Gallring

Så här är roligt när det ser ut.

27 inlägg 20240 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38243 jaha du,så det finns 4 meters finlandsmassa oxå. Går mycket av massaveden ni kör till finland eller?
Såg ut att va en rätt fin dunge de där med,medelstam? körde du det med 5005 an eller?

   TS
Malwa
Användarvisningsbild
masterchief  
#38249 Vi har kört väldigt mycket finlandsmassa, 4m tall, 2,95m gran etc.
Men nu verkar det svänga och vi kör vanlig barrmassa istället.
Ena uppdragsgivaren har tydligen ett bra avtal med Holmen samtidigt som finlandsmassan börjar bli prispressad.
Jodå, det var ett kanonhugge, hade medelstam på 0,2 på objektet.
1200m3fub.
Lite synd bara det gick eljuspår i en slinga över hela beståndet.
Annars hade man nog huggit ihjäl sig :lol:
Var man relativt ostörd låg man mellan 16-18m3fub i timmen, men som vanligt med stadsnära så var det mycket väntande på folk samt tillrättaviningar så snittet G15 Hamnade på 12.
Jo jag högg det med 5005an.

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38276 fint som snus , ...blir så j-vla avunsjuk på era trakter , och skog i söder :lol:

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#38983 Folket.
Jag skrev " en smula spret måhända".
Det är helt sant och rätt.
Reaktionerna förvånar mig dock. Jag är en vanlig snubbe.

Användarvisningsbild
Knegarn  
#38989 finlandsmassa :D det är för bövelen vanlig massaved som kommer hit till våra fabriker!
tråkigt att ni bara får använda 2,95 på slipmassan, vi använder 2,70-2,95 3,90-4,40

och på tall är det 2,50-5,20

säkert enklare att knippa på båt med en längd, sen ska det ju dubbelmätas oxå!

Avatar Fallback
Skogsmullle  
#39524 jätte fint gallrat och fina högar!! så ska det se ut..... mycket finare högar än den jag kör efter då och då.. det ser ut som om skördaren har kastat ut en tensticksask BLÄÄÄÄ !!!

Avatar Fallback

Re: Så här är roligt när det ser ut.

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44340 sån här "pinnskog" sitter man och maler på i nu :lol:

Avatar Fallback

Re: Så här är roligt när det ser ut.

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44459 ser inte ut att vara övergrovt direkt :wink: ... :smile: ..eller va har du för medelstam där?

   TS
Avatar Fallback

Re: Så här är roligt när det ser ut.

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44463 haha! fruktansvärt tröstlösa 00,6-00,8 ...så det blev mera en röjning , än gallring :lol: och bättre skog än så var det inte på just dessa foton och den fläcken :cry: .. men det är ett stort område jag ska "harva igenom" och naturligtvis finns det bättre medelstam inom beståndet ... men det är helt sjukt , vilken "växelskog" denna är , det är ju som sagt helt orört sedan sista flottningen gjordes ... och stora luckor där det inte finns en pinne samtidigt som det finns björkar på en m3 fub ståendes mitt i allt , så det hela är en enda stor utmaning för att få det att likna något .... man kan ju inte gallra nåt som inte finns :lol: .. men dom värsta "drakarna" till björk lämnas till "kusletarnas" / och naturfolkets glädje , samtidigt kan man rätt enkelt i denna skog konstatera att vissa "drakar" skulle skada och dra dän allt i sin väg vad det gäller fin ungskog om man skulle ta dom med maskin , så d tveksamma får stå .. men björksågkubben är ju fin :lol: ....vi har byggt upp ett litet väglager så det finns att hämta just björksågkubb just nu ! ..och det blir nog Ulf anderssons åkeri som hämtar kubben , och det går inte på ett lass =)) =))

Avatar Fallback

Re: Så här är roligt när det ser ut.

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44482 Jag var i ett sånt bestånd som du spindeln förra veckan, men då var det asp istället för björk. Kändes ju inte så kul att sopa ikull aspar på 35cm mit ibland 3m granar men order var order. Kan meddela att det blev lite glest mellan granarna men bättre än jag trodde faktiskt. Jag tog ikull asparna först sen åkte jag en gång till och "städade" lite bland granarna.

Avatar Fallback

Re: Så här är roligt när det ser ut.

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44510 japp! ibland måste man ju städa upp när man stökat till :lol: .. men det brukar bli rätt hyfsat till slut ...om man får böka på ett tag ;) :D

Användarvisningsbild

Re: Så här är roligt när det ser ut.

Fredrik Reuter  
#442781 Hej,
En bump på nästan 10 år.
Har du varit och kollat in beståndet något senaste tiden @jönsson84 och hur det utvecklat sig?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).