Logistik, Transport

upprustning av väg?

50 inlägg 32970 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: upprustning av väg?

isteskog  
#288904 Det är en privat entreprenör som öppnat bergtäkt på egen mark. Han gör allt själv utom att spränga i berget. Han kör även ut det krossade materialet med egen lastbil. Jag har ca 5 km till hans bergtäkt. :grin:

Avatar Fallback

Re: upprustning av väg?

ÅsaNisse  
#288950 Priset beror inte bara på transportavstånd utan även på konkurrensen i trakten. Du har sydöstra Småland som adress och då kan ja säga att Alvex och Värend LBC samverkar för att hålla upp priserna, och det surfar det små på också. Det är ett dyrt hörn av världen vad gäller grus/bergprodukter

Användarvisningsbild

Re: upprustning av väg?

svampbob  
#288952 Jag köpte för en månad sedan några hundra ton 0-80 och betalade 89 kr/ton det var i Västerbottens inland med dålig konkurrens men väldigt nära täkten.

Avatar Fallback

Re: upprustning av väg?

Midgård  
#288954 I nordöstra Småland ligger priset för t ex 0/16 eller 0/32 på 95 kr/ton + moms. Detta är då inkl transport 15 km och spritt på väg med lastbil

Avatar Fallback

Re: upprustning av väg?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288957 Jag fick betala 120 + moms för 0-32 i somras. Runt 2 mil till täkten.

Avatar Fallback

Re: upprustning av väg?

Robertberg  
#288959
ÅsaNisse skrev:Priset beror inte bara på transportavstånd utan även på konkurrensen i trakten. Du har sydöstra Småland som adress och då kan ja säga att Alvex och Värend LBC samverkar för att hålla upp priserna, och det surfar det små på också. Det är ett dyrt hörn av världen vad gäller grus/bergprodukter


Njaa nu tänkte du nog fel, jag bor ju i andra kanten :) Nybrogrus och Skanska har täkt runt Kalmar, och norr om Karlskrona har ÅC Karlskrona sin täkt. ÅC köpte vi av då det skiljde ca 20:- upp till Nybrogrus som hade längre att köra.
Misstänker att man får något bättre priser i Jan-Feb då anläggningsjobben är iskalla.

Användarvisningsbild

Re: upprustning av väg?

Äboda  
#299397
Har själv rustat upp en sämre skogsbilväg. Hyvlade till den och körde sen på 0.80 bergkross Fick till en väldigt hård och bärig vägbana efter det. Röj bort sly och träd en 4-5m från vägkant och se till att vägtrummorna fungerar så har du en bra skogsväg i många år!


Försöker sparka lite på den här tråden. Har en mark som består av två sammanslagna skiften. Skall man komma till södra delen på marken är det cirka 7 kilometer transportsträcka för att köra runt. Har en gammal väg i dåligt skick som går halvvägs genom skogen sedan saknas det ca 600 meter för att det skall vara farbart hela vägen med traktor och fyrhjuling hela vägen till södra delen av marken. Har funderat mycket på hur man skall får till en bra transportled. Inte så mycket för skotning som att enkelt kunna ta sig fram till de skiften som det skall arbetas på. Första delen i det här projektet får bli att rusta upp den befintliga vägbiten. Den är inte i sämre skick än att jag kommer fram med bilen (King cab) i sakta mak. Har försökt att ge mig på den med vägsladden men utan någon större effekt så jag undrar vad du använde för utrustning för att hyvla?

Är det annars någon annan som har erfarenhet av att använda en bakbladshyvel kontra vägsladden för att rå på en gräsbevuxen väg?

Min tanke är att göra något liknande jämna av och sedan på med bergkross. Är sedan den delen av vägen klar så underlättar det logistiken när nästa etapp skall anläggas.

Avatar Fallback

Re: upprustning av väg?

isteskog  
#299409 Jag hyvlade till den med ett bakblad, fick bort det mesta av mittsträngen. Hyvlade inte nästan något på sidorna då det är löst material i vägkroppen. Var rädd att vägen skulle jäsa ut i så fall. Det hände när jag förlängde vägen ett år. Fick köra på kross och ta dit en grävare som lagade. I alla fall la jag på 0.80 och i dagsläget kan jag köra fast det regnat mycket de senaste veckorna.

Användarvisningsbild

Re: upprustning av väg?

Äboda  
#299412
Jag hyvlade till den med ett bakblad, fick bort det mesta av mittsträngen. Hyvlade inte nästan något på sidorna då det är löst material i vägkroppen.


Låter ungefär som de förhållanden jag har. Då gäller det bara att hitta ett bakblad som klarar uppgiften till en rimlig peng.

Vägen är en gammal körväg som lett fram till ett torp som legat i skogen men under åren blivit misshandlad av skotare.

Avatar Fallback

Re: upprustning av väg?

isteskog  
#299413 Lycka till med upprustning och anläggningen av den nya traktorvägen (gör den så pass bra att du kan ta King caben till skogen) :smile:

Användarvisningsbild

Re: upprustning av väg?

Äboda  
#299416 Tack, det är förhoppningen att det skall gå även om terrängen bitvis är minst sagt ogästvänlig :smile:

Avatar Fallback

Re: upprustning av väg?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299436 Räcker det inte långt med att spårgrusa med grov kross? Bilder?

Användarvisningsbild

Re: upprustning av väg?

Äboda  
#299439 Tänkte det kunde vara bra att jämna till det lite först. Har tyvärr inte möjlighet att fixa några bilder närmsta dagarna.

Avatar Fallback

Re: upprustning av väg?

Amatörhuggare 62  
#299455
m_009.jpg
Jag använder ett Marsk Stig ( Danskt ) bakblad med tandade väghyvelstål. Att skrapa mitten på vägarna. 800 kg väger det.

Användarvisningsbild

Re: upprustning av väg?

Äboda  
#299479 Marsk Stig bladet ser rejält ut, hittade annars det här på Blocket, men det river nog bättre med tandade stål som sagt.

http://www.blocket.se/jonkoping/Sami_sn ... 1.htm?sa=1

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).