Logistik, Transport

Lämplig virkeslängd timmerbil med kran

37 inlägg 22123 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lämplig virkeslängd timmerbil med kran

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120098 Hej!
Ska ge mig ut på vårkanten och hugga ved till nästa vinter, har ordnat transport med timmerbil, men glömde fråga hur lång ved jag kan hugga utan att det blir problem att lasta? vill såklart utnytja bilens lastförmåga så bra som möjligt men det får ju inte bli så att det tar i eller blir i vägen för kranen bak på lastbilen. så vilken maxlängd ska jag hugga för att utnytja bilen så bra som möjligt utan att det ställer till problem vid lastning?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Lämplig virkeslängd timmerbil med kran

masterchief  
#120099 4.5m är önskad längd enligt alla fallandelistor vi får ut, så det borde vara optimalt 8)
Längre ved blir nog mer bök med brutna bitar etc och bara halvfullt på höjden.

Avatar Fallback

Re: Lämplig virkeslängd timmerbil med kran

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120100 5,5 meter

Avatar Fallback

Re: Lämplig virkeslängd timmerbil med kran

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120127 Tackar för svaren! Det var ju lite olika bud på längden :P , och längden kommer ju att variera lite beroende på hur långt trädet är, men jag kan alltså göra i vart fall första biten 5,5 meter utan att det tar i kranen eller ställer till problem vid lastning?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lämplig virkeslängd timmerbil med kran

inkazar  
#120140 Nä 4.50-4.70 är optimalt 5m och över skulle jag säga är lite för långt för en lätt lastning, de är vad ja fått förklarat av åkarstackarna som plockar upp efter mig :P

men långa bitar spelar väl ingen större roll om man jämför med kort bitar 2.5-3m blandar man lång+kort blir de ett helvete, så kör man första biten 4.60 så brukar de bli ganska lagom på resten av bitarna av nån outgrundlig anledning :smile:

Avatar Fallback

Re: Lämplig virkeslängd timmerbil med kran

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120153 Bra, då vet jag vart jag ska hålla mig på ett ungefär, lär ju inte bli så många bitar som man måste tänka på längden jag är ju inte så galen att jag gör en första bit på 5,5 meter och får en topp på 3 Har märkt att då jag tidigare huggit och kört åt mig själv med traktor har haft en förmåga att göra lite väl långa bitar så jag vil ju inte ställa så att jag får halva lasset kvar efter vägen eftersom dom varit för långa. men som sagt eftersom det är första gången jag lejer för transport så vill jag så klart utnytja bilens kapacitet på bästa vis.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lämplig virkeslängd timmerbil med kran

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120187 Ska du ha ut det maximala lastutrymmet så ska du hugga 3-meters bitar så han kör två stuvar på bilen.

Användarvisningsbild

Re: Lämplig virkeslängd timmerbil med kran

Torparn79  
#120229
kjugekarlsson skrev:Ska du ha ut det maximala lastutrymmet så ska du hugga 3-meters bitar så han kör två stuvar på bilen.

under förutsättning att det finns tillräckligt med stakar på bilen ja..
inte många häromkring som har mer än 2 på bilarna och 4 på släpet..

Avatar Fallback

Re: Lämplig virkeslängd timmerbil med kran

axwell  
#120233 Frågan var trådskaparen har sina bopålar avgör mao optimala längden på veden.
Jag har än så länge inte sett någon timmerbil som kan ta två tremeterstravar på dragbilen.

Vid 5,5 meters krokig ved bör dragbilen klara 23 m3 och släpet 2*26 m3.

Avatar Fallback

Re: Lämplig virkeslängd timmerbil med kran

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120244 Tror inte jag sett en bil med dubbla 3 meters travar i verkliga livet så det är nog inte så vanligt här uppe :smile: kanske ska omformulera frågan lite, hur långt är det mellan framstammen på bilen och kranen? ett läge där det t.ex skulle vara intressant är då man hugger träd som ger bara en rejäl bit då kan man dra ut den så långt som möjligt och lämna toppen. alternativet i det läget är antingen att lumpa en större bit av toppen eller få två korta bitar, korta bitar tycker jag har en förmåga att trasla sig i högen om man blandar dom med längre ved. om man leker med tanken att jag skulle hugga en stor del som är 5 meter skulle bilen få överlast innan man nått full höjd på lasset?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lämplig virkeslängd timmerbil med kran

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120252 Vad är problemet? Industrivirke mäts in i max 5,5 meter längd och 5,8 accepteras. Medellängd över 4,5 m är önskvärt. Åkaren hanterar virke varenda dag. Han har våg i kranen och det är vikten och inte volymen som avgör hur mycket han får med sig. Det blir runt 13m3fub på bara bilen.. Oavsett vilka längder du tar.

Avatar Fallback

Re: Lämplig virkeslängd timmerbil med kran

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120263 Är väl igentligen inget problem, men jag har ingen aning hur långt virke som går på en bil med kran? antar att eftersom kranen är monterad bak på bilen borde den väl sätta en gräns för hur långt virke som går att lägga på bilen. kan jag t.ex hugga 5.5 meter och utnytja hela bilens lasthöjd utan att det blir överlast försöker jag naturligt vis hugga så långa bitar som möjligt för att få med mesta möjliga volym på en resa. blir resultatet att bilen blir för tung redan vid 3/4 lasthöjd är det ju smidigare att hugga lite kortare ved. sedan ska det ju gå skapligt att lasta så jag kanske har möjlighet att anlita samma kille fler gånger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lämplig virkeslängd timmerbil med kran

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120282 Hugg mellan 3,5 till 5,5 meter. Försök hålla medel över 4,5. Enstaka 3 m kan du skicka med. Det fraktas 70 miljoner kubikmeter om året i de längderna och allt kommer fram dit det ska så du är inte först. Lycka till! :P

Avatar Fallback

Re: Lämplig virkeslängd timmerbil med kran

88nsn  
#120340 vad jag minns från de jag högg så får timmer vara 34 dm som minst och 57dm som max och de borde ju då vara de som går att få på en timmerbil. och de är väl ju bättre ju längre bara den håller kvalitetskraven(inte någon krök eller för snabb avsmalning).

Avatar Fallback

Re: Lämplig virkeslängd timmerbil med kran

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120354 Tackar då vet jag. Då är det bara lite vårsol som fattas så kan man ge sig väg ut. Kvalitetskraven är jag inte så hård med eftersom det ska hem på vedbacken och bli nästa års ved. :wink:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).