storgallring i norrland

Malwa
 Svara  5 inlägg  2063 visningar  2 följer

storgallring i norrland

#77002 Läste i skogen om en gallring på ca 3000hektar i norrland men vad jag kunde förstå så var det inte hela ytan, utan bara en del av den.
Så min fråga är om det är någon som vet hur stort hela det området är på?

TS
Malwa Gallring

Re: storgallring i norrland

#77014 jag tror att 3000 hektar var hela ytan och att det skulle gallras igenom under en tre års period.

#77045 Har läst gamla årgångar av Skogen nu i kylan. Och såg ett annat reportage om stora avverkningar också. En slutavverkning på 600 hektar precis vid gränsen mot det fjällnära och förbjudna i Vittangiområdet. Där stod omkring 30-40 m3 / ha med ren skräpgran så avverkningen kunde knappt bära sina egna kostnader. Men markägarna fick upp till 90 % i bidrag för skogsvården så där hyggesplöjdes och planerades contorta och på det stora hela har det lyckats riktigt bra. Redan nu vid 20-25 års ålder är virkesförrådet större än det man avverkade...

Glada rapporter från en lycklig tid när produktionen prioriterades...

#77177 Som jag läste artikelen om inte jag läste för dåligt så förstod jag det hela att dom skulle gallra 3000hektar nu de närmsta 3åren men att de fanns mycket mer också att gallra. Men för att inte få samma ålder på allt sedan så var dom tvungen dela upp det hela lite.

TS
Användarvisningsbild

Fredde73 skrev:Har läst gamla årgångar av Skogen nu i kylan. Och såg ett annat reportage om stora avverkningar också. En slutavverkning på 600 hektar precis vid gränsen mot det fjällnära och förbjudna i Vittangiområdet. Där stod omkring 30-40 m3 / ha med ren skräpgran så avverkningen kunde knappt bära sina egna kostnader. Men markägarna fick upp till 90 % i bidrag för skogsvården så där hyggesplöjdes och planerades contorta och på det stora hela har det lyckats riktigt bra. Redan nu vid 20-25 års ålder är virkesförrådet större än det man avverkade...

Glada rapporter från en lycklig tid när produktionen prioriterades...

Finns gott om så kallad skräpgran här uppe på statens marker som vi tar till energi. Går även mycket i 30-40 år gamla avverkningar i såkallad justerande avverkning. Gamla hyggen där inga eller misslyckade åtgärder är gjorda efter avv. Vi tar bort de gamla hyggesrestern, markbereder och planterar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Priserna upp i Norrland med 11% av Fjällskog - lör 09 dec 2017, 18:32
i Skogsekonomi
1 svar
614 läst
av Icegrip     
sön 10 dec 2017, 08:16
Bra blåbärsår i Norrland av Niking - tor 16 jul 2015, 01:39
i Skogsmiljö och Trädlära
0 svar
868 läst