Logistik, Transport

I vältans vänkrets..

5 inlägg 2219 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

I vältans vänkrets..

värmlänningen  
#143966 Då sällar jag mig till gruppen nybörjare/amatörer;

Ett skifte med blandad barrskog; Jag kommer att fälla, kapa ock köra ut till väg själv.

Grusad 70 väg på landsbygd, och vältplats på egen mark.

1 Måste varje välta vara "slät"? eller är det bara ut trafiksäkerhets syfte?

2 Bör jag separera alla virkestyper? (timmer, massa tall och gran)

Klarar mig i skogen tills jag har lastat, men att sedan köra fram för hämtning är en ny värld för mig.

Tacksam för tips och varningar för nybörjar fel..

/



   TS
Avatar Fallback

Re: I vältans vänkrets..

snubblaren  
#143996 Ja det får väl inte skilja mer än en halvmeter på pinnarna i vältan mot vägen vad jag förstått. läs mer här http://www.skogforsk.se/PageFiles/62630 ... 011-03.pdf

Och ja alla sortiment ska vara sorterade, värt att tänka på är att man får betala straffavgift om det är för lite som ska hämtas så det kan vara värt att slänga granmassan i barrmassan.

Avatar Fallback

Re: I vältans vänkrets..

värmlänningen  
#144189 Tack för tipset! Mycket matnyttigt i den länken.

   TS
Avatar Fallback

Re: I vältans vänkrets..

sveakatten  
#144262 Sålde till moelven där fick jag blanda tall och grantimmer bra ifall man inte har så mycket.

Avatar Fallback

Re: I vältans vänkrets..

elis  
#144323 Tack för bra länk, så där ser det då inte ut här hemma efter avverkningen. Tvärtom, jämndraget mot skogen, ändar i vägen, ris och stamdelar i vägbanan mm mm.
Har inte sett en enda timmerbilsförare gå ut och rensa körbanan efter sig, när det flisades för ett par år sedan fick man köra i flishögarna i veckor innan de försvann från vägbanan.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).