Gallring

När ska man gallra?

30 inlägg 35027 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6889
Ferguson skrev:Har 2 ställen som är ca 50 år gammal granskog, aldrig gallrat eller något.
Känns som det är lika bra att skicka allt till avverkning och plantera nytt.

Tror inte dom små träden kommer igång om man tar bort dom större och vise versa..


Det ska nog vara riktigt eländig skog o bra mark om det ska löna sig att starta nytt. Gran ska annars vara bra på att repa sig. Tror det var silvergran som kan stå o stampa i 70-80år o ändå skjuta fart när den får en lucka.

/Nisse

Malwa
Avatar Fallback
trädsamlare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6899
nisse skrev:
Ferguson skrev:Har 2 ställen som är ca 50 år gammal granskog, aldrig gallrat eller något.
Känns som det är lika bra att skicka allt till avverkning och plantera nytt.

Tror inte dom små träden kommer igång om man tar bort dom större och vise versa..


Det ska nog vara riktigt eländig skog o bra mark om det ska löna sig att starta nytt. Gran ska annars vara bra på att repa sig. Tror det var silvergran som kan stå o stampa i 70-80år o ändå skjuta fart när den får en lucka.

/Nisse


Även om de kanske kommer igång så bör man nog ta stabiliteten med i beräkningen. Ett ogallrat bestånd som gallras kan bli väldigt känsligt för stormskador, beroende på hur det ligger i terrängen och ser ut i övrigt. Är det bra bonitet blir det hyfsat grovt utan gallring, och då kan det nog vara lika bra att låta det växa och sluttavverka. Man vinner ingen tillväxt på att gallra

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#23031 Undertryckt gran tar sig inte vid gallring.
Gör tvärtom, hugg bort slanorna och sälj till stolptillverkare...

Undertryckt gran är att liknas vid impregnerat virke, användes förr i tiden som gärdsgårdsvirke....

Användarvisningsbild
halvproffs  
#23157 Har också tyckt att undertryckt gran ej är något att spara på. Döm om min förvåning när två olika markägare, den ena hugger bort grova fina tallar och den andra tar bort grov björk, och granarna har skjutit fart på dessa platser!!Men det är nog inget att rekommedera att göra så. Vid gallring brukar jag hugga bort x antal träd så att varje krona har minst en meter att breda ut sig på. Kollar även toppskotten, är dom korta så är det dålig tillväxt på trädet vilket kan vara tecken på röta.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23250
Nolltax AB skrev:Undertryckt gran tar sig inte vid gallring.
Gör tvärtom, hugg bort slanorna och sälj till stolptillverkare...

Undertryckt gran är att liknas vid impregnerat virke, användes förr i tiden som gärdsgårdsvirke....


Är du säker på detta?
Där hyggesrensning ej gjorts kan man se uppenbart gamla smågranar som tagit sig. Men om det blir ngt vettigt av dem vet jag förstås inte.

/Nisse

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#23371 En normalgran är produktiv i runda slängar 120 år.
Står den helt fritt i en hage är den stor stark å rent grymt kvistig.
Står den i den stora djupa skogen utan lyse däremot så är den lång slank å hoppas på det däringa stavhoppet som aldrig kommer...
Det enda dom har gemensamt är antalet årsringar...

Sen finns det givetvis granar som är 5000 år gamla men det är en annan historia.....

Användarvisningsbild
Valmet860.1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39420 Någon som vet om det finns böcker eller ngt. Om hur man lär sig gallra?
Maskingallring tänker jag på.

Avatar Fallback
Skogsmullle  
#39522 gallring bör göras enligt mig om man vill undvika skogsröta..

men mär man nu ska gallra så ska men sträva efter att träden får stå enskilda alltså inte så att grenarna sitter ihop träd emellan. och i tall bör man gallra längre än vad man gallrar gran. varför vet jag inte men så har jag fått reda på.. :D

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39552
Skogsmullle skrev: och i tall bör man gallra längre än vad man gallrar gran. varför vet jag inte men så har jag fått reda på.. :D


Tall är ett pijonjärträd och ljusälskande, liksom Björk. Gran kan föryngras i skugga och behöver inte så mycket ljus för att trivas.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39588
Nolltax AB skrev:En normalgran är produktiv i runda slängar 120 år.
Står den helt fritt i en hage är den stor stark å rent grymt kvistig.
Står den i den stora djupa skogen utan lyse däremot så är den lång slank å hoppas på det däringa stavhoppet som aldrig kommer...
Det enda dom har gemensamt är antalet årsringar...

Sen finns det givetvis granar som är 5000 år gamla men det är en annan historia.....


Även granar äldre än 120 år kan dra igång o växa bra,både av gödsling o gallring. Tidningen skogen hade en bild på 200-årig gran som ökat tillväxten rejält sista åren före avverkning.

/Nisse

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39592
nisse skrev:
Nolltax AB skrev:En normalgran är produktiv i runda slängar 120 år.
Står den helt fritt i en hage är den stor stark å rent grymt kvistig.
Står den i den stora djupa skogen utan lyse däremot så är den lång slank å hoppas på det däringa stavhoppet som aldrig kommer...
Det enda dom har gemensamt är antalet årsringar...

Sen finns det givetvis granar som är 5000 år gamla men det är en annan historia.....


Även granar äldre än 120 år kan dra igång o växa bra,både av gödsling o gallring. Tidningen skogen hade en bild på 200-årig gran som ökat tillväxten rejält sista åren före avverkning.


Detta måste ha varit i Norrland. Den äldsta gran jag har hittat här nere i söder var 96 år, visserligen bara runt 40 cm i rotdia så den kanske kunde växt till sig ett tag till på diametern. På höjden hade den slutat växa sedan länge, det var rejält korta avstånd mellan grenvarven i toppen. Har några granar som börjar närma sig 80 cm i diameter nu men de är nog inte lika gamla.

Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39649
Magnus M skrev:Man kan ju hålla ett öga på toppskotten oxå. När det blir för trångt o träden står o stampar blir dom kortare. Facit får man direkt när man börjat gallra o tittar på dom senaste årsringarna.

Magnus M


Ett gammalt inlägg men eftersom tråden är aktuell fortfarande så måste jag protestera.
"Det sista som trädet ger upp är höjdtillväxten" Oröjda och ogallrade bestånd kan uppvisa längre toppskott eftersom träden strävar upp i ljuset. Är toppskotten korta så är det försent, bara att ta ner alltihop.

Avatar Fallback

Re: När ska man gallra?

Massey165  
#46881 Godt nyttår Sverige!

Har begynt så smått idag på en tynning av et ca. 60 år gammelt granfelt. Står vel rundt 140 tre/daa, og ganske jevn høyde (opp mot max 20m?), en del spredning på diameter. Ikke noe løvskog, er sikkert fjernet ved en tidligere ungskogpleie. Har en følelse av at det er litt "luksus" og overflødig med tynning av dette bestandet. Jeg fjerner først og fremst trær med mindre diameter, skadde trær og trær som står veldig tett opp til andre. Blir vel rundt 80-100 tre/daa etter tynninga. Annen fancy info, som bonitet osv. har jeg ikke peiling på :lol: Men jeg er av den mening at det blir en rikere skog av dette, blir straks mer lys, og ser for meg at dette blir en fin skog som godt kan få stå lenge. :smile:

Hva mener forsamlingen om dette?

Legger ved noen bilder, sier ofte mer det.
IMG_1274.JPG

IMG_1279.JPG

IMG_1280.JPG

IMG_1281.JPG

Beklager at jeg ikke har noe skikkelig "før-tynning-bilde", men de bildene jeg tok da ble desverre for store til å lastes opp. Men fikk opp et bilde, ligger under naturbilder :smile:

Mvh. Andreas

Användarvisningsbild

Re: När ska man gallra?

swe#kipp  
#46915 Andreas jag har inte mycket att säga om din skog eller ditt arbete som du gjort där ,,, men vilken otroligt tuff skogstraktor du har och jobbar med :D

Användarvisningsbild

Re: När ska man gallra?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47594 Tråden är gammal, men ändå. Tar man hjälp av först relaskop, sedan snöre och räknar träd, därefter ger sig på en gallringsmall så blir det bra. Svårt är det inte heller. För egen del så hamnade jag på cirka 3 meter mellan stammarna som "medelvärde" för att uppnå rätt grundyta efter gallring. Självklart med variationer, då svaga/sjuka träd bör bort oavsett avstånd. Gör detta med motorsåg och fyrhjuling, med större maskiner arbetar man säkert på annat sätt, vad vet jag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).