Gallring

Ek-bestånd

27 inlägg 14595 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ek-bestånd

Harley  
#47550 Hej!

Jag har lite skog ca 25 ha. Därav ett fint bestånd om 2 ha bestående av cirka 60% ek (ca 110 år).
Beståndet har ej blivit gallrat på länge, men är dock ej vildvuxet pga av att vi har haft kvigof gått och betat där.
Ska man låta beståndet vara som det är eller ska man gallra ur alla träd och spara ekarna så de kan växa till sig ännu mera.
De övriga träden är gran och björk.



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Ek-bestånd

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47661 Om du tar bort granar som står under ett ekbestånd, så finns risk att du får vattenskott på ekstammarna. Betyder en väldigt försiktig gallring oavsett vilken art du väljer att gallra.

Finns nog de som är bättre skickade än jag att svara på detta, ville bara varna för något jag lärt mig en gång.

Avatar Fallback

Re: Ek-bestånd

BMC  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47667 Hej.
Ekar tycker inte om att stå för tätt då minskar andelen bladmasssa, dvs grenar med löv.
Det är ju löven (i kombination med rötterna) som gör att trädet växer, så -för lite löv = trädet växer inte optimalt. :cry:
För att eken skall växa optimalt bör minst 60% av stammen vara "grön", detta använder man som en indikering när man skall gallra, som i ditt fall.
Om trädet står för glest kan det bli som Ernst skrev att det kan bildas vattskott dvs "slummrande" knoppar i stammen får ljus och värme och skjuter fart och börjar växa.
Som du ser är det en balansgång mellan för mörkt och för ljust.
En bra indikering är också att det inte skall växa något på marken dvs gräs etc = då är det för glest.
Skulle du få vattskott är det inte någon katastrof, de kan du ta bort när du stamkvistar. :grin:
Med hänsyn till ljusinsläppet är det bara att gallra bort de stammar som står för nära dina huvudstammar (kronorna får inte växa ihop), ta i första hand bort de krokiga och skadade stammarna så att huvudstammarna får tillräckligt ljus och kan bilda grönmassa.
Det är först när stammen blir grov (över 40 cm) som priset stiger kraftigt.
Lycka till
BMC

Användarvisningsbild

Re: Ek-bestånd

molnia  
#132547 Vi har även ett Ekbestånd hemma vid sjön som ingen har vågat ge sig på.
Tänkte rådfråga lite här...
läst texten och fått mycket av det men bifogar bilder för att ni kunniga ska få något att gå efter.
Drömmmen är väll en ganska ren ekskog men det är det inte nu, hur ska man gå tillväga?
Hugger man ner allt utom ek så blir det konstiga luckor där det inte växer ek och slyet kommer explodera upp ur marken..fåren som betar här får ju allafall mat...

ekskog 2.jpg
Panorama.jpg
ekskog 4.jpg
ekskog 1.jpg
ekskog 3.jpg
ekskog 5.jpg

Användarvisningsbild

Re: Ek-bestånd

Mäki  
#132548 Jag har ingen erfarenhet av Ek men det ser ut på bilderna som om detta är mera ängsmark än vad det ser ut som skogsmark.
I det fallet tycker jag att du skall landskapsgallra detta bestånd för att det skall bli snyggt ur landsmotiv.
Genom att lämna alla ståtliga träd och ta bort det sly som växer under samt där kronorna har växt i hop skall den som ser finast ut lämnas fast den kanske är krokig eller kvistig.
All skogsmark behöver inte producera 100%

Avatar Fallback

Re: Ek-bestånd

Mariaskogsrået  
#132550 Vilket roligt bestånd!!!
Är syftet med beståndet ekskog, naturbete eller betesmark? Man får tänka lite olika beroende på vilket syftet är...

"Ädellövskog definieras som skogsbestånd med en areal på minst ett halvt hektar där minst 70% av träden är lövträd och minst 50% är ädla lövträd. I betesmarker skall trädbeståndet vara minst ett hektar och minst tio av de ädla lövträden skall ha en diameter på 30 cm på 1,3 meter över marken för att få kallas ädellövskog. (23§, 1993:553) Andelen lövträd och ädla lövträd skall i första hand bestämmas av trädens grundyta." (fr kunskap direkt)

Är det skog som är syftet(som du skriver först) hade jag gallrat men är det mera naturbete kan man ju ta ner asparna helt el delvis... så får där bli till fåren att glufsa på:) Betesmark så ska ju massor ner så de antar jag inte syftet är;)

Avatar Fallback

Re: Ek-bestånd

Mariaskogsrået  
#132551 Ps, ska du köra själv där eller leja bort?Ds

Avatar Fallback

Re: Ek-bestånd

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132557 Väldigt fin markbit med bra förutsättningar att bli ännu finare.
Fina ekar både som stående och som timmerstock antar jag.

Fårbete kan nog hålla aspskotten i schack, värre med hägg, det vill väl ingen äta?
Men spara i.a.f ett par grova aspar, omtyckta träd av många små oansenliga kryp, plus även spillkråkor och ugglor.

Avatar Fallback

Re: Ek-bestånd

BMC  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132560 Toppenfint ekbestånd med raka fina stammar.
Jag gör som så att jag gallrar fram i huvudsak raka grenfria ekar på bekostnad av allt annat, finns där ingen ek så släpper jag fram bok, eller asp osv.
Det får inte växa in något i ekens krona för då dör den grenen bort, vilket minskar den gröna delen som är en förutsättning för att trädet skall växa maximalt.
Det samma gäller de höga träd som skuggar mina huvudstammar.
Huvudstammarna har jag märkt ut så att jag har bättre koll på vilka träd som skall gynnas.
Röjer du bort asparna så kommer de att skjuta nya skott, men bland alla dessa skott kommer det också att komma nya ekplantor, vilka du röjer fram efter hand. Du får kanske hägna in dem de första åren så inte fåren äter upp dem -om du nu vill ha nya ekar där.
Målet är ju att få så lite grenar som möjligt på stammen, står plantan tätt strävar den att växa uppåt så fort den kan vilket ger rak stam med få grenar.
Grenarna stamkvistar man bort allteftersom trädet växer och grönmassan överstiger 60%, helst innan stammen är 10 cm i diam.
Vattskotten tas bort varje år, helst på sensommaren (de som växer ut på hösten fryser bort till vintern).

Användarvisningsbild

Re: Ek-bestånd

molnia  
#132579
Mariaskogsrået skrev:Vilket roligt bestånd!!!
Är syftet med beståndet ekskog, naturbete eller betesmark? Man får tänka lite olika beroende på vilket syftet är...


Hoppsan! Huvudet på spiken!
Det var en mycket bra fråga...det avgör ju hela tänket! skrev nog lite fel då när jag skrev "ekskog"

Det är ju inte så stort bestånd med ek så jag tror inte det blir så stora mängder så det blir lönt att sälja. Jag ska till hösten börja läsa till möbelsnickare så det finns ett egenbehov av virke.
Men efter lite funderingar så har jag fått klart mina tankar kring prioriteringen.
1;a hand ett vackert landskap, som betas av får eller ungdjur.
Andra bilden visar lite elstängsel mellan stenarna; där är vår badplats med brygga så man vill att det ska vara en vacker plats.
2;a hand virke till bonnsågen för snickerijobb.


Men får jag nog fråga vad som skiljer naturbete från betesmark?

Avatar Fallback

Re: Ek-bestånd

Kristoffer D  
#132587
molnia skrev:
Mariaskogsrået skrev:Vilket roligt bestånd!!!
Är syftet med beståndet ekskog, naturbete eller betesmark? Man får tänka lite olika beroende på vilket syftet är...


Hoppsan! Huvudet på spiken!
Det var en mycket bra fråga...det avgör ju hela tänket! skrev nog lite fel då när jag skrev "ekskog"

Det är ju inte så stort bestånd med ek så jag tror inte det blir så stora mängder så det blir lönt att sälja. Jag ska till hösten börja läsa till möbelsnickare så det finns ett egenbehov av virke.
Men efter lite funderingar så har jag fått klart mina tankar kring prioriteringen.
1;a hand ett vackert landskap, som betas av får eller ungdjur.
Andra bilden visar lite elstängsel mellan stenarna; där är vår badplats med brygga så man vill att det ska vara en vacker plats.
2;a hand virke till bonnsågen för snickerijobb.


Men får jag nog fråga vad som skiljer naturbete från betesmark?


Naturbete är mark som betas men inte räknas som betesmark då det finns för många stammar/ha. Har inte antalet i huvudet men det får bara finnas ett visst antal stammar/ha för att man ska få bidrag för marken som bete.

Mitt tips är att du tar ut någon från ditt skogsbolag som tipsar om vad som ska tas bort. Jag sitter på ett likande bestånd och hade ingen aning om vilka stammar som skulle gynnas osv men efter en genomgång så klarnade det betydligt! Jag kände att det var för stora naturvärden på spel för att chansa.

Användarvisningsbild

Re: Ek-bestånd

molnia  
#132599
Mariaskogsrået skrev:Ps, ska du köra själv där eller leja bort?Ds

Vi(min far och jag och min bror) gör alla mindre avverkningar själva så detta räknar vi med att hugga och köra ut.
Jag vill inte ta ner någon alls av dom rickigt stora ekarna för det blir så öde på den platsen. Så jag tror vi ska klara gallra dom mindre ekarna med dom motorsågar vi har med 18tums svärd. Större än så vill jag inte ta ner.

Men jag vill samtidigt inte bara ha dom största kvar för då kanske det inte finns något återväxt den dagen dom stora självdör/huggs ner av barn/barnbarn..

att kvista lite längst ner på dom grövsta ekarna är det att rekommendera? eller är det något man ska göra i tidigt skeende? det kan ju ge svarta/döda kvistar i virket senare när det sågas upp..

BMC nämnde prioritering ek, bok, asp.
Lyckost dig! jag bor så långt norr ut i småland att det inte växer mycket bok här. Ska dock finnas en bokskog några mil härifrån.
Hade gärna haft en liten bokskog för det är vackert men även för snickerivirke. Kanske skulle våga testa någon gång....Sveriges nordligaste bokskog ligger ju dock ca 10 mil mer nordligare ut så omöjligt är det inte.

Användarvisningsbild

Re: Ek-bestånd

Mäki  
#132609 Efter som det är natur värdet som är störst skall du utgå ifrån dom som har största möjlighet att överleva och ge en ny tillväxt,
samt ser snygga ut och du behöver ju inte gallra hela beståndet på en gång om du tänker ha det till eget virke.

Avatar Fallback

Re: Ek-bestånd

Mariaskogsrået  
#132628 Aha, som jag anade! Vad roligt att läsa dina konkreta mål, det är otroligt viktigt att konkretisera dem! Beståndet kommer du praktiskt taget sköta som en engelsk park faktiskt;)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Engelsk_park (lite enkelt förklarat)

Helhetsintrycket är det visuella så mao skulle jag som Mäki skrivit tittat på träden, vilka är vackra! o plocka fram dem där ni rör er mest o man ser dem. ordna området i olika "rum" där ni vistas mycket så sträva efter ögats fröjds träd medan mera "avlägsna" rum kan man gynna träden så tillväxten blir effektivare.
Kvista sparsamt om grenarna är grova o var noga med snittet (inte för nära grenkragen o inte för långt ifrån)så att de kan valla över annars är det lätt att virket blir skadat.
Alarna blir otroligt snygga precis vid strandremsan om ni tar ner dem o de skjuter vattenskott, det blir som täta buskar så intrycket är att man formklippt dem, enkelt sätt att få området se välvårdat o skött ut, sen när de är för höga bara kapa igen så kommer de nya bollformade buskar. Tror Jas (juli aug sept) e bästa tiden att beskära al, återkommer om jag har fel. Gör det hellre några varje år så du har jämn tillväxt på bollar spritt, så inte alla måste skäras av samtidigt, allt för ögats fröjd :wink:

Sådana här områden är galet roliga att greja med, var försiktiga när ni fäller så ni undviker fällskador på träden ni vill ha kvar o just som du redan är inne på gynna alla åldrar så tillväxten kan vara kontinuerlig!

Ett litet tips är att lind o ek gifter sig otroligt bra i bestånd. Så kan du få in någon sådan i en liten bur om den funkar på din ståndort så testa! Det blir bra för framtida generationer att slöjda i;)

Shit massor att skriva, vet inte om jag får med allt men stressa inte, gör ingrepp o knata runt sedan o känn efter, be tom vänner komma o se vad de tycker, här handlar det om vård inte produktion :grin:

Avatar Fallback

Re: Ek-bestånd

Mariaskogsrået  
#132629 O du molnia, rör ni er i området även vintertid så bara spara gärna en välväxt gran, de kan bli pampiga när allt annat är avlövat.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).