Gallring

Dåligt planerat!

51 inlägg 19623 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dåligt planerat!

masterchief  
#63434 Ungefär 130-180kr beroende på medlestam...för skördningen.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Dåligt planerat!

Skogshuggarn  
#63436
masterchief skrev:I mina ögon så uppväger inte 30kr fubben det psykiska lidandet ett oröjt bestånd medför.
Svårt att finna arbetsglädje när man sitter och trevar bland slyor och hasselbuskar.
Personligen skulle jag använda 30lappen till att röja, då man defentivt inte skulle få några kr kvar av den om man kör oröjt.....


Det brukar sluta med att skogsägarn åker ut och röjer likafullt efter gallring, för ibland kan de se ut som ett "veritabelt slagfält" där maskinen har gått fram och tryckt ut klemstammar som lutar åt alla de håll.
Ingen rolig uppg precis att klättra omkring med div sågutrustning bland riskasor/stammar och toppar för att få ordning på alltihopa, så varför inte röja först och avverka sedan?.

Användarvisningsbild

Re: Dåligt planerat!

Skogshuggarn  
#63438
Pidden skrev:
Det som är mest tråkigt är att jag och kollegan får ränna runt o leta efter objekten och gränserna! Det e ytterst sällan det är insnitslat trots att det ska vara det!
Ska jag vara ärlig så tror jag inte ens inköparna är ute och kollar, Dom tar en snabbkoll via datorn innan dom skickar kartor! Blir så trött på det!


Allvarsamt att det "fuskas" med gränsutsättningarna, och att ni som entreprenörer överhuvdtaget accepterar detta.
Obefintlig gräns/eller dåligt markerad sådan mellan 2 (skilda) fastigheter får nämligen inte fastställas med GPS, och i synnerhet inte av 3é eller tom 4´e part: "utom berörda markägares vetskap".

Användarvisningsbild

Re: Dåligt planerat!

Pidden  
#63443
Skogshuggarn skrev:
Pidden skrev:
Det som är mest tråkigt är att jag och kollegan får ränna runt o leta efter objekten och gränserna! Det e ytterst sällan det är insnitslat trots att det ska vara det!
Ska jag vara ärlig så tror jag inte ens inköparna är ute och kollar, Dom tar en snabbkoll via datorn innan dom skickar kartor! Blir så trött på det!


Allvarsamt att det "fuskas" med gränsutsättningarna, och att ni som entreprenörer överhuvdtaget accepterar detta.
Obefintlig gräns/eller dåligt markerad sådan mellan 2 (skilda) fastigheter får nämligen inte fastställas med GPS, och i synnerhet inte av 3é eller tom 4´e part: "utom berörda markägares vetskap".




Ja det är riktigt tråkigt, Vi har skickat in åtskilliga avvikelserapporter men det hjälper ju bara för stunden. 😡 , man får oftast svaret: Det ska vara en tydlig gräns där, men det ser ni ju!

   TS
Avatar Fallback

Re: Dåligt planerat!

pekka  
#65316 sist jag var och högg så högg jag grov massaved. När en gång trädet är i agrigatet så kan man lägga topparna i en hög för att sen köra ut på flisning.

Avatar Fallback

Re: Dåligt planerat!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65777 I princip så ska allt vara underröjt. På egen skog så säger jag att råkar entreprenören hamna i något oröjt så ska han åka därifrån och komma igen nån annan gång. Övergrovt däremot faller på entreprenören att ta hand om. Ska han hugga så ska han. Ibland har jag gjort en deal med entreprenören. Jag hugger det övergrova åt honom och han får bjuda på huggningen på det som blir brännved= al och torrträd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).