Logistik, Transport

shopping runda me pågen....FH 16 MM

29 inlägg 10050 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

shopping runda me pågen....FH 16 MM

jd6630  
#134787 va inget tröskväder i förmiddes så jag o pågen tog en shopping runda
Volvo FH 16 med hiab kran och flakväxlare fick vi med hem,satte den hos lackeraren för omlack o dekorlack....
full fjädrad leksak nu när han får sitt körkort. OJOJ va ögonen glänste sovplats o kylskåp...kan man önska mer
nån som vet nåt om dom här bilarna???
retar mej på kranen ....den når 9m utan förlängning,12 med. ska klara 2.5ton meter står de. ja fattar inget men säljaren sa de räcker till oss
ska kunna växla 20ton påståss de i papperna
ajja får väl inshoppa lite nya flak nu

snart 18 bast den lille pullingen o bilköp har diskuterats i familjen, hans mor.....inte min nuvarande tjej vill han ska ha en GOLF???? hur nu de kan va nåt
sambon sa V70cross contry...
ja o killen snackade lite inne på donkan,o ja ställde frågan ,vill du ha samma bil som pappa???
jaha slutade me att vi köpte en navara 11års modell till han ,ska pimpas nu me rör bågar lyse o allt skit han hitta på. trodde ju han skulle vilja ha min navara o ja få den nye,men ikke.
hmm blir ju nu skoj att berätta detta för hans mor.... hmm låter min sambo sköta de

vad hade ni satsat på för 1a bil till era knattar??



   TS
Användarvisningsbild

Re: shopping runda me pågen....FH 16 MM

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134797 Fina grejer!

Användarvisningsbild

Re: shopping runda me pågen....FH 16 M

svempus  
#134798 Något han eller hon har råd att betala själva. Både när det gäller inköp av bilen till skatt och försäkring. Kan hjälpa till när köpet ska ske men det mesta ska dom betala på bilen. då lär dom sig att uppskatta bilen och inte bara att pappa betalar för dom så snart dom vill ha något..

Avatar Fallback

Re: shopping runda me pågen....FH 16 MM

jd6630  
#134838
Slurfi skrev:Fina grejer!



ja lastbilen har ja kört runt med på stubben, har ju inte körkort till mojängen. men går fint o mjukt.
ska ta in den i morron för grundlig tvätt för litar ente på att den e så vältvättad som påståss.
sen lackering o dekalas me allt....
o kom på att man kan få på skallen av kranen ifall man ente vet va man pysslar me, coolt o ha låda på magen o köra kranen me. ska dra på lite extra slangar bak till vxl flaken sen,för öppning av baklämmen
ja de kommer väl o glänsa i maskinhallen o i garaget...


vet inte hur svempus tänker, finns väl inte många 18 åringar som kan betala en bil själv?? då får de väl bli en 740 eller nåt i 10kkr klassen, vilket e viktigast att killen/tjejen själv pröjsar bilen o sen krockar o blir svårt skadade . eller att du lättar lite på kontot o ger dom nåt som håller för en smäll krock avkörning, för de händer ,kommer o hända vänta bara.
blev en dubbelcab så han kan ha med fjällan o polarna ,tror ente han lastar så mycke på flaket så de får nog plats ändå,annars e där drag på den.....funderar på att utnyttja han o bilen nu me o köpa en ifor tippsläp för mindre ved leveranser. hmm kan förstås tro de kommer o bli svindyrt o anlita han som taxi....

   TS
Avatar Fallback

Re: shopping runda me pågen....FH 16 M

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134865
svempus skrev:Något han eller hon har råd att betala själva. Både när det gäller inköp av bilen till skatt och försäkring. Kan hjälpa till när köpet ska ske men det mesta ska dom betala på bilen. då lär dom sig att uppskatta bilen och inte bara att pappa betalar för dom så snart dom vill ha något..



Så har det vart för mej, å kommer bli för min flicka den dan det blir dax... att få saker å ting serverat är inte alltid bra... å eftersom ja börjat me just VOLVO så har man suttit ganska säkert, lärt sej skruva själv vilket gjort att man numer inte har tummen mitt i handen som vissa av "polarna" som blitt servade i hela sina liv, dom står där me sina "nya" häftiga bilar, men så fort det blir minsta fel så står dom där å kan inte ett skit!!!

Användarvisningsbild

Re: shopping runda me pågen....FH 16 M

svempus  
#134874 Visst men dom flesta 18 åringar vill ju ha bakhjulsdrift på bilen när dom tar körkort ju. Har själv betalat bilarna jag har haft helt själv. Så det där med att dom inte har råd stämmer inte. Bara en fråga och kommer din grabb att stå på bilen eller inte? Undrar bara det för att försäkringen kan ju inte bli så billig för honom. Men det blir väl som en massa andra föräldrar gör står på bilen som sin dom inte kör med. Blir bara jobbigt den dagen det smäller och försäkringsbolaget vägrar betala ut något för bilen...

Avatar Fallback

Re: shopping runda me pågen....FH 16 M

Robertberg  
#134896 Sålänge förälder och unge bor på samma adress är det inget problem att ha bilen ställd på den äldre.
Om men däremot är folkbokförda på olika adresser så måste man vara rätt lurig för att komma undan, försäkringsbolagen anställer föredetta poliser som får i stortsett samma rättigheter som polisen har, för att motverka försäkringsbedrägeri.

Min förstabil som jag köpte för några månader sen skulle kosta 12-15 tusen på mig, på min far blev det 3600..

Har du nån mer info om volvon?

Avatar Fallback

Re: shopping runda me pågen....FH 16 MM

jd6630  
#134903 dom ska betala för de har ja gjort??
vilket år köpte ni 1a bilen, de har ju gått upp en del i pris, kan tänka maj de va 240 740 ni köpte då,finns väl inte många sånna i bra skick kvar, de flesta har väl blivit epor
eftersom han snart ska flytta hemifrån till en liten gård med skog o mark,som ja lämnade kvar för närings fastighet då ja köpte till granngården så har det blivit totalrenovering´av stället o blir klart till vintern, ska fixa värme i höst o lite sånt,ska dra kulvert från min panna till hans.
så de pengar han har på kontot kommer nog behövas till möbler o annat
jepp han står för försäkring på både navaran o lastbilen när han fyllt 18,kostar skjortan men de vår hans mor pröjsa för....
försäkrings bolagen har sina spioner ute o dom e inte nådiga

   TS
Avatar Fallback

Re: shopping runda me pågen....FH 16 MM

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134913 Min första och enda tanke är om "jd6630" är ett skämt?

Låter ju som en liten barnrumpa resonerar?
Och köpa bil till barnen? Din motivering till att köpa en ny Navara för X antal många hundratusen låter ju väldigt... bra? Nej, för inte blir han en säkrare och mer skyddad förare i en sådan än om han skulle haft en 740, 850, Passat eller en A4'a.

Avatar Fallback

Re: shopping runda me pågen....FH 16 MM

jd6630  
#134940 e ju ja som lärt han allt han kan o ja som snällt fick ta hand om grabben när hans mormor inte tyckte de passade i familjen me en 1åring. har knappt fått ett öre av hans mor ,fast hon haft soc bidraget för honom.
men skit samma,
har eget företag som rullar på,grabben e osse me i gården ska väl själv starta nån typ av åkeri me sin lastbil o troligtvis han o en polare kommer o köra ihop me mina minigrävisar så därför kommer väl en navara till behov.
klart som fan du är mer skyddad i en navara än en upprostad 740!!!
o hitler låda kommer inte in på min gårdsplan, en ny A4 e väl inte så billig heller o lastkapaciteten e väl rätt snålt tilltagen tror ja.
eftersom jag vet vilka problem killen haft me sin mor o hennes släkt mellan att han var nyfödd till han fyllde 12,då hon kom på att ,ojoj ja har en son, dom turerna vi gått igenom för att ja skulle få ensam vårdnad o dom nätterna hans mor ringt han o sagt nåt som gjort tårarna aldrig slutade,men kjugekarlsson!! de e saker du inte vet ett dugg om.
så ifall ja nu känner för o behålla min egen navara ett år extra o istället ge grabben en rejäl bil e de väl förfan mitt beslut!!!
fick för maj att föräldrar ska hjälpa o stötta sina barn,när de e dax o komma igång me verkliga livet,bil jobb företag!! men ja hade kanske fel, känns som ja då lika bra kan lägga ner min verksamhet eftersom tanken va att barnen skulle överta de en gång,men enligt ditt resonemang e de ju helt fel. får låta sambons 20 ridhästar ärva ist.

   TS
Avatar Fallback

Re: shopping runda me pågen....FH 16 MM

axwell  
#134971 jd6630 starta en blogg, facebook eller skriv under personligt i "Efter jobbet", tycker inte att dina kåserier passar under "Logistik/Transport.

Kjuge verkar som vanligt vara klarsynt och uppriktig!

Användarvisningsbild

Re: shopping runda me pågen....FH 16 MM

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134973 Jag är lite kluven i fråga om ny bil till 18-åring. Dels håller jag med om att det man själv tjänat ihop till
blir så mkt mer värt än om man bara pekar och får.
Men, jag håller åxå med om att har man råd så ska man ge åt de man håller kär, vem vet hur länge man kan?
Sen är det ju åxå skillnad i att ge grejer till en ungdom som aldrig gjort annat än ofog och bara
ligger inne och spelar dataspel och aldrig visar nåt som helst driv, jmfr med att ge grejer till en som jobbar och försöker.

Avatar Fallback

Re: shopping runda me pågen....FH 16 MM

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134979 "jd6630"

Vem säger att det måste vara nya grejor? Som Slurfi säger så betyder det mer om man själv jobbar ihop till något och man klarar sig bättre i längden. Jag hoppas det går bra med firman och resterande del av cirkusen, men vad jag tycker så går det inte bättre eller att du blir gladare om du får allt serverat.

Dina personliga bekymmer är jag inte intresserad av att diskutera ihop med företagande och inköp av diverse ting precis som Axwell skriver!

Än en gång, kör man av vägen så tror jag även att en Navara kan ta stryk.

Avatar Fallback

Re: shopping runda me pågen....FH 16 MM

jd6630  
#135015 som slurfi säger
Sen är det ju åxå skillnad i att ge grejer till en ungdom som aldrig gjort annat än ofog och bara
ligger inne och spelar dataspel och aldrig visar nåt som helst driv, jmfr med att ge grejer till en som jobbar och försöker
här jobbas de nästan dygnet runt nu, ja sitter vid torken o väntar grabben o hans vänner e ute o tröskar. så me tanke på allt som grabben sköter o gör o för hans syn på företaget e ja inte bang för o köpa en bra bil.

än en gång,en narvara tål mer än ex en 740

   TS
Användarvisningsbild

Re: shopping runda me pågen....FH 16 MM

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135029
jd6630 skrev:
än en gång,en narvara tål mer än ex en 740



Njaa, en Navara trillar av vägen avsevärt lättare än en Volvo.. Jag har testat det.. bladfjädring bak är inte alltid bra..
Sen fick väl just Navaran knappt godkänt i EuroNCAP heller, den var rätt elak mot folket inne i bilen...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).