Gallring

Tvillingarna Eriksson om björk

28 inlägg 16530 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tvillingarna Eriksson om björk

Storken  
#110601 Tja filmen talar nog för sig själv! :shock:
Mycket intressant !
Måste absolut prova att plantera björk nån gång!

Malwa
Avatar Fallback

Re: Tvillingarna Eriksson om björk

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110620 De är lite speciella de där två. Men underhållande och intressanta att lyssna på. Var på ett föredrag om björk för ett par år sen, han hade ungefär samma synpunkter och värderingar som dessa två herrar.

Jag skulle gärna ta och testa att göra ett ordentligt försök med björk men har nog inte rätt bonitet för att driva det effektivt, om man ser till alla investeringar (om man ska hägna). tyvärr.

Men jag tycker de är rätt ute angående björken

Avatar Fallback

Re: Tvillingarna Eriksson om björk

r93  
#810659 Björk är ju på modet igen främst pga höga energipriser.

Denna tråden fyller nästan exakt 13 år nu.

Precis då som nu så talas det om björkens strålande framtid med kl-trä och omättlig aptit på ved.

Användarvisningsbild

Re: Tvillingarna Eriksson om björk

svampbob  
#810665
r93 skrev:Björk är ju på modet igen främst pga höga energipriser.

Denna tråden fyller nästan exakt 13 år nu.

Precis då som nu så talas det om björkens strålande framtid med kl-trä och omättlig aptit på ved.


Som skogsägare och som ägare av vedmaskin kan jag tycka att det är bra för min ekonomi.
Nationalekonomiskt känns det som att vi kastar ut mjölk robotarna och återgår till att handmjölka.

Ingen hade trott en om man för 25 år sedan hade hävdat att i framtiden kommer björkved att vara en viktig del i Sveriges energiförsörjning.

Avatar Fallback

Re: Tvillingarna Eriksson om björk

r93  
#810744
svampbob skrev:
Som skogsägare och som ägare av vedmaskin kan jag tycka att det är bra för min ekonomi.
Nationalekonomiskt känns det som att vi kastar ut mjölk robotarna och återgår till att handmjölka.

Ingen hade trott en om man för 25 år sedan hade hävdat att i framtiden kommer björkved att vara en viktig del i Sveriges energiförsörjning.


Så är det ju givetvis!

Avatar Fallback

Re: Tvillingarna Eriksson om björk

tallen100  
#810745
svampbob skrev:
Ingen hade trott en om man för 25 år sedan hade hävdat att i framtiden kommer björkved att vara en viktig del i Sveriges energiförsörjning.

🤔 Då hade nog alvarsson kallat dej för "gammal gubbe" 😀

Användarvisningsbild

Re: Tvillingarna Eriksson om björk

Rossignol  
#811366
Camwood skrev:Helt otroliga killar :surp: Läste en an artikel i tidningen Skogen 2005 -2006 kanske :?: där dom på fullt allvar räknar med att ha cirka 800 m3 sk per hektar på 60 år :surp: (gran)


Det var ett nytt reportage i tidningen Skogen nr 3 2021. Då hade de höjt ambitionen till 1000 m3/hektar.

Helt klart läsvärt.

Användarvisningsbild

Re: Tvillingarna Eriksson om björk

Rossignol  
#811371
svampbob skrev:
r93 skrev:Björk är ju på modet igen främst pga höga energipriser.

Denna tråden fyller nästan exakt 13 år nu.

Precis då som nu så talas det om björkens strålande framtid med kl-trä och omättlig aptit på ved.


Som skogsägare och som ägare av vedmaskin kan jag tycka att det är bra för min ekonomi.
Nationalekonomiskt känns det som att vi kastar ut mjölk robotarna och återgår till att handmjölka.

Ingen hade trott en om man för 25 år sedan hade hävdat att i framtiden kommer björkved att vara en viktig del i Sveriges energiförsörjning.



Under de senaste 25 åren har:
- flera kärnkraftverk lagts ner
- befolkningen ökat med drygt 1 miljon människor
- tyskarnas intresse av att köpa el från Sverige ökat
- det säkerpolitiska läget försämrats ordentligt

Att värma huset huset genom vedeldning är utmärkt krisberedskap. De som dessutom har ett bensin- el dieseldrivet elverk till rökgasfläkt och cirkulationspumpar klarar sig länge den dagen "skiten träffar fläkten".

Avatar Fallback

Re: Tvillingarna Eriksson om björk

Ent  
#811398 Jajjamänsan, dieselelverk (tungt 3300 W as som ska säljas till förmån för inverterbensinare när jag kommer mig för), som vid apokalyps kopplas till ett CEE husvagnsintag på utsidan om väggen, i sin tur kopplat till ett vanligt vägguttag inne (utan samband med övrig elinstallation i huset). Har dessutom en omvandlare i pannrummet som gör 12 V till ren sinus, ca 225 V. Då är det väl fasen om man inte ska kunna köra vedpanna, laddomat, cirkpump, frysbox, ladda telefon och se på TV 👍. Den gamla potatiskällaren håller 8-10 grader även under varmaste sommaren. Huset står på en kulle så det krävs 4-5 m djupt vatten innan det når upp på gården. Bara därför blir det väl nåt helt annat som gör att det går åt h-vete😱
Senast redigerad av Ent lör 09 sep 2023, 17:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Tvillingarna Eriksson om björk

Rossignol  
#811406
Ent skrev:Jajjamänsan, dieselelverk (tungt 3300 W as som ska säljas till förmån för inverterbensinare när jag kommer mig för), som vid apokalyps kopplas till ett CEE husvagnsintag på utsidan om väggen, i sin tur kopplat till ett vanligt vägguttag inne (utan samband med övrig elinstallation i huset) samt en omvandlare i pannrummet som gör 12 V till ren sinus, ca 225 V. Då är det väl fasen om man inte ska kunna köra vedpanna, laddomat, cirkpump, frysbox, ladda telefon och se på TV 👍. Den gamla potatiskällaren håller 8-10 grader även under varmaste sommaren. Huset står på en kulle så det krävs 4-5 m djupt vatten innan det når upp på gården. Bara därför blir det väl nåt helt annat som gör att det går åt h-vete😱


Skönt att höra att det finns folk är väl förberedda. Ger ditt elverk 12 V?

Användarvisningsbild

Re: Tvillingarna Eriksson om björk

svampbob  
#811408
Ent skrev:Jajjamänsan, dieselelverk (tungt 3300 W as som ska säljas till förmån för inverterbensinare när jag kommer mig för), som vid apokalyps kopplas till ett CEE husvagnsintag på utsidan om väggen, i sin tur kopplat till ett vanligt vägguttag inne (utan samband med övrig elinstallation i huset) samt en omvandlare i pannrummet som gör 12 V till ren sinus, ca 225 V. Då är det väl fasen om man inte ska kunna köra vedpanna, laddomat, cirkpump, frysbox, ladda telefon och se på TV 👍. Den gamla potatiskällaren håller 8-10 grader även under varmaste sommaren. Huset står på en kulle så det krävs 4-5 m djupt vatten innan det når upp på gården. Bara därför blir det väl nåt helt annat som gör att det går åt h-vete😱


Blir det kris och elände i mer än ett ett par dagar så kommer du inte att få vara ensam med din el och värme.
Under medeltiden var det ofta stormigt politiskt och de adelssläkter som inte byggde sig en ointagbar fästning uppe på ett berg eller högt torn i staden försvann snabbt ut ur historien. Så ska vi förbereda oss på hårda tider så får vi börja bygga om våra gårdar till borgar.

Avatar Fallback

Re: Tvillingarna Eriksson om björk

Ent  
#811416
Rossignol skrev:
Ent skrev:Jajjamänsan, dieselelverk (tungt 3300 W as som ska säljas till förmån för inverterbensinare när jag kommer mig för), som vid apokalyps kopplas till ett CEE husvagnsintag på utsidan om väggen, i sin tur kopplat till ett vanligt vägguttag inne (utan samband med övrig elinstallation i huset) samt en omvandlare i pannrummet som gör 12 V till ren sinus, ca 225 V. Då är det väl fasen om man inte ska kunna köra vedpanna, laddomat, cirkpump, frysbox, ladda telefon och se på TV 👍. Den gamla potatiskällaren håller 8-10 grader även under varmaste sommaren. Huset står på en kulle så det krävs 4-5 m djupt vatten innan det når upp på gården. Bara därför blir det väl nåt helt annat som gör att det går åt h-vete😱


Skönt att höra att det finns folk är väl förberedda. Ger ditt elverk 12 V?

Både 12 och ca 230 V. Men i händelse av längre strömavbrott (vilket inte hänt på guvetnär, peppar peppar) så får jag driva panna, laddomat och cirkpump på elaggregatets 230 V. Efter eldning kör man lämpligen cirkpumpen och motorshunten på bilbatteri via omvandlare. Eller om det blir tillfälligt strömavbrott under pågående eldning så går det snabbt att haka på ett batteri, omvandlaren har kapacitet så att det även räcker för pannfläkt och laddomat. Det har jag testat, men jädrans vad snabbt det går att tömma ett 70 Ah fritidsbatteri, även om det är nyladdat.

Edit; en som verkar påläst hävdar att man ska ha så liten omvandlare som möjligt just för cirkpumpen. Han menar att en stor omvandlare även har en stor egenförbrukning vilket drar mycket batteri helt i onödan. Jag har inte själv forskat i detta men det låter trovärdigt.

Avatar Fallback

Re: Tvillingarna Eriksson om björk

Ent  
#811419 Blir det kris och elände i mer än ett ett par dagar så kommer du inte att få vara ensam med din el och värme.
Under medeltiden var det ofta stormigt politiskt och de adelssläkter som inte byggde sig en ointagbar fästning uppe på ett berg eller högt torn i staden försvann snabbt ut ur historien. Så ska vi förbereda oss på hårda tider så får vi börja bygga om våra gårdar till borgar.[/quote]
Man får väl öppna sitt hjärta och sitt hus för frysande grannar i så fall 😀 Nu har ju flertalet häromkring nån form av vedeldningsmöjlighet men de kan ju behöva ladda telefonen....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).