Logistik, Transport

Jobbat Kört Dumper i Norge!

12 inlägg 15455 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jobbat Kört Dumper i Norge!

trollskidan  
#276587 HEJ!

kanske inte rätt ställe att skriva detta men brukar få svar på ALLT här.

En fråga Om en Person kört dumper i Norge i flera år.
På div väg järnvägsbyggen tunnlar m.m
Hur funkar det när denna kommer till Swe?
Behöver ju inte C-kort i Norge.



   TS
Avatar Fallback

Re: Jobbat Kört Dumper i Norge!

Hema  
#276589 Krävs det C-kort för dumper? Det är väl samma som för hjullastare? Jag är osäker, men det var väl inte allt för länge sedan som det var traktor på det där.

Avatar Fallback

Re: Jobbat Kört Dumper i Norge!

jannee  
#276590 Nu "tror" jag bara, men det ska nog till en massa andra intyg också. Arbete på väg och liknande.

Avatar Fallback

Re: Jobbat Kört Dumper i Norge!

trollskidan  
#276599 Har ALLA intyg i Norge med väg järnväg tunnel m.m vet jag.

Är ju lite jobbit att komma "hem" å inte få jobba.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jobbat Kört Dumper i Norge!

tallen100  
#276607 Det är väl 50km dumprarna du måste ha Ckort för?

Avatar Fallback

Re: Jobbat Kört Dumper i Norge!

trollskidan  
#276628 Hej!

Fick svar från Transportstyrelsen

För att få framföra dumper ( tung terrängvagn enligt fordonsdefinitionen ) så krävs en B-behörighet. Skall du framföra detta fordon yrkesmässigt alltså att man tar betalt för denna transport så krävs en C-behörighet.
Ex Skanska, Peab vid vägbyggen så behöver deras förare ej högre behörigheter eftersom detta är en sk "firmakörning", däremot om man tar in ett externt åkeri för att köra grus/sand mot betalning så krävs det högre behörigheter på dessa chaufförer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jobbat Kört Dumper i Norge!

torpöbo  
#276634 Det krävs även YKB om jag inte är helt fel ute om fordonet framförs enligt yrkestrafiklagen.

http://www.korkortsportalen.se/nyheter/ ... a-dumper-/

Avatar Fallback

Re: Jobbat Kört Dumper i Norge!

deriksson  
#285471 "Till Trollskidan" Hej, när du körde dumper i Norge vilka krav hade dom räckte det med erfarenhet och körkort eller kräver dom någon speciell utbildning, jag har kört dumper ca 2år här i Sverige förvisso bl.a den gamla volvo Dr861 tror jag den hette och sen en Cat, men har tänkt söka dumper jobb i Norge och funder på vilka krav dom har om det räcker med erfarenet och BECEDE på körkortet och yrkesbevis på Grävare,lastmaskin och bandlastare
Med vänlig hälsning deriksson

Avatar Fallback

Re: Jobbat Kört Dumper i Norge!

Robertberg  
#285491 Peab, Skanska, ncc osv har i regel inga egna maskiner och hyr således in både maskin och förare. Alltså borde dessa förare vara tvungna att ha C-kort?

Avatar Fallback

Re: Jobbat Kört Dumper i Norge!

Ferguson system  
#285522 I Norge må man ha et sertifisert bevis for å kjøre dumper klasse m6. og i tillegg førerkort for traktor hvis kjøretøyet har maks fart på 30km/t. Går dumperen fortere enn 30 km/t må man ha førerkort for lastebil.

Avatar Fallback

Re: Jobbat Kört Dumper i Norge!

deriksson  
#285535 Tackar Ferguson då vet jag vilka regler som gäller, det är en A40 och den går fortare än 30kmt så då räcker mitt lastbilskörkort. Med vänlig hälsning deriksson

Avatar Fallback

Re: Jobbat Kört Dumper i Norge!

trollskidan  
#286403 Käns som ingen kan svara Vet att ett gäng utan C-kort kör på STORA vägbyggen i norge å dom får Alla extra bevis av förtagen typ arbete på väg , tunnel m.m.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).