Gallring

energivedsgallring (råd)

13 inlägg 5342 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

energivedsgallring (råd)

Jozz  
#83004 Har nån ett bra råd på ett effektivt sätt att ta energigallringar, oröjda bestånd? Hur mycket m3 skördas/dygn?
någon som har svar...?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: energivedsgallring (råd)

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83011 Nej inget bra svar. Klippskördare börjar ju komma som kan skörda massvis på dygn om det bara är det som det är frågan om. Men man kan ju tvivla på det biologiska resultatet i det som ska vara kvar.

Användarvisningsbild

Re: energivedsgallring (råd)

Fredrik Reuter  
#83014 Hej,
80 kronor plus moms kan ge vissa svar, dock enbart i tall och kanske även förröjt.
Men vi har ju några stycken på skogsforum som sysslar med detta, vi får avvakta vad proffsen säger!

Avatar Fallback

Re: energivedsgallring (råd)

Jozz  
#83114 Vi kör med en giljotin med matning nu för tiden, klippdiam. på 35-40cm. kör också vanliga (massa) gallringar med det.
Fördelen är ju att vi kvistar virket så mycket som möjlit för den biologiska sidan.
Våra kunder vill ha 2 sortiment på sin energi, Helträd och kvistade slanor, men nackdelen är ju då att de drar ner kapaciteten lite me 2 sortiment men har bättre betalt på kvistade slanor, så de går väl jämt ut!
En dagsskördning på medeltal kan ligga kring 30-70 m3 svårt att få nåt riktigt exakt...
Därför undrar ja va ni ligger på?

   TS
Användarvisningsbild

Re: energivedsgallring (råd)

Mäki  
#83716 Vi kör energigallringar dagligen men TJ 745 aggregat i oröjda bestånd. Ligger ungefär på 3-6 m3 per timme. Tidigare klippte vi med naarva klipp men det var inte lönsamt. det krävs matning om det ska gå ihop.

Avatar Fallback

Re: energivedsgallring (råd)

Jozz  
#83797 Intressant! Vi kör med Moipu 300ES. Kör ni privat eller åt ngt. bolag? Försökte kolla häromdan hur mycket ja tog ner, då låg ja på 4-5 m3 på en timme, men de e klart de varierar en del, ibland har ja varit upp i ca 8-10 m3/tim.
Blir de då efterröjt då de e färdi gallrat efter er? Hur långt virke tar ni ner? Vilken medelgrovlek? Hur Finansierar ni jobbet?

   TS
Användarvisningsbild

Re: energivedsgallring (råd)

Mäki  
#83938 Nej det är färdigt när vi är klara.Vi sågar ner nästan allt. Enligt direktiv behöver vi inte hugga ner finare än 4cm på brösthöjd men det måste man göra där man lägger hoparna och på vägen samt lite över allt. Alltså, det blir i princip färdigt röjt när vi är klara. Man måste tänka på sitt ryckte också. Längd och diameter? Svårt att säga väldigt varierande allt från lillfingret till stock.
Det som måste sägas här om vi skall prata om priser är att jag är från Finland så det går ej att jämföra. Fördelen med vanligt aggregat som jag upplever det är att vi också kan köra vanliga gallringar som innehåller gagnvirke.

Avatar Fallback

Re: energivedsgallring (råd)

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87874 Visst är det så i finland att man kan få kemera-stöd för denna typ av eftersatta röjning/gallringar?

/Nisse

Avatar Fallback

Re: energivedsgallring (råd)

Pensionär  
#87889
nisse skrev:Visst är det så i finland att man kan få kemera-stöd för denna typ av eftersatta röjning/gallringar?

/Nisse


Jo de stämmer. Behöver inte vara eftersatt heller för att man ska få stöd, normal gallring räcker. De finns en del kriterier som skall uppfyllas gällande diameter och så.
Att gallra en stockskog och försöka få stöd funkar inte.
Sen om det är positivt eller negativt är väl upp till var och en att säga. Funkar ju iaf som en liten morot om det är ett klent bestånd som ska gallras som inte annars skulle ge något netto.

Avatar Fallback

Re: energivedsgallring (råd)

1170e  
#88987 Nu har jag kört ett bestånd med energi huggning medelstam 0,03 det var extremt dålig terräng så det blev väll inte helt rättvist produktionsmässigt men skotar förarna är vansiniga skörda det gick väll ganska bra men jag tror ju man skulle spara jätte mycket tid om man hadde en ponsse dual med grip såg eller något sådant skördaren känndes mest onödig!! Men nu är det topp brott som gäller några månader 😡

Avatar Fallback

Re: energivedsgallring (råd)

lagesward  
#89045 Eftersatt röjning c:a 25 år. Manuellröj med lätt motorsåg.Lägg ut lagom tätt stickvägsnät.Brossla manuellt
till stick väg. (Bra för motionen)Bränslevedpris 250-300 kr/m3fub.Normalt skotaravstånd. Sälj direkt till Värme-
verken,om de inte är för långt borta, och om man har en timmerbilkontakt.Självverksam skogsägare. ( Lejd
arbetskraft är tveksamt.)Om Värmeverken vill betala i ton, kan ett omvandlinstal 1 m3fub= 0,8 ton.var normalt.

Avatar Fallback

Re: energivedsgallring (råd)

Huggis  
#91855 Brossla, är du totalt sinnessjuk?

Hugg det manuellt, samla upp med skotare och lägg vid bilväg, ta dit flismaskin och sälj som flis, det är det billigaste, inget snack.

Avatar Fallback

Re: energivedsgallring (råd)

lagesward  
#91877 Menar Du att skotaren skall köra runt i ungskogen,med risk för skador,eller menar Du att vincha ut hela träd?
För mig är inte brossling sinnessjukt,även om Du tycker det.Jag gör hellre det, än att gå på gym. eller jogga.
Vi är inte alla lika,som väl är.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).