Gallring

Kostsam 1:a gallring?

8 inlägg 4601 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kostsam 1:a gallring?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69160 Det skrivs en del om energigallring som alt till en kostsam massavedsgallring i eftersatta bestånd. Jag undrar varför man ö.h.t tar ut något om det kostar 2-3000:-/ha?
Då måste det vara bättre att bara röja ut stammar och låta dessa gödsla marken.Inga körskador och bördigare mark fram till nästa gallring.
Konstigt att det alternativet aldrig finns med i dessa jämförelser.
Fast det kommer förstås bara markägaren till godo.Industri,värmeverk och entreprenörer blir utan..

/Nisse



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Kostsam 1:a gallring?

alias  
#69163 Hej Nisse!

Du tror inte att det kan komma att kosta minst 2-3000 kr/ha att röja ett eftersatt bestånd?
Jag tycker att detta pris verkar snudd på billigt för en ungskogsröjning som görs i tid.

Vet inte om det är anledningen, men det är mina funderingar.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Kostsam 1:a gallring?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69174 Kan säkert kosta 6000:- per ha eller mer att röja ett eftersatt bestånd. Men jag skulle hellre ta den smällen och komma igen med en "riktig" förstagallring om några år.

Avatar Fallback

Re: Kostsam 1:a gallring?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69236 Min uppfattning är att det finns en del att tjäna på att lämna kvar biomassan som gödsel.Röjer man ordentligt borde man kunna skjuta upp en gallring rätt länge och sedan få ett lönsamt uttag.

/Nisse

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kostsam 1:a gallring?

Torparn79  
#69242
Skogsola skrev:Kan säkert kosta 6000:- per ha eller mer att röja ett eftersatt bestånd. Men jag skulle hellre ta den smällen och komma igen med en "riktig" förstagallring om några år.

men vad får du för netto på en bra förstagallring då?
det brukar ju inte betala sig så bra det heller och att då ligga 6000:- back redan innan skördaren har kommit känns inte så lockande..
jag håller på med en så´n röjgallring härhemma nu, eller nu ska jag väl inte säga, började i våras och ska fortsätta när jag fått diverse priojobb gjorda..
jag underröjer det "beståndet" nu och tar bara sånt som är upp till 5 cm brh, resten ställs kvar även om det är tätt och där har jag tänkt att jag ska hugga årsved.. men jag är inte främmande för att släppa in en klipp i det om det kan visa sig ekonomiskt försvarbart.. fördelen som jag ser det med att ha underröjt även om man ska klippa det grövre är att man bättrar på förutsättningarna för entreprenören att göra ett bra jobb plus att man får kvar lite näring..

om jag gör rätt eller fel, det är jag inte säker på själv och jag vet inte om man kan få svar på det, beståndet är såvitt jag kan se aldrig röjt och slutavverkningen är gjord i mitten på 80-talet..
jag har tidigare utlovat bilder i bloggen men jag har inte kommit till skogs än i höst, och just nu så går man väl dit med livet som insats..

Avatar Fallback

Re: Kostsam 1:a gallring?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69256 Torparn du gör ju helt rätt men det förutsätter ju att du har tid över till att göra det själv. Om du nu har det eller hur var det med de där priojobben? I röjningskogen vill det gärna vara för mycket "ska göra" och för lite "har gjort"
Beträffande klippgallring så har dom ju kommit på nu att det går inte det heller utan nån typ av förröjning.

Användarvisningsbild

Re: Kostsam 1:a gallring?

Torparn79  
#69268 visst är det så att tid är en förutsättning, det är väl det som är problemet för alla självverksamma och precis som du säger så är det väl så att det är mer "ska göra" än "har gjort"..
skulle man verklighetsförankra uttrycken så blir nog mera åt "vill göra" och "kunde ha gjort" hos många av oss..
nackdelen som jag ser det är att man ofta prioriterar fel när det gäller röjning, det har kommit på tal tidigare, att man kämpar så in i bänken med ett problembestånd att efterkommande röjningar blir eftersatta dom med..
men jag har gjort så eftersom jag har röjningar som är mindre akuta, eller snarare i "rätt tid" att jag röjer varannan dag i "katastrofen" och varannan dag i den normala röjningen, då minskar man risken för flera akutbestånd samtidigt som man motar Olle i grind i just problemområdena..
puckat eller ej, det funkar för mig likt moroten i snöret åt åsnan..

Avatar Fallback

Re: Kostsam 1:a gallring?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69270 Låter som ett bra upplägg. Jag har två sågar liggande i skogen. En på bortre skiftet dit jag åker om jag får nån heldag över. En på hemskiftet där det går att köra en tank eller två på småstunder.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).