Logistik, Transport

Hur hittar skotarföraren?

15 inlägg 10510 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur hittar skotarföraren?

towes  
#127116 Efter februaristormen som drabbade sydsverige var jag ute och räknade in något hundratal vindfällda träd. Efter den andra stormen i vår späddes detta på ytterligare. Inte så farligt totalt sett, men ändå en hel del plock lite här o där. Då traktor o vagn fick egna ben i vinter (se tråd under kategorin  "efterlyst") så beställdes huggare och skotare från vår skogsinköpare. Fällena skulle inte bli barkborre-mums... 

Jag var häromdagen ute och inspekterade huggarnas arbete i väntan på skotning och slogs då av ett till synes sinnrikt sätt att markera väg. Snizlar i olika färger, oftast hängande från grenar, men även med jämna mellanrum virade i ett, två eller tre varv under varann om träd.

Såg ut som en snizlad bana i skogen med förgreningar mm. Då de uppkapade  vindfällena ligger spridda i skogen utan att man kan se mellan dom och det verkade finnas något system blev jag nyfiken.

Hur hittar ni skotarförare egentligen? Och finns det ett allmänt känt system för uppmärkning/snitzling? Berätta gärna hur det fungerar och vad märkningen som jag beskrivit betyder.



   TS
Avatar Fallback

Re: Hur hittar skotarföraren?

Volundsmed  
#127118 orange: backväg
blå:stickväg
röd:basväg

kanske blandar ihop röd med blå, kmr inte ihåg hur vi snitzlar på skolan... :???:

Användarvisningsbild

Re: Hur hittar skotarföraren?

towes  
#127119 Ok, och varven upp till tre st om träd? Förgrening eller?
Basväg o stickväg är ju självförklarande, men backväg? Utveckla gärna för en gröngöling i skotarvärlden... :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur hittar skotarföraren?

axwell  
#127121 Finns det verkligen en standard, SCA och Norrskog har totalt olika färger för körvägar, därmed inte sagt att jag förstår något av deras "språk".

Avatar Fallback

Re: Hur hittar skotarföraren?

macke  
#127123 Ett annat tips.
Bryr er inte om vilka färger utan bind 2 band där vägen börjar och om det går att vända där den slutar eller förgrenar sig.Bind även 2 band där den slutar.
Bind 3 band när det är en backväg där den börjar och 2 band där den slutar
Rita sedan ihop en skiss för maskinförarna där det står vilken färg det är.
Då kan du även markera på kartan andra önskemål
:grin:

Avatar Fallback

Re: Hur hittar skotarföraren?

macke  
#127124 En sak till ,häng upp banden så att du ser hela tiden minst 3 band så maskinföraren ser lättare vart vägen tar vägen.
Gärna göra så att från knuten hänger det ner endast ett band

:lol: Ha ha upptäckte att du ville ha en form av förklaring på det dom hade planerat men det går att se lite i mitt tidigare inlägg. 2 band stick väg börjar sedan 1 band under tiden vägen pågår .
3 band där det är backväg.

Avatar Fallback

Re: Hur hittar skotarföraren?

Solo  
#127135 Vi använder GPS:en.......

Avatar Fallback

Re: Hur hittar skotarföraren?

roger82  
#127150 Enkla band för bas/stickvägar och så fort det är en backväg så dubbla band där den börjar och slutar. funkar utmärkt!

Användarvisningsbild

Re: Hur hittar skotarföraren?

towes  
#128334 Tack för alla idéer och tips. Klart är att det inte finns en allenarådande standard.
Talade med vår inköpare häromdagen och frågade då just om detta. Efter vad jag förstod var lite grävande i minnet så fick jag denna förklaringen:
Blå = basväg
Annan färg = stickväg
För dessa andra färger:
Enkel snitsel = rundväg
Dubbel snitsel = backväg
Trippel snitsel = slut backväg, dax att backa.
(Inget om att vända, men det finns säkert ännu lite längre bak i minnet. :smile: )

Alla sätt har säkert sina fördelar och det viktiga är väl att man är överens. Tack oavsett alla för orienteringen i ämnet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur hittar skotarföraren?

axwell  
#128337 Lite i utkanten av ämnet fast det sitter även de långa klarblå snitslarna.

Inför skogsgrannens avverkning har någon satt upp dessa blå band 5-6 meter in på mitt skifte.
Avverkningen är slutförd och skördaren har inte tagit någonting på "fel" sida, har däremot lämnat en del på grannens sida.

Hur bra/dåliga GPS har SCA:s virkesinköpare?

Avatar Fallback

Re: Hur hittar skotarföraren?

Toppy  
#130236 Kör med GPS med spårlogg från skördaren..

Avatar Fallback

Re: Hur hittar skotarföraren?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130238 Förlitar mig på spårsnö. Förresten så ska skördare med GPS portförbjudas på min mark hädanefter.

Användarvisningsbild

Re: Hur hittar skotarföraren?

Mäki  
#130268
Skogsola skrev:Förlitar mig på spårsnö. Förresten så ska skördare med GPS portförbjudas på min mark hädanefter.


Jag kör skördare dagligen och vi har alltid utbandade skiften men om uppköparen har varit och kontrollerat bandningen med skidor före jag kommer är det drömmen att köra för du ser ett tydligt spår.

Om det skulle vara så att uppköparn inte skulle hinna banda upp skiftet före vi kommer tycker jag att GPS stämmer väldigt bra, det är att ta det säkra före det osäkra och hugga på "rätt" sida.

Avatar Fallback

Re: Hur hittar skotarföraren?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130287 De som jag hade i vinter iddes inte gå ur hytten och reka terrängen innan de körde. De satt där i mörkret och glodde på sin skärm. Sidtildade i snedluten till det bev för mycket. Sen vinklade de 90 grader och drog iväg åt ett annat håll tills det blev en labyrint utan dess like. Ändå är det inga nybörjare utan folk som hållit på länge.

Användarvisningsbild

Re: Hur hittar skotarföraren?

Sedvall  
#130409 Härikring på mellanskog är de orangea band för rågång, blå-röda för basväg och gul-röda för bestådsgräns. Tre varv runt en stam för högstubbe, iaf vad jag har lärt mig men de verkar vara väldigt olika beroende på vart man är. En backväg är en väg man måste backa in på för att man inte kan vända i ändan, brukar vara jobbigt att backa om de är lång stickväg och smalt mellan träden.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).