Logistik, Transport

Lämplig virkeslängd timmerbil med kran

37 inlägg 22062 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lämplig virkeslängd timmerbil med kran

halvproffs  
#120374 Iom att massavedlängden uppgår till 5,5m så vad är problemet? 5,8m+ får man dra ut stamblock till och jag har då aldrig hört åkarna klaga på det trota att jag huggit dom längderna.

Avatar Fallback

Re: Lämplig virkeslängd timmerbil med kran

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120940 Enligt Sveaskogs prislista får massaved vara mellan 2,7m och 5,7m. Istället för att tänka på hur mycket överlast du kan få på en bil så tycker jag att du ska tänka på din rygg istället. En 5,5m bit är bra mycket tyngre att hantera än en 3m bit. Har du griplastare så kanske du har tänkt lägga ihop åtminstone dom mindre bitarna i högar innan du kör. Ska du handlasta så blir det än värre.

Användarvisningsbild

Re: Lämplig virkeslängd timmerbil med kran

Kjell S  
#120946 Ha dom börjat med 6m i Bråviken än? Någon som vet?

Avatar Fallback

Re: Lämplig virkeslängd timmerbil med kran

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120951 Nej, det är ju inte speciellt lättsamt om dom blir för långa, men nu vet jag i vart fall ungefär vilken maxlängd jag har möjlighet att hugga. hanteringen i övrigt blir maskinell så ryggen ska nog överleva, Största problemet i nuläget är all snö som ligger i skogen 😡 kommer nog att bli bråda dagar på vårkanten om veden ska hinna torka till hösten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lämplig virkeslängd timmerbil med kran

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120953
mixter1 skrev: Största problemet i nuläget är all snö som ligger i skogen 😡 kommer nog att bli bråda dagar på vårkanten om veden ska hinna torka till hösten.


Jo, precis så känns det, ska ut nu på eftermiddagen och leta fram ställen där jag mer enkelt kan komma fram och plockhugga lite för att få hem i varje fall lite grann nu.
Tänk om man vore heltidsbonde och hade hela dagarna, hela veckan, att bara ägna sig åt skogen, aldrig stressat då :wink:

Avatar Fallback

Re: Lämplig virkeslängd timmerbil med kran

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120954
Uvskogen skrev:
mixter1 skrev: Största problemet i nuläget är all snö som ligger i skogen 😡 kommer nog att bli bråda dagar på vårkanten om veden ska hinna torka till hösten.


Jo, precis så känns det, ska ut nu på eftermiddagen och leta fram ställen där jag mer enkelt kan komma fram och plockhugga lite för att få hem i varje fall lite grann nu.
Tänk om man vore heltidsbonde och hade hela dagarna, hela veckan, att bara ägna sig åt skogen, aldrig stressat då :wink:


Är man heltidsskogsbonde och inte har någon annan inkomst så gäller det att ligga i om man vill överleva. Då går det inte an att gnälla över lite snö utan det måste rulla på ändå varje dag, varje vaken timma.

Avatar Fallback

Re: Lämplig virkeslängd timmerbil med kran

plutten  
#120968 Precis så är det!

Avatar Fallback

Re: Lämplig virkeslängd timmerbil med kran

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121014 Nej gnälla över lite snö ska man ju inte göra, men 75-90 cm gör ju att det är lönlöst att försöka hugga ved. samt att traktorn blir hängande på underredet. men solen ska väl börja göra lite nytta snart!

   TS
Avatar Fallback

Re: Lämplig virkeslängd timmerbil med kran

Pierrew  
#121234
Kjell S skrev:Ha dom börjat med 6m i Bråviken än? Någon som vet?


Lite offtopic kanske.
Här hemma på Vidas sågverk i Borgstena matade jag sågen med 6m gran som längst om jag inte minns helt fel,
körde bara maskin extra så de va inget jag direkt lade på minnet, men lätt i baken blev han med full grip iallafall :wink: .
Senast redigerad av Pierrew lör 10 okt 2020, 17:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Lämplig virkeslängd timmerbil med kran

Kjell S  
#121239 Långvirke var ju pågång, främst furu. Får man prima virke vill man ju inte kapa smålängder..
Då kan dom ju limma allt skit till vad du vill ha isf...

5,8+ är lite fel.. En del sågverk tar inte det, och då riskerar man att inte få fullt pris.
Har sålt prima rotstock, kvistfri >60 topp 5,6m 120årig furu ett par ggr och då får man
se till att köparen tar till vara på det. Vi har haft skräckexempel tidigare..

Hör alltid med virkesköparen om vad dom vill ha, och passar det inte... - kanske vänta ett år till.

Avatar Fallback

Re: Lämplig virkeslängd timmerbil med kran

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122822 Hej igen!
Har börjat hugga lite nu, och nu har nästa fundering dykt upp, hur mycket kan jag hugga för att få med allt på bil plus släp? det är så gott som 100% björk och det verkar stämma väldigt bra att varje träd ger 2st 5 meters bitar så vi kan anta att veden är 5 meter lång, så hur stor trave bredd * Höjd går det på bil plus släp? det som inte ryms på bilen kan jag ta på huggarvagnen på hemvägen, men det får inte bli två vändor med traktorn eftersom det blir ca 10 mil tur och retur. Har höftat lite att det kanske går tre huggarvagnar utan förlängningsstakar per biltrave. tottalt 9 traktorlass till bil plus släp. Låter det rimligt? Kör med en farma huggarvagn av lite mindre modell om det kan ge någon vägledning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lämplig virkeslängd timmerbil med kran

inkazar  
#122829 Men snälla mixter, folk har ju förklarat för dig, det är inte FuBen som avgör om en bil är full, det är vikten! bil+vagn får väga max 60ton.

Avatar Fallback

Re: Lämplig virkeslängd timmerbil med kran

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122844 Ja, är helt på det klara med att det är vikten som är avgörande, men tänkte att någon erfarenhetsmässigt hadde en aning mellan tummen och pekfingret ungefär hur stor trave en full bil är. sedan gick väl mina tankebanor som så att ett vedlass inehåller så pass mycket mer luft än sågtimmer att vikten inte inte skulle bli det som i första hand begränsar? Men skit samma, jag hugger väl så jag är säker så får jag väl i värsta fall möjlighet att detaljstudera naturen efter vägen med traktor och vagn.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lämplig virkeslängd timmerbil med kran

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122851 36-37 m3fub eller c:a 70m3t eftersom åkaren lär ha kranen med för att lasta av hos dig. Utan kranen med går det att lasta på lite till. Tre vagnslass på en bilbunt är rätt så rimligt. 28 inlägg nu för en hyfsat enkel fråga. Undrar hur lång den här tråden kan bli?

Användarvisningsbild

Re: Lämplig virkeslängd timmerbil med kran

Skogshuggarninorr35  
#122856 Tills veden är huggen och kluven :smile:
Skämt och sido går det att enkelt räkna 1,3 m3 per ton nu när det är fruset virke?? Eller går det mer eller mindre m3 per ton?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).