Manuell gallring - Flis?

Malwa
 Svara  37 inlägg  29108 visningar  6 följer

Re: Manuell gallring - Flis?

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
brassel skrev:Är de någon som sålt delkvistat med motorsåg som blivit hämtat med timmerlastbil?
Fått tex tillsägelse på hur noga kvistningen behöver vara?
Vore kanske bättre än att som gör just nu att lägga upp motorsågade träddelar som flisas vid vägkant.

Det enda jag hört från en inköpare är att "det ska ha gått genom ett aggregat". Det klarar man inte med sågen hur man än gör. :wink:
Jag tänker inte kvista mer än att jag har nytta av det. Lättare brossling, mer i lassen och ris att åka på. Om det ska flisas på plats eller köras någonstans får bero på köparen.

Malwa Gallring

#293579 precis som något nämnt så har danskarna beståndsgående flisare. först hugger dom eller röjer vägar, sen efter några år backar dom igenom med skördare och allt dom gallrar lyfter dom ut och lägger mitt i vägen. efter det kommer den beståndsgående flisaren från andra hållet och gör sitt.

nackdelar: kräver bra bärighet och inte alltför tuff terräng. kräver planering i tidigt stadie.

fördelar: blir väldigt fint i skogen. förutom flisaren krävs inga specialmaskiner.

finnarna har varit inne på samma linje med en beståndsgående skyttel som backar upp bakom flisaren.

#293589 Skogsola, tackar för svaret.
Vad kör du med för aggregat, om en får fråga?

#293597 Inget aggregat alls bara sågen! Men "riktig" skotare med långkran. Stora förstagallringsarealer. För några år sedan var det inget att fundera på. 325:- för virket ( snitt) och inlejd skördare för 100:- så var det bara att köra på. Men med kanske 225:- för virket och 150:- för skördaren då har man ut för skotningen men inte mycket mer. Då kan man fundera på andra metoder. Får man 200:- /m3f till en rimlig arbetsinsats , utan stora investeringar och alla pengar kvar i firman så är det kanske bättre. Det var just det där om arbetsinsatsen är rimlig. Det vet man inte förrän man har testat.

#293605 Jag har liknande tänk, Skogsola. Som sagt intresserad och veta om de går och sälja momahugget kvistdelar, då jag funderar på det.

#293618 Fastvolymprocenten kan bli minst lika hög som maskinhugget men det handlar ju om hur mycket man vill lägga ner sig. Snart ska allt trädbränsle mätas genom SDC och de gör ingen skillnad på träddelar och delkvistat. http://ny.sdc.se/admin/Filer/Nya%20m%C3 ... -01-22.pdf
Däremot kan ju köparen prismässigt straffa ut partier med låg fastvolym.

#303177 Jag hugger manuellt som vanligt, kvistar men kan aptera som jag vill, eller i alla fall med enda krav att det skall gå att hantera på timmerbilen. Jag skotar ut till väg och sen ansvarar jag för frakten till värmeverk där flisning sker. Ingen SDC utan åkaren bedömer volymen. Jag är nöjd och värmeverket med antar jag och det ger mej betydligt mer än att skicka som massaved. Aldrig vrakavdrag t ex.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Manuell gallring, hjälpmedel? av Krokmark - ons 06 sep 2017, 18:52
i Gallring
5 svar
5696 läst
av busholle     
mån 25 sep 2017, 08:02
Mervärde manuell gallring av Mangan - tor 02 okt 2014, 10:19
i Avtal, offerter, virkesprislistor och priser
11 svar
3040 läst