatar Fallback

Re: fyrhjuling, bro, dike, vagn

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152083 Hejdu snickare, har du bilder på bron? Kostnad för virket?

Användarvisningsbild

Re: fyrhjuling, bro, dike, vagn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152084 Gamla telefonstolpar ftw.

Användarvisningsbild

Re: fyrhjuling, bro, dike, vagn

Kse  
#152088 Så nått prgram på Discovery för nått år sen, tror det var Scrapheap Challenge.
Där byggde dom mobila broar som dom skulle ha med sig på fordonet för att lätt kunna fälla ut, köra över och ta med sig till nästa dike. Leta upp det så får du kanske nån ide.

Avatar Fallback

Re: fyrhjuling, bro, dike, vagn

volvo bm  
#152089 Har byggt broar av gamla träbalkar och plank, funkar men mer jobb med det.. och absolut inte mobilt med utrustningen jag äger..

Tanken är också att oftas är man inne o röjer/hugger i ett område, kör ut o fixar, och sen när man är klar så har man ju ingen användning av bron på det stället, i bästa fall nån gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: fyrhjuling, bro, dike, vagn

volvo bm  
#152090 Hittade programmet du pratade om Kse. Verkar dock inte var så lätt att flytta över det till fyrhjulingsskala alt. traktor... Här är klippet om någon mer är intresserad:

   TS
Avatar Fallback

Re: fyrhjuling, bro, dike, vagn

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152105
Slurfi skrev:Gamla telefonstolpar ftw.

Bilder och tips mottages tacksamt!

Användarvisningsbild

Re: fyrhjuling, bro, dike, vagn

Skogstomte  
#152109 Vi har en plattform från en bakgavellift som brygga. Tagit upp hål i mitten, mellan balkarna, så att man får i gripen samt svetsat ett profilrör uppepå på var sida så man inte glider av om den lutar. Lite tung med den lilla griplastaren på Terrin men suverän när man fått den på plats. Detta är en gammal brygga, de kanske är lättare idag?

Lite OT då det handlade om ATV, men kanske kan ge en idé till någon. Håller säkert till ett medelstort traktorekipage.

Användarvisningsbild

Re: fyrhjuling, bro, dike, vagn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152119
Mangan skrev:
Slurfi skrev:Gamla telefonstolpar ftw.

Bilder och tips mottages tacksamt!

Kanske man kan tänka sig ett par stolpar och några eu-pallar?
Man drar ut stolparna över diket, slänger på pallarna, klart.

Användarvisningsbild

Re: fyrhjuling, bro, dike, vagn

halvproffs  
#152134 Av egen erfarenhet med(och andras lättja) vet jag att träbroar av olika slag aldrig blir bortforslade och efter några år ruttnar dom och faller ner i diket och den skyldige bryr sig inte. Likaså med skotarförare (inte alla men alltför många) som lägger i virke i diken som sen får ligga kvar och bilda damm.

När området är färdighugget tar man bort bron skriver du och det är ju bra, men snart ska du dit och plantera, kolla planten, röja mm och då vill du ha en bro igen.

Lägg ner plasttrummor så slipper du besväret med släpandet med olika broar.

Avatar Fallback

Re: fyrhjuling, bro, dike, vagn

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152141 Plasttrumor är så jäkla fult bara. Och, skall man ner i vattnet och jobba, så är det väl från årsskiftet tillståndspliktigt att lägga ner trumma i vattendrag.

Slurfi, tror du pallarna håller?

Användarvisningsbild

Re: fyrhjuling, bro, dike, vagn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152143 Tja om pallarna håller eller ej beror ju på belastningen, men en atv & vagn borde ju gå.
Alternativt kanske man kan lägga plank där hjulen går?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).