Gallring

Vikten av förröjning

111 inlägg 69545 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vikten av förröjning

masterchief  
#67403 Lite av dagens vyer.....
Tagit lite väl hårt röjana idag med....

   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Vikten av förröjning

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67458 Nog för att man inte måste knuffa omkull stammarna men ser det ut såhär så kan det inte vara så kul att köra in med maskinen va??
Bild002.jpeg


Jag har varit på ett 27 årigt aldrig tidigare röjt bestånd, blev tvungen att ta bilden där det var en lucka i skogen pga min dåliga mobilkamera men man ser ju hur eländigt det blir. Jättelånga stammar som hakar i varann istället för att trilla omkull.

Användarvisningsbild

Re: Vikten av förröjning

masterchief  
#67460 Mmm ingen höjdare om man komemr inom ett par år...
Något att tänka på är att stubbarna gör väldans illa åt däcken...
Ett skördardäck kostar ca 20papp med vätska i.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vikten av förröjning

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67461 Ja fast de där stubbarna hinner nog möra till sig innan maskinen kommer 8)

Det var faktiskt jäkligt långa stubbar just där!

Edit:
Tanken med min bild var mer att illustrera det där med kvarstående sågade träd, just den här trakten ska ju inte gallras på flera år så dessa stammar hinner ju lägga sig men om det ser ut så här efter en förröjning så måste ju skördaren tampas med dem.

Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67473 Idealiskt är det inte men klart bättre än oröjt iaf. Börjar skördaren rota i det så kommer det mesta ner. Får det stå i tre år så ligger 99% och stubbarna har mjuknat.

Användarvisningsbild

Re: Vikten av förröjning

masterchief  
#67479 Ska ta lite bilder på måndag där mina gubbar förröjt idag när jag kommer med maskinen....
Borde ge lite bra ilustration angående förröjning alldeles för sent :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vikten av förröjning

Mäki  
#67525
Palms skrev:Nog för att man inte måste knuffa omkull stammarna men ser det ut såhär så kan det inte vara så kul att köra in med maskinen va??
Bild002.jpeg


Jag har varit på ett 27 årigt aldrig tidigare röjt bestånd, blev tvungen att ta bilden där det var en lucka i skogen pga min dåliga mobilkamera men man ser ju hur eländigt det blir. Jättelånga stammar som hakar i varann istället för att trilla omkull.


Varför röjer man en skog som har så grova stammar som denna skog har? Jag kör dagligen skog som denna (till och med finare) med klipp och gallrar skogen och tar till vara allt till energivirke och markägaren tjänar på det i stället för att det kostar att röja.

Användarvisningsbild

Re: Vikten av förröjning

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67552
Mäki skrev:
Palms skrev:Nog för att man inte måste knuffa omkull stammarna men ser det ut såhär så kan det inte vara så kul att köra in med maskinen va??
Bild002.jpeg


Jag har varit på ett 27 årigt aldrig tidigare röjt bestånd, blev tvungen att ta bilden där det var en lucka i skogen pga min dåliga mobilkamera men man ser ju hur eländigt det blir. Jättelånga stammar som hakar i varann istället för att trilla omkull.


Varför röjer man en skog som har så grova stammar som denna skog har? Jag kör dagligen skog som denna (till och med finare) med klipp och gallrar skogen och tar till vara allt till energivirke och markägaren tjänar på det i stället för att det kostar att röja.


Det enkla svaret:
Det är bolagsskog.
Men jag håller med dig, varför inte ta ut energivirke istället...

Användarvisningsbild

Re: Vikten av förröjning

masterchief  
#69422 Här har vi ett exempel på hur det ofta blir när man kör oröjt...
Inget storhaveri men en banjo som behöver dras då slyor mm har ruckat på den med X antal liter hydraulolja som rinner ut i naturen till ingen nytta....
Blir så här iallfall någon gång i veckan då man kör oröjt......

   TS
Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70860 herrej-vlar .. det är tydligen skillnad på röjning och röjning ? .. jag själv kör som bekant mycket oröjt , och visst kan det vara seeegt ...men det hela är en fråga om psyke och tålamod , nog kan man rycka dän underväxten istället för att ha virket löst som går kors o tvärs igenom maskin .. jag ska försöka komma ihåg att ta ett par bilder nästa vecka där jag är nu , oröjt ..fläckvis är det drygt ..men i regel inga problem ;)

och naturligvis är det skillnad på bestånd .. här är det högt .. (25cm snö imorse) men den smälter nog nu :roll:

Användarvisningsbild

Re: Vikten av förröjning

GremoNiclas  
#70916 Baksidan med förröjda bestånd. Huxflux har man stammarna över hytten. :x
MEN förröjt är ändå att föredra många gånger om!!! :smile:
DSC00479.JPG

Användarvisningsbild

Re: Vikten av förröjning

masterchief  
#70926 De "fördömda" gillar när det faller över högarna med :???:
Men det är bättre övelag även om det är nyröjt... mindre stamskador etc.
Det optimala är om det är gjort några år i förväg....

   TS
Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70972 jag kan ju aldrig vinna om jag säger att det är FEL med röjning på detta forum ^:)^

så jag är ju en "fördömd" gallringspilot :surp: ..men som sagt kör man ju mest på egenskog .. och då kan man räkna på ett annat sätt ;)
p.s blir andra sysslor i veckan ..men jag ska ta bilder , när jag väl sitter i skördarn :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vikten av förröjning

masterchief  
#70981 Kör en del oröjt med på egen skog :oops:
Man räknar lite annorlunda när man rycker busk då.... 8)

   TS
Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70995 det som är mest intressant i detta 60 + tallskogs bestånd är att den aldrig blivit röjd , .. men det kan man inte tro när man ser detta ...men dock finns en del svackor i trakten och där finns denna j-vla sly och "underväxt" främst bestående av al,björk, gran .. som sagt rena drömmen bitvis , men en mardröm fläckvis ;) och de värsta "fläckarna" är det ingen mening att rota i , för tall o underväxt av gran kommer att döda allt annat , så jag tar bara de största björkarna som kan göra nytta i vedfab. B-)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).